Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Marten64

    Sitter och titter på din film och njuter, riktigt bra.
    Jag tänker: Mats han får till det, ännu en gång.
    Sen tänker jag: Jag måste vara galen som sitter och tittar på en film som visar ett inte helt färdiginrätt akvarium, utan fisk.
    Tur att ingen ser mig.
    Sen tröstar jag mig med: Mats måste vara mer galen, det är hans film och det är han har lagt ut den.
    Skönt att här finns utrymme för oss med denna läggning.
    Precis min tanke med 😂 Alldeles underbart att det finns mer än en "galen" så man inte behöver känna sig ensam 😜😃
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Har nyss kommit hem och såklart kollar jag in Zoopet direkt. Säger som Marten 64 "att man är nog inte riktigt klok" när man tittar på din film med en massa "fula" rötter och tycker att det är vackert och väldigt biotopist. Biotopiskt eftersom jag i alla fall har en liten aning om (tror jag i alla fall) vilken/vilka arter du kommer att fylla karet med . Några arter har du ju redan nämt, fast inte huvudarten. Jag gissar på någon art av apistogramma och/eller vildfångade fjärilsciklider
      Det är kul med gissningar!

      //Inger
      Kanske, kanske... Jag har lite småfunderingar just nu, men vi får se...

      Ja, det "fula" som på något sätt och i någon mån blir "vackert" är just vad jag vill med denna inredning!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo

        Precis min tanke med 😂 Alldeles underbart att det finns mer än en "galen" så man inte behöver känna sig ensam 😜😃
        Det är gôtt att vi är några stycken!
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 December 2015, 15:59.

        Kommentar

        • Niklas8
          • April 2010
          • 62

          Klart jag gillar det! jag har "lurkat" här i bakgrunden på forumet rätt länge så jag tror jag kan ditt tänk. det är mitt tänk också. Man hittar inte många sjunkna piratskepp i mina kar kan jag lova, ha ha. Nä, naturligt ska det va.

          Spotlights blir säkert kanon. Har inte använt det själv men något jag starkt funtar på. Hade ett kar i ett fönster en gång o solljuset var det snyggaste ljus jag sett i ett akvarium. blir levande på ett helt annat sätt än med ljusrör. Skuggorna dansade över botten och inredning. Jag hade kunnat tömt det på fisk, jag hade suttit o blängt där ändå, ha ha...Spotlights inbillar jag mig kan ge den effekten.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Niklas8
            Klart jag gillar det! jag har "lurkat" här i bakgrunden på forumet rätt länge så jag tror jag kan ditt tänk. det är mitt tänk också. Man hittar inte många sjunkna piratskepp i mina kar kan jag lova, ha ha. Nä, naturligt ska det va.

            Spotlights blir säkert kanon. Har inte använt det själv men något jag starkt funtar på. Hade ett kar i ett fönster en gång o solljuset var det snyggaste ljus jag sett i ett akvarium. blir levande på ett helt annat sätt än med ljusrör. Skuggorna dansade över botten och inredning. Jag hade kunnat tömt det på fisk, jag hade suttit o blängt där ändå, ha ha...Spotlights inbillar jag mig kan ge den effekten.
            Man kan trolla riktigt fint med LED-spotar.
            Här är två exempel:
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8101.JPG
Visningar: 187
Storlek: 138,8 KB
ID: 2346759

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9552.JPG
Visningar: 188
Storlek: 66,2 KB
ID: 2346760

            Kommentar

            • Niklas8
              • April 2010
              • 62

              [QUOTE=Mats Bryzell;n2346758]
              Man kan trolla riktigt fint med LED-spotar.
              Här är två exempel:
              [ATTACH=CONFIG]n2346759[/ATTACH]

              Japp, nåt åt det hållet. Är snyggt med Anubiasplantorna vid ytan. Ger intrycket av jungelvegetation som doppar i vattnet. Medvetet?

