Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Nä... Jag har inte lånat någons inloggning, utan såg bara att mina inlägg dök upp på "senaste dygn" med Pias avatar och mitt namn. Redigt circus-knasigt.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Nä... Jag har inte lånat någons inloggning, utan såg bara att mina inlägg dök upp på "senaste dygn" med Pias avatar och mitt namn. Redigt circus-knasigt.
      Helknasigt!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Brillianttetran är en favorit också, men gissar att det redan är "klart" med kolglödstetrorna. Är det så?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Brillianttetran är en favorit också, men gissar att det redan är "klart" med kolglödstetrorna. Är det så?
          Åh, Halloj Johnny! Kul att se att du kikar in här i tråden någon gång ibland!
          Bliljanttetran är fantastiskt snygg - och det är inte omöjligt att det kan bli denna också.
          Att jag väljer Kolglödstetran i första hand är att den blir vansinnigt snygg när den får färga ut, och dess färgskala harmonierar fint med det bärnstensgula vattnet som jag kommer att ha i detta kar. Den är också liten, så man kan ha många i ett såpass litet kar som 540.
          Moenkhausia pittieri blir ju lite biffigare och en grupp på 20-30 stycken skulle nog bli riktigt tjusigt!


          Do you wish to learn more about freshwater fish and their natural habitats? Visit our website: https://www.mikolji.com Please like and subscribe to our chann...

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Trevligt att läsa och se om dina planer och ditt tänk, som så många fler är jag tacksam över den erfarenhet du delar med dig. Skriver inte ofta men läser. 😄
            Att ha ett akvarierum där det få ta tid med planering vore drömmen, för att inte tala om närheten till vatten. Men det kanske blir ngn gång det också. Under tiden är det roligt att också få vara en del i andras akvarieliv.

            Tack för det!
            // Annicka

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Rufus
              Trevligt att läsa och se om dina planer och ditt tänk, som så många fler är jag tacksam över den erfarenhet du delar med dig. Skriver inte ofta men läser. 😄
              Att ha ett akvarierum där det få ta tid med planering vore drömmen, för att inte tala om närheten till vatten. Men det kanske blir ngn gång det också. Under tiden är det roligt att också få vara en del i andras akvarieliv.

              Tack för det!
              Det är väldigt kul att se att du är med och kollar i tråden, Rufus!
              Förr hade man ju bråttom med allt, men nu är det riktigt gôtt att låta grejerna utveckla sig lite långsammare.
              Jag börjar dock bli ordentligt sugen på att få dra i lite fisk i karet nu - snart så! Fler bilder och filmer kommer!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Du har inte funderat på schackbräden till karet? Jag är inne och velar själv på dessa..
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Du har inte funderat på schackbräden till karet? Jag är inne och velar själv på dessa..
                  Jo, dom finns med i funderingarna. Det beror lite på vad "suget" säger - och vad man får tag på.
                  Tänkte jag skulle ha en lugn, skön lunk i detta kar, utan allt för många lekande och fajtande ciklider.


                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001


                    Förstår hur du vill ha känslan men lite attityd behövs väl hos cikliderna? det hade ju varit för tråkigt om de bara "var". och inte gjorde nåt ... eller?
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Förstår hur du vill ha känslan men lite attityd behövs väl hos cikliderna? det hade ju varit för tråkigt om de bara "var". och inte gjorde nåt ... eller?
                      Självklart skall det vara lite attityd, lekar, yngelsvärmar o.s.v. Det är bara det att jag vill undvika jagande och fajtande, och därför tänker jag mig typ endast en eller möjligtvis två arter - så att de får stora revir och inte blir hopträngda.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Självklart skall det vara lite attityd, lekar, yngelsvärmar o.s.v. Det är bara det att jag vill undvika jagande och fajtande, och därför tänker jag mig typ endast en eller möjligtvis två arter - så att de får stora revir och inte blir hopträngda.
                        Ah, då är jag med och förstår precis tanken det är så gott att kolla på ett sånt kar enligt mig, lugnt och harmoniskt
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo

