Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Låter himla bra det Mats :-)
    //Inger
    Ja, jag tror att det kan bli riktigt bra lite längre fram.
    Mitt största bekymmer är faktiskt inte baljan med scalarerna, utan multis-karet där det nu är en alldeles formidabel koloni med tre högst aktiva revir. Tanken på att behöva trasa sönder detta kar gör mig svettig av akvarieångest... Men, jag kanske kan arbeta mig förbi det bekymret också - förhoppningsvis.




    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Akvarieångest vet jag vad det är, hoppas att du löser det

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Akvarieångest vet jag vad det är, hoppas att du löser det
        //Inger
        Akvarieångesten är alltid som störst när man måste flytta runt någon balja eller två.
        Multis-karet står precis där vi skall blåsa ut ett utrymme just för ett stort, djupt och högt kar - för nu får det fanimej vara slut på låga, långa kar som man inte kan göra ett skit med. Viss längd måste ju till, såklart - men för min del kommer det att handla om djup och höjd, så det blir dynamik och så att man äntligen kan inreda ordentligt.



        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Nu fick vi varandras "avatarer" igen... Jaja - skit samma!

          Edit: Det löste sig!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Akvarieångesten är alltid som störst när man måste flytta runt någon balja eller två.
            Multis-karet står precis där vi skall blåsa ut ett utrymme just för ett stort, djupt och högt kar - för nu får det fanimej vara slut på låga, långa kar som man inte kan göra ett skit med. Viss längd måste ju till, såklart - men för min del kommer det att handla om djup och höjd, så det blir dynamik och så att man äntligen kan inreda ordentligt.


            Ser fram emot att läsa om dina djup/höjdkar :-)

            Jaja, "avatarerna" lever sitt eget liv ibland - kanske behöver dom det

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H

              Ser fram emot att läsa om dina djup/höjdkar :-)

              Jaja, "avatarerna" lever sitt eget liv ibland - kanske behöver dom det

              //Inger
              Ombyte förnöjer...
              Det blir "bara" ett nytt kar - det får liksom räcka så. När och hur det blir får framtiden visa, men det är detta vi skissar på nu.

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Japp, planen funkar.
                Nej, dessa Manacapuro-guldkorn gör jag mig sannerligen inte av med. Dom skall få det större och gosigare framgent, är det tänkt - här hos mig.
                Min fundering över att stänga av karet (som jag nämnde i din tråd) är helt tillfällig. Vi skall dona lite i kåken, och jag kommer troligtvis att behöva flytta karet.
                Men, hittar jag ingen som kan hålla mina fiskar under några månader på det sätt jag tycker passar bäst (och det verkar inte så), då kommer jag att arbeta mig runt problemen på något sätt.
                Du har ingen möjlighet att ha några akvarier i själva akvariestugan då? För visst är det här akvariet i källaren, eller har jag missförstått det hela?
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av KJE

                  Du har ingen möjlighet att ha några akvarier i själva akvariestugan då? För visst är det här akvariet i källaren, eller har jag missförstått det hela?
                  Japp, det är riktigt. Det skall säkert gå att arbeta sig runt problemen - och stugan kommer nog till användning igen så småningom.

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Japp, det är riktigt. Det skall säkert gå att arbeta sig runt problemen - och stugan kommer nog till användning igen så småningom.
                    Jag vet inte om jag missat ngt men finns det riktigt stora karet kvar i framtidsplanerna? Tassar du bara på långsamt?
                    Skönt att höra att vi får fortsätta följa dina fina Scalarers liv och äventyr, blev lite orolig där .
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av Rufus

                      Skönt att höra att vi får fortsätta följa dina fina Scalarers liv och äventyr, blev lite orolig där .
                      Håller med!
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Rufus

                        Jag vet inte om jag missat ngt men finns det riktigt stora karet kvar i framtidsplanerna? Tassar du bara på långsamt?
                        Skönt att höra att vi får fortsätta följa dina fina Scalarers liv och äventyr, blev lite orolig där .
                        Ursprungligen postat av KJE

                        Håller med!
                        Det kar på 3 600-liter som jag kom ganska långt med tror jag att jag måste släppa. Stommen finns kvar, men jag skippar nog just den baljan.
                        När jag drog igång med 3 600-litersburken gjorde jag en alldeles fenomenal tankevurpa.
                        Istället för att planera noga, och kolla så att karet verkligen kunde stå där det var tänkt, gick jag händelserna rejält i förväg.
                        De renoveringar som vi planerat hade varit omöjliga att genomföra med det karet ståendes igångsatt.

