Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Åh så vackert karet är. Bugar och gör vågen
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Japp!
      Jag har ingen aning om ph... tyvärr. Jag kan tänka mig att det ligger i ett ganska neutralt läge, något under 7. Vattnet är djupt bärnstensfärgat, men vad det innebär i ph-värde vet jag inte.
      En bit längre bak i tråden finns ett flertal filmer och bilder på schackbrädornas lekar.

      Här några bilder.

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0421.jpg Visningar:	1 Storlek:	304.3 kB ID:     	2373354

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0553.jpg Visningar:	1 Storlek:	495.7 kB ID:     	2373355

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0853.jpg Visningar:	1 Storlek:	397.7 kB ID:     	2373356
      Förutom att det är vackra bilder på en underskön ciklid så är jag fascinerad av hur rent karet känns trots löv och annat naturmaterial. Så där blir det inte hos mig....
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Åh så vackert karet är. Bugar och gör vågen
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Förutom att det är vackra bilder på en underskön ciklid så är jag fascinerad av hur rent karet känns trots löv och annat naturmaterial. Så där blir det inte hos mig....
        Efter en varsam re-scape på några ställen, hoppas jag att du kommer att tycka att karet blir ännu bättre.
        Ja, karet har gått in i en fas där det tycks självsanera sig. Jag har inte gjort rent någonting det senaste ett och halva året - förutom att byta vatten med hyfsat jämna mellanrum.
        Karet sköter sig självt, med ett minimum av inblandning från min sida. Inga störande alger någonstans, inte ens på rutorna. Botten luckras ständigt upp av pandorna och jag antar att Eheim-filtret sköter resten...

        By the way, jag hittade den här, uppenbart krukväxta, lilla busken utplanterad i en rabatt. Den var sedan länge död, och jag tog med mig den hem.
        Rotsystemet mäter endast 20 cm på höjden och cirka 35 cm i omkrets. Jag tänker mig att den här roten kan passa i ett mindre räk-kar med ett fint stim av någon micro-rasbora.
        Ett sådant kar skulle kunna stå i vardagsrummet - som omväxling.
        Riktigt snygg liten grej.


        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1943.jpg
Visningar: 271
Storlek: 202,1 KB
ID: 2373427

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1945.jpg
Visningar: 260
Storlek: 294,8 KB
ID: 2373428

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1947.jpg
Visningar: 241
Storlek: 483,8 KB
ID: 2373429

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          Härlig ormgrop med rötter
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Härlig ormgrop med rötter
            Mmm, jag ser räkor och små rasboror bland allt det där...

            Kommentar

            • hivemindhermit
              • September 2017
              • 214

              Fantastiskt vackert och inspirerande kar! (Det senaste som avhandlats i tråden, alltså. Har inte riktigt orkat läsa igenom över 800 sidor ) Finns det någon fullständig spec på det att läsa någonstans?
              /Alex
              375 + 112 liter drömmar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av hivemindhermit
                Fantastiskt vackert och inspirerande kar! (Det senaste som avhandlats i tråden, alltså. Har inte riktigt orkat läsa igenom över 800 sidor ) Finns det någon fullständig spec på det att läsa någonstans?
                Halloj!
                Ja, det här är en riktigt lång tråd - massor av kar med olika miljöer har avhandlats genom åren.
                Jag förstår att du inte har tid och ork att skumma igenom allt (men, som sagt, det finns en hel del kul att kolla på).

                Jag tar ganska lång tid på mig att planera och sedan inreda mina kar. För att inte bli alltför långrandig kan man säga att jag planerar för att skapa rätt förutsättningar för den idé jag har initialt. Sedan får karet utvecklas på sitt eget vis, med minimal inblandning av mig.

                Det finns en inredningsteknik som kallas torrinredning. Man kan starta kar på många olika vis, men just torrinredning tycker jag är givande då man kan testa sig fram med olika inredningsdetaljer i lugn och ro.

                Detta är ett vanligt litet standardkar på 540 liter, 150 x 60 x 60 cm, som jag fick av en kompis.
                Han hade monterat en BTN-slimlinebakgrund (som jag är måttligt förtjust i) och min idé är att låta Javaormbunke växa fast i denna - för att dölja bakgrunden en smula och för att det efter en tid kan bli snyggt.
                Rampen är hängande med två lysrör (vet inte vad det är för beteckning på dessa…), men jag planerar att köpa en LED-ramp inom kort, det blir förmodligen en Maxspect Razor.
                Filtrering är ett EHEIM 2250, en klassisk ”tunna”. That’s about it.

