Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Micke L
    Kan inte vara lätt att fånga fisk i det karet. Finns ju en del tunga gömställen!
    Exakt! Att aktivt försöka att fånga någon av dessa fiskar (vuxna och yngel) är lönslöst, men det roliga är att merparten kommer att ingå i kolonien ändå - utan några större bråk eller annat elände. Till slut blir dock även denna koloni mättad, trots att de har hyfsat utrymme i nuläget, och vissa individer vill ge sig av mot andra jaktmarker. Det fina i det läget är att man (förhoppningnsvis) kan ta ett antal då och då vid matning - eller, alternativt att vissa av dom blir undanskuffade upp i hörnena på karet - men detta beror på hur gruppen i stort, och kolonien i sin tur utvecklar sig.
    Vi får, med andra ord, se vad som händer!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ja... Nu blev det här en redig sketfilm pga den skitiga rutan, men varför jag tog en snutt är att jag ser att det samlas fler och fler större yngel (dom är intresserade av nya yngel att vaka över) vid "det andra parets" plats på högersidan, där jag misstänker att det är något på gång.
      Jag tänkte att gå lite nära med kameran och kolla om de vuxna reagerar - och det gör dom sannerligen. Här är det snart (tror jag) en ny kull.


      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Skiter i om rutan är skitig.. Gillar filmen ändå
        hur stora är de vuxna, ett mått mellan tummen och pekfingret räcker
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Skiter i om rutan är skitig.. Gillar filmen ändå
          hur stora är de vuxna, ett mått mellan tummen och pekfingret räcker
          12-13 cm ungefär.

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Ja... Nu blev det här en redig sketfilm pga den skitiga rutan, men varför jag tog en snutt är att jag ser att det samlas fler och fler större yngel (dom är intresserade av nya yngel att vaka över) vid "det andra parets" plats på högersidan, där jag misstänker att det är något på gång.
            Jag tänkte att gå lite nära med kameran och kolla om de vuxna reagerar - och det gör dom sannerligen. Här är det snart (tror jag) en ny kull.


            http://www.youtube.com/watch?v=MhduHvZwir4
            Jäkla häftigt kar! Har aldrig sett ett liknande akvarium. Finns det risk för inavel om man låter "projeket" fortgå länge?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Nämen, hoppsan - hoppla, Jisses, Josef och lite Maria på ena kanten - nu blev det en film till... Är det inte fantastiskt, så säg?
              Här är det lite yngel och annat!
              Ha nu ett förjämrans Gott Nytt År - allesammans!

              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                12-13 cm ungefär.
                Och stora och kraftiga, så de är rätt "biffiga" kan jag tänka hoppas jag får se dem live nångång
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Nämen, hoppsan - hoppla, Jisses, Josef och lite Maria på ena kanten - nu blev det en film till... Är det inte fantastiskt, så säg?
                  Här är det lite yngel och annat!
                  Ha nu ett förjämrans Gott Nytt År - allesammans!

                  http://www.youtube.com/watch?v=FpvWLNcE8aA
                  Hahaha, du är lite för din tid.. Det är inte nyår än