                        Men, skitsamma - ibland gör man helt enkelt fel.
                        Nu är skissen att två större skrubbar skall rivas för att ge plats för ett kar i hyfsad storlek, runt 1 000 - 1 500-liter, ungefär.
                        Det karet skall jag låta limma på plats och det blir ett helglaskar - djupt och högt med en harmonisk längd. Jag vill att höga, ståtliga ciklider skall kunna gå där utan att behöva "slå i skallen".

                        Så, kontentan är att jag fortsättningsvis kommer att tjôta hål i skallen på er om Manacapuro-scalarerna - och dessa skall givetvis få följa med till det nya karet!

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell



                          Det kar på 3 600-liter som jag kom ganska långt med tror jag att jag måste släppa. Stommen finns kvar, men jag skippar nog just den baljan.
                          När jag drog igång med 3 600-litersburken gjorde jag en alldeles fenomenal tankevurpa.
                          Istället för att planera noga, och kolla så att karet verkligen kunde stå där det var tänkt, gick jag händelserna rejält i förväg.
                          De renoveringar som vi planerat hade varit omöjliga att genomföra med det karet ståendes igångsatt.

                          Men, skitsamma - ibland gör man helt enkelt fel.
                          Nu är skissen att två större skrubbar skall rivas för att ge plats för ett kar i hyfsad storlek, runt 1 000 - 1 500-liter, ungefär.
                          Det karet skall jag låta limma på plats och det blir ett helglaskar - djupt och högt med en harmonisk längd. Jag vill att höga, ståtliga ciklider skall kunna gå där utan att behöva "slå i skallen".

                          Så, kontentan är att jag fortsättningsvis kommer att tjôta hål i skallen på er om Manacapuro-scalarerna - och dessa skall givetvis få följa med till det nya karet!
                          Jag tycker att det låter som en bra plan, det känns som om det är en mera lämplig storlek för ett lättskött akvarium. Ofta är ju dom där jättelika akvarierna man läser om placerade i rätt så små rum så (utan att veta) så känns det som om det ibland kan bli lite för mycket av det goda om man säger så. 1000 - 1500 liter låter mera lagomt för normala rumsstorlekar tycker jag, vad tänker du dig för mått? Gissar att det blir ganska högt med tanke på din tänkta besättning?
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell



                            Det kar på 3 600-liter som jag kom ganska långt med tror jag att jag måste släppa. Stommen finns kvar, men jag skippar nog just den baljan.
                            När jag drog igång med 3 600-litersburken gjorde jag en alldeles fenomenal tankevurpa.
                            Istället för att planera noga, och kolla så att karet verkligen kunde stå där det var tänkt, gick jag händelserna rejält i förväg.
                            De renoveringar som vi planerat hade varit omöjliga att genomföra med det karet ståendes igångsatt.

                            Men, skitsamma - ibland gör man helt enkelt fel.
                            Nu är skissen att två större skrubbar skall rivas för att ge plats för ett kar i hyfsad storlek, runt 1 000 - 1 500-liter, ungefär.
                            Det karet skall jag låta limma på plats och det blir ett helglaskar - djupt och högt med en harmonisk längd. Jag vill att höga, ståtliga ciklider skall kunna gå där utan att behöva "slå i skallen".

                            Så, kontentan är att jag fortsättningsvis kommer att tjôta hål i skallen på er om Manacapuro-scalarerna - och dessa skall givetvis få följa med till det nya karet!
                            Ja ibland blir det så där, man tänker inte färdiga tankar utan hastar iväg på någon slags ivrig glädjevåg. Men den nya inriktningen det tar blir säkert alldeles bra nog! Du utrycker dig så väl så det är bara roligt att läsa och se vad du hittar på. Ingen risk för ngt annat.
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Rufus

                              Ja ibland blir det så där, man tänker inte färdiga tankar utan hastar iväg på någon slags ivrig glädjevåg. Men den nya inriktningen det tar blir säkert alldeles bra nog! Du utrycker dig så väl så det är bara roligt att läsa och se vad du hittar på. Ingen risk för ngt annat.
                              Japps, jag skall uppdatera lite titt som tätt.
                              Just nu är det lugnt och stillsamt i burken, javorna väller fram i skön fart och scalarerna är starkt utfärgade - det är väl något på gång.


                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 January 2017, 16:46.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av KJE

                                Jag tycker att det låter som en bra plan, det känns som om det är en mera lämplig storlek för ett lättskött akvarium. Ofta är ju dom där jättelika akvarierna man läser om placerade i rätt så små rum så (utan att veta) så känns det som om det ibland kan bli lite för mycket av det goda om man säger så. 1000 - 1500 liter låter mera lagomt för normala rumsstorlekar tycker jag, vad tänker du dig för mått? Gissar att det blir ganska högt med tanke på din tänkta besättning?
                                Ungefärliga mått skulle kunna handla om; Längd: 170 cm, höjd: 90 cm och djup: 110 - 120 cm - på en höft, liksom.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...