Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Mats vad har du för typ av filtrering i karet? Tänker som så, att om du får en massa skrutt på sanden så är det svårt att komma åt att göra rent p.g.a. alla kvistar och rötter.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Ja, de går in sig riktigt bra just nu, och det finns hur många sköna plejs som helst för dom att gona sig på.
      Malarna är "Golden Nugget", med de stora gula prickarna och breda gula band på rygg- och stjärtfenorna.
      Ah, då vet jag. Skitsnygga!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Mats vad har du för typ av filtrering i karet? Tänker som så, att om du får en massa skrutt på sanden så är det svårt att komma åt att göra rent p.g.a. alla kvistar och rötter.

        //Inger
        Jag kör en Eheim 2250-tunna.
        Den där mulmen som man kan se mellan grenarna en bit in i karet är jag oerhört tacksam för. Här bildas små mikro-organismer som fiskar och yngel kan grumsa runt i och äta.
        Blir det för tjocka lager tar jag bara slangen, drar över det värsta och suger ur vid vattenbyte.
        På första dorsigerabilden kan du se en L-177:a som gonar sig i mulmen, den ligger där och bökar och letar efter något ätbart.
        Så, lagom små depåer av mulm låter jag ligga och göra sin goda sak.
        Nu skall jag slänga i ett lager av Catappablad, och när förmultningsprocessen drar igång bland dessa blir det ännu bättre.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Ah, då vet jag. Skitsnygga!
          Ja, det är en av mina absoluta favoriter. Nu går fyra stycken i baljan.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Jag kör en Eheim 2250-tunna.
            Den där mulmen som man kan se mellan grenarna en bit in i karet är jag oerhört tacksam för. Här bildas små mikro-organismer som fiskar och yngel kan grumsa runt i och äta.
            Blir det för tjocka lager tar jag bara slangen, drar över det värsta och suger ur vid vattenbyte.
            På första dorsigerabilden kan du se en L-177:a som gonar sig i mulmen, den ligger där och bökar och letar efter något ätbart.
            Så, lagom små depåer av mulm låter jag ligga och göra sin goda sak.
            Nu skall jag slänga i ett lager av Catappablad, och när förmultningsprocessen drar igång bland dessa blir det ännu bättre.

            Ok, tack då vet jag .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Låter som det är julafton hemma hos dig. Så himla läckert att se. Kan nästa ana mig att filmen på hamnar på Biotoppen bland akvarister framöver. Vackra fiskar med en färgställning som blir klockren i karet.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Låter som det är julafton hemma hos dig. Så himla läckert att se. Kan nästa ana mig att filmen på hamnar på Biotoppen bland akvarister framöver. Vackra fiskar med en färgställning som blir klockren i karet.
                Härligt att höra, Johnny!
                Ja, det är en Bauersk feeling i karet nu, sitter långa stunder och bara glor.
                Jag fick ju en Valisneria-idé när jag tittade i din tråd och såg hur vackert du fixat i Discusbaljan. Men, jag kom på att det blir ganska många, långa blad som garanterat kommer att sträcka sig utmed baksidan. Där vill jag däremot sätta en mängd LED-spotar, och sätta rejält med "sötvattentång".
                Så, jag skippade tanken på Jättevalisneria på högersidan och bygger istället upp en Anubias-depå mot det gavelglaset istället.
                Jag köpte lite Anubias idag och testade med att binda upp den på en gren, och jag tror det kommer att bli riktigt bra.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Härligt att höra, Johnny!
                  Ja, det är en Bauersk feeling i karet nu, sitter långa stunder och bara glor.
                  Jag fick ju en Valisneria-idé när jag tittade i din tråd och såg hur vackert du fixat i Discusbaljan. Men, jag kom på att det blir ganska många, långa blad som garanterat kommer att sträcka sig utmed baksidan. Där vill jag däremot sätta en mängd LED-spotar, och sätta rejält med "sötvattentång".
                  Så, jag skippade tanken på Jättevalisneria på högersidan och bygger istället upp en Anubias-depå mot det gavelglaset istället.
                  Jag köpte lite Anubias idag och testade med att binda upp den på en gren, och jag tror det kommer att bli riktigt bra.
                  Ja vallisnerian kräver klippning. Låter bra och inväntar som sagt filmen. Känn absolut ingen press 😜
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Att det bidde ett minisvar på inlägget beror på kvällsmöte med JB.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Ja vallisnerian kräver klippning. Låter bra och inväntar som sagt filmen. Känn absolut ingen press 😜
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Att det bidde ett minisvar på inlägget beror på kvällsmöte med JB.
                      No probs, Bro!
                      Jodå, jag skall filma lite vid tillfälle!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Nu, Johnny, har jag filmat en liten snutt. Drog ner ett par Ek-kvistar med blad, skall ösa i ett lager Catappablad lite senare.

                        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Gott med Fredagsfilm har stora capatalöv till dig, storlek xxl
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Gott med Fredagsfilm har stora capatalöv till dig, storlek xxl
                            Japp, lite fredagsfilmsgôtt måste vi ju ha!

                            Men, det är ju rikstäckande bra med Catappablad - mina håller på att slut! Kanon!

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              En fråga om jag får vara så fräck Man hittar ju inte ek i ett nafs här uppe men kan man använda al och asp i stället? Alkottar går ju bra har jag hört. Finns gott om såna träd här omkring

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                                En fråga om jag får vara så fräck Man hittar ju inte ek i ett nafs här uppe men kan man använda al och asp i stället? Alkottar går ju bra har jag hört. Finns gott om såna träd här omkring
                                Visst, det funkar bra! Ek-blad håller lite längre, de multnar inte så fort.
                                Har en stor vattenskål med Alkottar på blöt nu.
                                Jag vill att kottarna skall sjunka, sedan öser jag bara i hela skiten. Vattnet i skålen är kolsvart och det blir finfin djungeljuice!
                                Men kolla med din zooaffär, de borde ha Catappablad. Dessa är toppen i karet!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...