                  fasiken vad fräcka dessa är
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Micke L
                    Jäkla häftigt kar! Har aldrig sett ett liknande akvarium. Finns det risk för inavel om man låter "projeket" fortgå länge?
                    Nja, jag skulle inte vilja påstå det... Det tar ganska många generationer innan defekter uppstår - faktum är att alla de gracilisarna jag har detta kar är är syskon, från andra jag har haft i tidigare kar.
                    Karet i sig är inte så "udda" som man kanske kan tro - det handlar bara om att jag frångår de gängse "tanganyikauppsättningarna" som är legio i de flesta sammanhang - alltså att sätta småsten i mindre kar och tränga ihop flera arter. Det borgar snabbt för tråkigheter. Här har jag valt att sätta mycket stor sten i ett hyfsat "stort" kar (540-L) - och endast en art.
                    Jag har däremot gjort helt andra Tanganyikauppsättningar i andra trådar här på forumet.
                    Kul att du diggar det, Micke!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Och stora och kraftiga, så de är rätt "biffiga" kan jag tänka hoppas jag får se dem live nångång
                      Jamen, du ska la hit med Kolglödstetror vad det lider, va? Tror du att det blir att bara släppa i dessa och sedan dra? Nähädu, min sköna - det blir till att sitta stock framför T-karet en lång stund innan det åks hem - och kanske ett glas vin till det - om Danne kör, vill säga!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jamen, du ska la hit med Kolglödstetror vad det lider, va? Tror du att det blir att bara släppa i dessa och sedan dra? Nähädu, min sköna - det blir till att sitta stock framför T-karet en lång stund innan det åks hem - och kanske ett glas vin till det - om Danne kör, vill säga!
                        Japp, det skall jag
                        det låter möe bra den planen du lagt upp, hänger på gärna på detta, Gobben snarkade fram ett -jadå jag kör!
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Micke L
                          • December 2013
                          • 456

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Nja, jag skulle inte vilja påstå det... Det tar ganska många generationer innan defekter uppstår - faktum är att alla de gracilisarna jag har detta kar är är syskon, från andra jag har haft i tidigare kar.
                          Karet i sig är inte så "udda" som man kanske kan tro - det handlar bara om att jag frångår de gängse "tanganyikauppsättningarna" som är legio i de flesta sammanhang - alltså att sätta småsten i mindre kar och tränga ihop flera arter. Det borgar snabbt för tråkigheter. Här har jag valt att sätta mycket stor sten i ett hyfsat "stort" kar (540-L) - och endast en art.
                          Jag har däremot gjort helt andra Tanganyikauppsättningar i andra trådar här på forumet.
                          Kul att du diggar det, Micke!
                          Ja jag har kollat in dina trådar även tidigare och det är ju alltid "top class"! Själv har jag ett gäng småkar i gillestugan men är på G att skaffa större. Önskar ett kar som är djupt i förhållande till sin höjd. Är i det stadiet att jag vill ha massor av färggranna fiskar, oavsett om jag väljer Afrika, Asien eller Sydamerika. Problemet är att du sätter griller i huvudet på mig med detta kar. SÅ häftigt att följa en koloni som du gör!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Japp, det skall jag
                            det låter möe bra den planen du lagt upp, hänger på gärna på detta, Gobben snarkade fram ett -jadå jag kör!
                            Bra det - han får köra denna gången. Sedan kan det liggas över i Stugan, så grillar vi (med Ansjo och P.) och ni alla får sitta stock framför baljorna en god stund innan vi äter och... tar ett glas!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Micke L
                              Ja jag har kollat in dina trådar även tidigare och det är ju alltid "top class"! Själv har jag ett gäng småkar i gillestugan men är på G att skaffa större. Önskar ett kar som är djupt i förhållande till sin höjd. Är i det stadiet att jag vill ha massor av färggranna fiskar, oavsett om jag väljer Afrika, Asien eller Sydamerika. Problemet är att du sätter griller i huvudet på mig med detta kar. SÅ häftigt att följa en koloni som du gör!
                              OK, men då har du en bra plan! Kör på det som du tycker verkar vara kul och intressant! Om du planerar att bygga tungt med sten i något kar (eller någon annan inredning), så droppa en line här i tråden eller PM, så kan vi snacka om hur det blir enkelt att göra detta. Jag hjälper gärna till!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Bra det - han får köra denna gången. Sedan kan det liggas över i Stugan, så grillar vi (med Ansjo och P.) och ni alla får sitta stock framför baljorna en god stund innan vi äter och... tar ett glas!
                                Låter trevligt!
                                Nu skall jag joina kudden och täcket i sängen, dessa ropar högt efter mig
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...