Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Oh, Boy... Det är svårt att beskriva detta i ord när man inte kan snickeritermer, men jag tror det klarnar när jag får lite bilder på bygget.
    Hahaha tack gode gud för det. skulle du börja svänga dig men alla snickartermer så skulle nog 90% inte förstå vad du snackar om! Sen tror jag 100% inte fattar vad det är för "överfall" som simpson pratar om
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Ursprungligen postat av åheim
      Hahaha tack gode gud för det. skulle du börja svänga dig men alla snickartermer så skulle nog 90% inte förstå vad du snackar om! Sen tror jag 100% inte fattar vad det är för "överfall" som simpson pratar om
      Ett överfall är väl när nägon hoppar på dig och klubbar ner dig

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Det skulle ju också kunna betecknas som ett anfall av en person som fått ett infall
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Skönt att höra lite " snillen spekulerar" på fredagsmorgonen
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jag har talat med min bygghjälp och fått en möjlig förklaring till "överfallet".
            Vi tror att Simpson menar att glasrutan bör förses med en list, ett överfall, på insidan, som liksom "håller" rutan på plats då det inte finns vatten bakom som, så att säga, trycker rutan ut mot framsidan.
            Detta behövs dock inte då vi falsar rutan i ramen, som sedan den är siliconad ligger i "flush" med ramen. Ramen i sig får samma behandling med epoxy och duk som själva karet får, innan rutan sätts på plats i ramen. När ramen med rutan är klar limmas och skruvas denna fast i karet, och sedan epoxas och dukas alla skarvar in ytterligare.
            Rutan sitter härmed hermetiskt till- och innesluten i ramen och är helt tät runt om och kan inte "falla in" i karet - inget överfall behövs, med andra ord.


            I och med att det är en så stor och tung glasruta siliconar man den gärna i ett liggande läge, alltså; ramen läggs på ett arbetsbord, och glasrutan läggs i ramen - inga stående och tunga moment, förutom det kritiska läge när rutan skall lyftas och läggas på plats i ramen.


            Som sagt, jag tror rubbet kommer att klarna när vi ser bilder på processen!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              Ni pratar om en tråd på ciklid.org som låter intressant - har dålig koll på den sidan så kan ni lägga in en länk till den så man kan kolla på den (fram tills att du har kommit lite längre i projekterandet)
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Visst, Kjell!
                Här;
                http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Tack
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Aldrig har väl någonsin ett 540-kar sett så litet och pluttigt ut, så förrädiskt likt ett 54-liters med några skifferstenar omlott, nedskickade med vänsternäven.
                    Bilden tar jag nu, för inom kort kan detta kar inte längre fotograferas eller filmas från några längre distanser, ett annat kar kommer att stå i vägen... det får bli närbilder och detaljstudier fortsättningsvis... Who gives a fuck, anyway?
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Ja det där lilla akvariet har du ju helkarsbilder på sen innan
                      Och vi som följer din tråd vet ju hur det ser ut och hur fint det är.

                      Så när det nya bygget är klart så är jag nog beredd och säga detsamma som du.
                      Who gives a fuck, anyway!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Jesper Broman
                        Ja det där lilla akvariet har du ju helkarsbilder på sen innan
                        Och vi som följer din tråd vet ju hur det ser ut och hur fint det är.

                        Så när det nya bygget är klart så är jag nog beredd och säga detsamma som du.
                        Who gives a fuck, anyway!
                        Japp det är la en sju, åtta stycken som "följer tråden" - och 540-karet är ju dokumenterat till leda redan så det blir änna skönt att släppa det fortsättningsvis.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Japp det är la en sju, åtta stycken som "följer tråden" - och 540-karet är ju dokumenterat till leda redan så det blir änna skönt att släppa det fortsättningsvis.
                          Släppa 540?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Släppa 540? //Inger
                            Släppa dokumenteringen av karet här på forumet.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Vi har ju fått njuta av många bilder och filmer på det, och det nya projektet lär ju inte bli sämre!

                              Läste förresten så gott som hela tråden på Ciklid.org fram till uppfyllningen av karet. Jädrar vilket bygge alltså, man blir ju mållös!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Vi har ju fått njuta av många bilder och filmer på det, och det nya projektet lär ju inte bli sämre!

                                Läste förresten så gott som hela tråden på Ciklid.org fram till uppfyllningen av karet. Jädrar vilket bygge alltså, man blir ju mållös!
                                Japp, det blir gôtt att folk slipper se 540-karet mer. Det kommer nya grejer! Javisst är det ett häftigt kar han har byggt - bara att suga i sig och göra likadant!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...