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                [QUOTE=Niklas8;n2346764]
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Man kan trolla riktigt fint med LED-spotar.
                Här är två exempel:
                [ATTACH=CONFIG]n2346759[/ATTACH]

                Japp, nåt åt det hållet. Är snyggt med Anubiasplantorna vid ytan. Ger intrycket av jungelvegetation som doppar i vattnet. Medvetet?
                Nja, medvetet på så vis att jag funderat på grenar (med blad) som bryter vattenytan, I exemplet ovan gick jag inte riktigt så långt, utan satte bara Anubiasplantorna ganska högt.
                Just att simulera levande grenar med blad som bryter ytan har jag funderat på till det kar jag donar med nu - och jag skall testa att binda Java på grenar som kan stoppas ned på ett tjusigt sätt, men får se om det blir lyckat eller ej.

                Kommentar

                • Niklas8
                  • April 2010
                  • 62

                  Har jag oxå funderat på. Tänkte föreslå det för dig. borde veta bättre än att lära pappa göra barn... Ingen har väl bundit fler anubias än du

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Jag tycker också att filmen var underhållande. Och jag tycker det är vackert det där naturliga stuket. Mina kar ser mest ut som undervattensrabatter men jag kommer nog på det så småningom.
                    Blir kul att se när innevånarna har flyttat in

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Niklas8
                      Har jag oxå funderat på. Tänkte föreslå det för dig. borde veta bättre än att lära pappa göra barn... Ingen har väl bundit fler anubias än du
                      Haha!
                      Jo, nog har det bundits växter genom åren!
                      Här är en bild på ett 70x70x70 cm kar (ja, jag vet, en bild jag visat många gånger förr) där jag knöt olika typer av Anubias och Windelöv till förbannelse, tog en hel dag.

                      Men, som sagt, jag skall testa om det kan göras på grenar och se ok ut - vi får se.



                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4687_2.JPG
Visningar: 161
Storlek: 274,2 KB
ID: 2346779

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Mu(sic)
                        Jag tycker också att filmen var underhållande. Och jag tycker det är vackert det där naturliga stuket. Mina kar ser mest ut som undervattensrabatter men jag kommer nog på det så småningom.
                        Blir kul att se när innevånarna har flyttat in
                        Undervattensrabatter är också fint!
                        Härligt att du gillar karet - och, visst, det skall bli kul med lite fisk i baljan!

                        Kommentar

                        • Niklas8
                          • April 2010
                          • 62

                          Just ja, hade du inte schackbräder där i? eller var det ivanacara adoketa?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Niklas8
                            Just ja, hade du inte schackbräder där i? eller var det ivanacara adoketa?
                            I det där "växtknytarkaret" i förra inlägget hade jag Discus och några Fjärilsciklider, det var så pass stort att det funkade. Schackbrädorna (av olika typer) och adoketorna gick först i några mindre kar, och senare i större kar som 540.

                            Kommentar

                            • Niklas8
                              • April 2010
                              • 62

                              Jag håller också på att starta upp ett kar, lite i stil med ditt men 375 liter. Något jag lurar på att testa är att ympa in foderkulturer. Jag tänkte ett gäng "black worms" och lite vatten-gråsuggor. De etablerar sig snabbt och och kräver minimalt med underhåll för att överleva. Om man ändå tänker ta det väldigt tango med uppstarten, vilket är min tanke också. Kan fiskarna få en bättre start?

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Haha!
                                Jo, nog har det bundits växter genom åren!
                                Här är en bild på ett 70x70x70 cm kar (ja, jag vet, en bild jag visat många gånger förr) där jag knöt olika typer av Anubias och Windelöv till förbannelse, tog en hel dag.

                                Men, som sagt, jag skall testa om det kan göras på grenar och se ok ut - vi får se.



                                [ATTACH=CONFIG]n2346779[/ATTACH]

                                Just det här karet Mats ligger i en mapp som är döpt till "Inredningstips" . Får väl se om jag kan härma framöver.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...