                Min ursprungliga tanke var att skapa en miljö med stora rotpartier och täta, hängande grenverk.
                Jag har använt träslag som Syrén, Hängalm, Päron plus en del ”köperötter” från zoohandeln.

                Efter att karet varit igång en tid fick jag ta över en mycket fin grupp Manacapuro ”Red Back”-scalarer, 9 stycken, och då var jag tvungen att luckra upp inredningen för att de skulle få plats.
                Så, trots att jag har låtit karet vara, i stort sett, ifred har det ändå ändrat utseende under sin utveckling.

                Jag passar på att dra in några bilder.

                Jag började med ett Syrénträd (dött och torkat) som jag sparade tre delar av.

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        01.jpg Visningar:	1 Storlek:	399.5 kB ID:     	2373471

                Sedan lade jag till och experimenterade jag med ”mangrove” (det är egentligen något helt annat), Red Wood, Mopani, någon typ av ”lian” och grenar av Päron.

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        02.jpg Visningar:	1 Storlek:	737.4 kB ID:     	2373472

                När jag tyckte att det började likna något fyllde jag på med en finkornig sand.

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        03.jpg Visningar:	1 Storlek:	613.1 kB ID:     	2373473

                Vattenpåfyllning.

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        04.jpg Visningar:	1 Storlek:	392.1 kB ID:     	2373474

                Efter detta introducerades små stim av Hyphessobrycon amandae och Poropanchax normani samt små depåer av Javaormbunke, ekblad, catappablad och cryptocoryne.

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        05.jpg Visningar:	1 Storlek:	425.6 kB ID:     	2373475

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        06.jpg Visningar:	1 Storlek:	408.8 kB ID:     	2373476

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        07.jpg Visningar:	1 Storlek:	505.3 kB ID:     	2373477

                Resten är ungefär hur karet sett ut den senaste tiden.

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        08.jpg Visningar:	1 Storlek:	613.8 kB ID:     	2373478

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        09.jpg Visningar:	1 Storlek:	568.0 kB ID:     	2373479

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        10.jpg Visningar:	1 Storlek:	739.7 kB ID:     	2373480

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        11.jpg Visningar:	2 Storlek:	314.4 kB ID:     	2373481

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        12.jpg Visningar:	1 Storlek:	601.2 kB ID:     	2373482

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        13.jpg Visningar:	1 Storlek:	437.3 kB ID:     	2373483

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        14.jpg Visningar:	2 Storlek:	288.1 kB ID:     	2373484

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        15.jpg Visningar:	2 Storlek:	444.3 kB ID:     	2373485
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 October 2017, 17:52.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Halloj!
                  Ja, det här är en riktigt lång tråd - massor av kar med olika miljöer har avhandlats genom åren.
                  Jag förstår att du inte har tid och ork att skumma igenom allt (men, som sagt, det finns en hel del kul att kolla på).

                  Jag tar ganska lång tid på mig att planera och sedan inreda mina kar. För att inte bli alltför långrandig kan man säga att jag planerar för att skapa rätt förutsättningar för den idé jag har initialt. Sedan får karet utvecklas på sitt eget vis, med minimal inblandning av mig.

                  Det finns en inredningsteknik som kallas torrinredning. Man kan starta kar på många olika vis, men just torrinredning tycker jag är givande då man kan testa sig fram med olika inredningsdetaljer i lugn och ro.

                  Detta är ett vanligt litet standardkar på 540 liter, 150 x 60 x 60 cm, som jag fick av en kompis.
                  Han hade monterat en BTN-slimlinebakgrund (som jag är måttligt förtjust i) och min idé är att låta Javaormbunke växa fast i denna - för att dölja bakgrunden en smula och för att det efter en tid kan bli snyggt.
                  Rampen är hängande med två lysrör (vet inte vad det är för beteckning på dessa…), men jag planerar att köpa en LED-ramp inom kort, det blir förmodligen en Maxspect Razor.
                  Filtrering är ett EHEIM 2250, en klassisk ”tunna”. That’s about it.

                  Min ursprungliga tanke var att skapa en miljö med stora rotpartier och täta, hängande grenverk.
                  Jag har använt träslag som Syrén, Hängalm, Päron plus en del ”köperötter” från zoohandeln.

                  Efter att karet varit igång en tid fick jag ta över en mycket fin grupp Manacapuro ”Red Back”-scalarer, 9 stycken, och då var jag tvungen att luckra upp inredningen för att de skulle få plats.
                  Så, trots att jag har låtit karet vara, i stort sett, ifred har det ändå ändrat utseende under sin utveckling.

