Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Uttryckte mig lite ovarsamt om det där med skit i karet. Fattade vad du menade. Har själv drivor i Diskuskaret med mulm av Catappablad och bladrester som ser väldigt friskt förmultnande ut. Tycker det där sunda mulmet ofta ser luftigt ut men aldrig slemmigt, eller hur jag nu ska uttrycka det
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Uttryckte mig lite ovarsamt om det där med skit i karet. Fattade vad du menade. Har själv drivor i Diskuskaret med mulm av Catappablad och bladrester som ser väldigt friskt förmultnande ut. Tycker det där sunda mulmet ofta ser luftigt ut men aldrig slemmigt, eller hur jag nu ska uttrycka det
      Nä, det måste vara "torrt" liksom - aldrig något som ligger och surnar till och blir dåligt.

      Kommentar

      • Gobi112
        • December 2011
        • 229

        Ursprungligen postat av Bluewing
        ...Det här när "alla" zoomar in på en grej här i forumet är ju hur häftigt som helst egentligen.

        Ja man kan ju aldrig tro att man ska förstå vad som diskuteras om man bara läser de senaste inläggen efter som man alltid snurrar in på Ånge relaterat under förstoringsglaset tycker själv just detta är underbart

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Det här med blad i karet. Vilka blad fungerar och vilka fungerar inte?


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Underbar natt/tidig morgonläsning. Funderar själv på en likaledes setup (dock i mindre kar) ett för endast olika typer av malar, och ett för ciklider samt ev. stimfisk (lös kolgködstetra och rödmunstetra)...

            Natt go vänner


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              O just det HWH, man kan ha bl.a. eklöv, boklöv, catappablad mm. mfl. Det viktiga är att de inte är fulla med kletigt kladd ev. mögel. Jag själv kör på torra ek och boklöv. Framförallt boklöven gillar jag. Men jag gissar att många andra varianter funkar, sålänge de inte förmultnar för snabbt. De får gärna vara lite stya, typ läderartade som just ek och boklöv är

              Natt igen


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Jag skickar själv efter Catappablad från Amy i Singapore på ebay. Det jag gillar med Catappablad är att de har en naturlig bakteriehämmande och svamphämmande effekt på akvariet. Det blir så småningom en skön mulmmix på botten med allt från småpinnar till fluffiga mulmhögar. Dessutom är mina Otocinclus galna i dem. Räkor likaså. Så det är i alla kar från Diskus till Nano här hemma.
                Ekblad är väl det som är mest lika dessa. Bokblad har jag för mig ger ett slags mjukare mulm. Men tror också som du Mats är inne på att högar med den lite fluffigare, torrare mulmen skapar mycket bra förutsättningar för en sund bakterieutveckling i karet.

                Men apropå det där med mulm på botten så kan jag tycka att det lättare blir en fluffig mulm på finkorningare sand än om man bara har från 2 mm och uppåt i kornstorlek. Tycker att mulmen lägger sig bättre och driver bättre längs botten på finkornig sand.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Jag skickar själv efter Catappablad från Amy i Singapore på ebay. Det jag gillar med Catappablad är att de har en naturlig bakteriehämmande och svamphämmande effekt på akvariet. Det blir så småningom en skön mulmmix på botten med allt från småpinnar till fluffiga mulmhögar. Dessutom är mina Otocinclus galna i dem. Räkor likaså. Så det är i alla kar från Diskus till Nano här hemma.
                  Ekblad är väl det som är mest lika dessa. Bokblad har jag för mig ger ett slags mjukare mulm. Men tror också som du Mats är inne på att högar med den lite fluffigare, torrare mulmen skapar mycket bra förutsättningar för en sund bakterieutveckling i karet.

                  Men apropå det där med mulm på botten så kan jag tycka att det lättare blir en fluffig mulm på finkorningare sand än om man bara har från 2 mm och uppåt i kornstorlek. Tycker att mulmen lägger sig bättre och driver bättre längs botten på finkornig sand.
                  Aha det är ju till mitt blivande Otto-kar jag har tänkt det. Men då förstår jag också att det är helt uteslutet att hitta blad ute efter den här 12 graders-vintern.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Akvariestugan

                    Offra några kronor på Amy så står det en säck hemma snart och dina Ottisar blir som köttbullar på en tandpetare
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Jag brukar samla på mig eklöv så jag har en gul Ullaredspåse full, dessa påsar är stora så jag har nog för ett år framöver
                      Skall bli ett gott mulmlager i karen här hemma, speciellt i det där det går schackbräden
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Akvariestugan

                        Äter Otocinclus eklöv?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Vet inte, visste inte att det äter löv? Men jag har dessa mest för att få till brunheten och att cikliderna gärna går och pillar bland löven.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Jo just Catappablad faktiskt
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              kanske skall testa med detta då, jag har några kvar sen tysklandsresan
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Fanken Blue, blev sugen på catappablad nu. Haha får fixa en lövmix och sent ett rent artkar med en sorts löv


                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...