                          Ah, då är jag med och förstår precis tanken det är så gott att kolla på ett sånt kar enligt mig, lugnt och harmoniskt
                          Visst, det är just detta jag vill uppnå!
                          Det är så jävla jobbigt när det är några individer i ett kar som ständigt är jagade, blir underdåniga och vantrivs.
                          Jag vill kunna sitta framför burken och bara njuta!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Åh, Halloj Johnny! Kul att se att du kikar in här i tråden någon gång ibland!
                            Bliljanttetran är fantastiskt snygg - och det är inte omöjligt att det kan bli denna också.
                            Att jag väljer Kolglödstetran i första hand är att den blir vansinnigt snygg när den får färga ut, och dess färgskala harmonierar fint med det bärnstensgula vattnet som jag kommer att ha i detta kar. Den är också liten, så man kan ha många i ett såpass litet kar som 540.
                            Moenkhausia pittieri blir ju lite biffigare och en grupp på 20-30 stycken skulle nog bli riktigt tjusigt!


                            https://www.youtube.com/watch?v=3n00Hgzi1Js
                            Jodå jag tittar nog in dagligen egentligen. Mitt tidigare gubbtjuriga beteende inför förändringen på Zoopet har gått över in en förtjusning över allt som jag tycker fungerar bättre än förut.
                            Vilken vacker film, Mats. Det häftiga är mot slutet då jag stundtals upplever att det är ditt kar jag tittar in i fast ett år framåt.
                            Förstår fullständigt ditt val med kolglödstetran egentligen. Sedan är det väl så att man utvecklar en slags kärlek till vissa arter mer än andra. De utstrålar en viss vibb man synkar bra med. Det är som Kardinaltetrorna är för mig. Så vackra och nästan lysande i mörka kar. Ser fram emot när fiskarna börjar introduceras. Funderar du på någon bottenlevande skönhet också? Ska du ha några snäckor?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Jodå jag tittar nog in dagligen egentligen. Mitt tidigare gubbtjuriga beteende inför förändringen på Zoopet har gått över in en förtjusning över allt som jag tycker fungerar bättre än förut.
                              Vilken vacker film, Mats. Det häftiga är mot slutet då jag stundtals upplever att det är ditt kar jag tittar in i fast ett år framåt.
                              Förstår fullständigt ditt val med kolglödstetran egentligen. Sedan är det väl så att man utvecklar en slags kärlek till vissa arter mer än andra. De utstrålar en viss vibb man synkar bra med. Det är som Kardinaltetrorna är för mig. Så vackra och nästan lysande i mörka kar. Ser fram emot när fiskarna börjar introduceras. Funderar du på någon bottenlevande skönhet också? Ska du ha några snäckor?
                              Filmen är en av Ivan Mikoljis fantastiska filmer.
                              Vi träffade Ivan på någon "ciklid-grej" för några år sedan - jag, Pia och Anders.
                              Han höll föredrag och visade ett stort antal filmer, och jag fick tillfälle att fråga honom om bland annat Fjärilsciklider och hur det verkligen ser ut i deras naturliga miljö.
                              Hans filmer är en stor inspiration för mig.

                              Aha, du har varit gubbtjurig på nya forumet. Det förklarar frånvaron. Jag trodde du var förbannad på något jag skrivit, eller något i den stilen...
                              Skönt att det nte var något sådant då!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Filmen är en av Ivan Mikoljis fantastiska filmer.
                                Vi träffade Ivan på någon "ciklid-grej" för några år sedan - jag, Pia och Anders.
                                Han höll föredrag och visade ett stort antal filmer, och jag fick tillfälle att fråga honom om bland annat Fjärilsciklider och hur det verkligen ser ut i deras naturliga miljö.
                                Hans filmer är en stor inspiration för mig.

                                Aha, du har varit gubbtjurig på nya forumet. Det förklarar frånvaron. Jag trodde du var förbannad på något jag skrivit, eller något i den stilen...
                                Skönt att det nte var något sådant då!
                                Nejdå, Mats. Förstår inte hur någon skulle kunna vara förbannad på dig, min vän. Jag hade svårt för forumförändringen först.
                                Sedan blev det en överdos akvaristik efter AEMagasinets urladdning inför premiärnumret. Du vet ju själv hur svinmycket jobb det är med en tidning.
                                Jag visste det inte innan. Så det fanns liksom inga bokstäver kvar i skallen efter det.
                                Så jag fokuserad på min kvinna som jag försakat alldeles för mycket en tid. Nu när vi gosat ifatt så kan jag ägna tid åt mina formvänner igen.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...