                  Jag passar på att dra in några bilder.

                  Jag började med ett Syrénträd (dött och torkat) som jag sparade tre delar av.

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 01.jpg Visningar:	1 Storlek:	399.5 kB ID: 	2373471

                  Sedan lade jag till och experimenterade jag med ”mangrove” (det är egentligen något helt annat), Red Wood, Mopani, någon typ av ”lian” och grenar av Päron.

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 02.jpg Visningar:	1 Storlek:	737.4 kB ID: 	2373472

                  När jag tyckte att det började likna något fyllde jag på med en finkornig sand.

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 03.jpg Visningar:	1 Storlek:	613.1 kB ID: 	2373473

                  Vattenpåfyllning.

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 04.jpg Visningar:	1 Storlek:	392.1 kB ID: 	2373474

                  Efter detta introducerades små stim av Hyphessobrycon amandae och Poropanchax normani samt små depåer av Javaormbunke, ekblad, catappablad och cryptocoryne.

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 05.jpg Visningar:	1 Storlek:	425.6 kB ID: 	2373475

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 06.jpg Visningar:	1 Storlek:	408.8 kB ID: 	2373476

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 07.jpg Visningar:	1 Storlek:	505.3 kB ID: 	2373477

                  Resten är ungefär hur karet sett ut den senaste tiden.

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 08.jpg Visningar:	1 Storlek:	613.8 kB ID: 	2373478

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 09.jpg Visningar:	1 Storlek:	568.0 kB ID: 	2373479

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 10.jpg Visningar:	1 Storlek:	739.7 kB ID: 	2373480

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 11.jpg Visningar:	2 Storlek:	314.4 kB ID: 	2373481

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 12.jpg Visningar:	1 Storlek:	601.2 kB ID: 	2373482

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 13.jpg Visningar:	1 Storlek:	437.3 kB ID: 	2373483

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 14.jpg Visningar:	2 Storlek:	288.1 kB ID: 	2373484

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 15.jpg Visningar:	2 Storlek:	444.3 kB ID: 	2373485
                  Vilken full pott det blev när du visar utvecklingen i karet från starten tills nu. Kanonbilder i repris. Mycket intressant.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Vilken full pott det blev när du visar utvecklingen i karet från starten tills nu. Kanonbilder i repris. Mycket intressant.
                    Ja, jag passade liksom på när jag svarade på hivemindhermits inlägg. Nu går karet in i en ny, lite mer avskalad fas - och det skall bli kul att se hur det blir.
                    En annan riktigt frän grej är att jag skall inreda en 720-burk åt en kompis, där det skall gå en fin grupp Altum.

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      Vilken härlig och informativ serie bilder! Dina kar är verkligen inspirerande! Kommer snart inleda en torrinredning i mitt 140 kar men det är än så länge bara i planeringsstadiet, vet inte om det skall vara kalt, mycket sten eller mycket rötter...
                      /Johan
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Marten64
                        Vilken härlig och informativ serie bilder! Dina kar är verkligen inspirerande! Kommer snart inleda en torrinredning i mitt 140 kar men det är än så länge bara i planeringsstadiet, vet inte om det skall vara kalt, mycket sten eller mycket rötter...
                        /Johan
                        Det kommer till dig. Lägg i grejer, böka runt, ändra, titta, fundera - bara njut av processen. Efter ett tag så vet du precis hur du vill ha det.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          "Förr" så var det flera av oss som postade bilder precis som Mats har gjort idag, det är ju det som är så kul med ett forum - jag menar att få följa olika inredningar från dag ett och sen till ett "färdigt" kar (i regel så blir karet aldrig färdigt). Dessutom, att få lite tips om något som kanske kan göras lite bättre som man själv inte ser.
                          Kul med bilderna Mats .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            Fantastisk bildserie om hur man "sätter" upp ett kanonsnyggt akvarie.
                            Skulle du inte med hjälp av fotona kunna skriva ihop en artikel så skulle vi kunna lägga in den i artikelarkivet. Det blir sedan lätt för dig att länka till den samtidigt som man kan diskutera den i denna tråd.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Fantastisk bildserie om hur man "sätter" upp ett kanonsnyggt akvarie.
                              Skulle du inte med hjälp av fotona kunna skriva ihop en artikel så skulle vi kunna lägga in den i artikelarkivet. Det blir sedan lätt för dig att länka till den samtidigt som man kan diskutera den i denna tråd.
                              Me fix!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Me fix!
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...