Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Blev så vattenbytarsugen nyss när jag såg Johnnys film och bilder. Tur att man har en "utsugsgrunka" på slangen - annars hade den här killen legat risigt till...
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0848.jpg
Visningar: 179
Storlek: 92,4 KB
ID: 2349232

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0852.jpg
Visningar: 190
Storlek: 88,4 KB
ID: 2349233

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Blev så vattenbytarsugen nyss när jag såg Johnnys film och bilder. Tur att man har en "utsugsgrunka" på slangen - annars hade den här killen legat risigt till...
      [ATTACH=CONFIG]n2349232[/ATTACH]

      [ATTACH=CONFIG]n2349233[/ATTACH]
      Tur man inte är ensam om att bli VB-sugen lite då och då. Ibland tror man ju att man lider av någon form av åkomma, skönt då att inse att man inte är ensam
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

        Tur man inte är ensam om att bli VB-sugen lite då och då. Ibland tror man ju att man lider av någon form av åkomma, skönt då att inse att man inte är ensam
        Vattenbytarrutinen är sketago' tycker jag - mysigt på något vis. Tar en bira, lyssnar på lite bra musik och bara gonar mig.
        Nä, du är inte ensam!

        Kommentar

        • roxxor_swe
          • April 2015
          • 130

          Byter vatten dårå .. för nu ska jag ha en bira =)

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av roxxor_swe
            Byter vatten dårå .. för nu ska jag ha en bira =)
            Fan va' rå-rätt, eller som Lena PH sa någon gång på 80-talet; "Det där är en riktig öken-höjdare".
            Ös på nu roxxor!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Tycker ni ringar in hela den egentliga grejen med vattenbyte. Allt vårt prat om att det handlar om fiskarna när det ju egentligen handlar om vår egen vätskeförsörjning. Har suttit och mått gott med en öl framför varje kar och mysfaktorn är på extremt hög nivå.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Tycker ni ringar in hela den egentliga grejen med vattenbyte. Allt vårt prat om att det handlar om fiskarna när det ju egentligen handlar om vår egen vätskeförsörjning. Har suttit och mått gott med en öl framför varje kar och mysfaktorn är på extremt hög nivå.
                Japp, du nailar det helt och hållet!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Japp, jag vet, det är ett jädra tjôt om inredning och pillandet med detta. Men, jag vet också att det är några stycken som tycker det är kul.
                  Ett litet dilemma är gavelglasen - där får ju karet två abrupta slut. Vad kan man göra åt det?
                  Det finns olika sätt att lösa det faktum att gavelglasen liksom syns, ett är att sätta inredning mot gavlarna - ofta fungerar växter väldigt bra.
                  Så jag funderar på att sätta ett buskage Java in bland det större rotpartiet på vänsterkanten, och sedan har jag en tanke om Valisneria i högerkanten.
                  Ett fint exempel på härligt placerad Valisneria såg jag i Johnnys tråd igår, lördag. Där täcker växterna upp på ett mycket fint sätt - kommer nog att försöka efterlikna det.

                  Tog en filmsnutt och ett par bilder för att illustrera karet så som det ser ut nu, utan växter - sedan skall vi se hur skillnaden blir med växter.


                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp




                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0859.jpg
Visningar: 190
Storlek: 138,1 KB
ID: 2349316

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0861.jpg
Visningar: 201
Storlek: 143,9 KB
ID: 2349317

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    När jag tittar på filmen så tycker jag nästan att slajmet skulle vara kvar. Det ser ut att höra dit

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mu(sic)
                      När jag tittar på filmen så tycker jag nästan att slajmet skulle vara kvar. Det ser ut att höra dit
                      Ja, det har du rätt i.
                      Grejen är ju att slajmet kommer att försvinna oavsett... Jag väntar in lite snygga alger - typ tofsalger och annat, som kommer att täcka delar av trädetaljerna och ge en liknande känsla.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jag har lite goa "alger" i mitt ena kar det är som typ en grön matta, skall se om jag kan få det på bild sen.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Japp, jag vet, det är ett jädra tjôt om inredning och pillandet med detta. Men, jag vet också att det är några stycken som tycker det är kul.
                          Ett litet dilemma är gavelglasen - där får ju karet två abrupta slut. Vad kan man göra åt det?
                          Det finns olika sätt att lösa det faktum att gavelglasen liksom syns, ett är att sätta inredning mot gavlarna - ofta fungerar växter väldigt bra.
                          Så jag funderar på att sätta ett buskage Java in bland det större rotpartiet på vänsterkanten, och sedan har jag en tanke om Valisneria i högerkanten.
                          Ett fint exempel på härligt placerad Valisneria såg jag i Johnnys tråd igår, lördag. Där täcker växterna upp på ett mycket fint sätt - kommer nog att försöka efterlikna det.

                          Tog en filmsnutt och ett par bilder för att illustrera karet så som det ser ut nu, utan växter - sedan skall vi se hur skillnaden blir med växter.


                          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp




                          [ATTACH=CONFIG]n2349316[/ATTACH]

                          [ATTACH=CONFIG]n2349317[/ATTACH]

                          Grymt snyggt! Ser väldigt naturtroget ut tycker jag.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Jag har lite goa "alger" i mitt ena kar det är som typ en grön matta, skall se om jag kan få det på bild sen.
                            Bara ös på, Pia!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Yadina
                              Grymt snyggt! Ser väldigt naturtroget ut tycker jag.
                              Kanonhärligt att höra!
                              Det som tyvärr inte riktigt syns på bilder och filmer är att det är väldigt mycket inredning i de bakre regionerna.
                              De där två rotdelarna som står i centrum är placerade med lika mycket utrymme bakom, som framför - så när man ser karet i verkligheten så händer det en massa sköna "inredningsgrejer" även baktill i karet. Men, som sagt, det syns inte på bilderna...

                              Jag tror att jag nämnt det tidigare, men den här inredningen är inte gjord med någon snygghetsfaktor i focus - att några (inklusive jag själv) ändå tycker att det är snyggt är liksom en ren bonus.
                              Min strävan i just denna inredning är att få saker att se ut som dom vuxit fram, samt att en massa kaosmässigt nedfallna pinnar och grenar får skapa en "naturlig" oreda.
                              Vad som stundar härnäst är några få växtdetaljer som skall in, mest för att jämna ut looken och få ett skönt flow i det man ser.
                              Jättekul att du gillar stuffet!
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 January 2016, 11:11.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Japp, jag vet, det är ett jädra tjôt om inredning och pillandet med detta. Men, jag vet också att det är några stycken som tycker det är kul.
                                Ett litet dilemma är gavelglasen - där får ju karet två abrupta slut. Vad kan man göra åt det?
                                Det finns olika sätt att lösa det faktum att gavelglasen liksom syns, ett är att sätta inredning mot gavlarna - ofta fungerar växter väldigt bra.
                                Så jag funderar på att sätta ett buskage Java in bland det större rotpartiet på vänsterkanten, och sedan har jag en tanke om Valisneria i högerkanten.
                                Ett fint exempel på härligt placerad Valisneria såg jag i Johnnys tråd igår, lördag. Där täcker växterna upp på ett mycket fint sätt - kommer nog att försöka efterlikna det.

                                Tog en filmsnutt och ett par bilder för att illustrera karet så som det ser ut nu, utan växter - sedan skall vi se hur skillnaden blir med växter.
                                Förstår vad du menar gällande gavlarna och blir riktigt varm om hjärtat att få höra att ett eget kar inspirerat
                                Gavlarna är oftast utmaningen för mig. Just att inredningen av naturliga skäl kan se avhuggen ut.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...