Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja du, där är fyra rätt mastiga kullar nu...
    Lite beroende på hur karet utvecklar sig (detta har en hel del med hur länge ursprungsparet/en lever) så kommer det till en punkt när det blir så många halvvuxna och vuxna fiskar att man får börja gallra - och det är inte det lättaste med den inredning jag har gjort. Detta tror jag dock ligger ganska långt fram i tid - så nu är det bara att njuta av karet och den, faktiskt, sköna lunken!
    Göra ett avsteg ifrån rent artakvarium och skicka i en eller flera altolamprologus av någon version kanske framöver? Eller får de pisk?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av simpson
      Göra ett avsteg ifrån rent artakvarium och skicka i en eller flera altolamprologus av någon version kanske framöver? Eller får de pisk?
      Ja, det där är en idé, och ett tillvägagångssätt, men jag vill ha den sköna lunken med ett strikt artkar (i ett hyfsat stort kar) och inte blanda ner fler arter i en fungerande koloni - då blir hela idén med detta kar som bortblåst. Det är just lyxen med att se en fungerande "prinsess"-koloni i "full swing" jag är ute efter - och nu är en en sådan koloni på väg att etableras, efter ett antal månaders tålmodig väntan.

      Jag vet redan nu vad scenariot skulle bli om jag skulle skicka ner någon eller flera, exempelvis Altolamprologus (av någon variant); de skulle inte kunna etablera sig något nämnvärt - om ens överhuvudtaget. Enda sättet att gå tillväga är att redan från början "starta upp" förutsättningar för fler arter i karet. Skulle jag ge mig på det i nuläget måste jag riva hela karet och börja om från början - och den grejen finns inte på kartan.

      Men, simpson, jag förstår vad du menar; att introducera fisk för att reducera antalet yngel - det kan fungera i vissa sammanhang, men inte detta.
      Scenariot för detta blir, som engelsmännen så fint uttrycker det; "Putting out fire with gasolin".

      Till saken hör också att jag haft flera artkar tidigare med "prinsess"-kolonier, och jag vet hur jädrans fränt det är att kolla på detta när det hela är igång - så nu är manegen krattad, vägen asfalterad o.s.v. Bara att njuta, med andra ord! Tids nog kommer huvudvärken med att gallra bort en del halvvuxen fisk som inte kan etablera sig - karet har ju fyra glasväggar som hindrar expansion - men man kan ofta plocka ett antal fiskar, till exempel vid matning - och med dessa får man ha en plan (eller fler kar) så att de kan fungera vidare någon annanstans.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Jag tänkte visa en liten detalj... inget att kolla på direkt, men jag vet att ett fåtal tycker det är lite småkul att kolla på, so here we go;


        Parbildningen bland gracilisarna håller verkligen på att ombildas till ett kolonibeteende nu.


        Jag är osäker på könsfördelningen - men om jag får gissa (antaget på de olika individernas utseende, pannpucklar är nyckeln här, och aggressivitet - där jag antar att hanarna är lite mer hårdföra - bara en gissning, dock...) så har vi en dominant hane i vänsterkant och en lika dominant hane på högersidan - med varsina revir (som de numer hävdar ganska så lössläppt).


        "Honan" (citationstecken här indikerar att jag är osäker på könet) i vänsterparet (som producerat de fyra yngelkullarna) har hela tiden visat ett stort intresse för "hanen" på högersidan - och dessutom hjälpt till att gräva ut den lekplats på högersidan, som jag nu mer eller mindre är säker på att det händer grejer i.


        Till saken hör att det finns två medhjälpare ("honor") i högerreviret som verkligen har kämpat om "vänsterhonans" gunst, "högerhanen" har de inga problem med.
        För att ytterligare försvåra blicken över hierarkierna i gruppen, finns en "hane" på vänstersidan som har varit mycket underdånig - men som på senare tid har upplåtit sin "revirgrotta" åt de yngel som vill vistas där - utan något hot överhuvudtaget.


        På filmen kan vi se medhjälparhonan (den mindre - som dessutom spänner upp sig i hotposition mot kameran) - som jag tror har lagt rommen - som tillsammans med "honan" i vänsterparet, och högerhanen, hela tiden tar sig ner under stenarna, till lekplatsen, men det kan också vara "vänsterhonan" som lekt.

        Vad vi har nu är tre parter som vaktar ägg (är jag mer eller mindre övertygad om)... Då skall vi inte glömma den fjärde "medhjälparen" (som inte syns på filmen) som hela tiden skyndar in och ut i stensystemet...
        Till detta måste vi också ta med i beräkningen "hanen" i vänsterparet som, dock något hotfullt, håller ett öga på allt.


        Ja, ni fattar - när man tittar på detta så får man en upplevelse, som givetvis inte går att fånga på film... men det kan ju vara kul att kolla på ändå... på något sätt... kanske?

        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ser riktigt fränt ut, Mats! En fråga, vad är det för pump/filtrering i detta kar?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            Ser riktigt fränt ut, Mats! En fråga, vad är det för pump/filtrering i detta kar?
            Det enda rätta - ett Eheim 2250 som pumpar för fullt blås (dessutom ljudlöst), bra fart på vattnet och alla fiskar glada och nöjda!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Misstänkte detta, men det syns knappt alls. Men kristallklart vatten är det!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Misstänkte detta, men det syns knappt alls. Men kristallklart vatten är det!
                Oh, yo bet! Jag kanske skall ta en liten filmsnutt på vattenfödet vid ytan..? Det är våldsamt! Och vattnet är givetvis kristallklart - vad annars liksom..?
                Jag har däremot modifierat utsuget en aning, och lagt en tunn, blå filtermattabit runt utsuget, som ett "förfilter" ungefär - detta för att inte de små ynglen skall sugas in i filtret...

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Mats, jag tycker att det är så jäkla intressant med dina filmer - eftersom att jag sitter och kollar på mitt eget "sesskar" långa stunder. Ett etablerat par, som jag har fått tagit över finns nu tillsammans med mina två andra sessor (som jag tror är av samma kön) sen fjorton dagar tillbaka. Allt verkar fungera ok - fast detta etablerade par har redan tagit över det mesta av stenhögen. Jag tror, att "några små" redan finns därnere bland stenarna - honan ilar fram och tillbaka till samma ställe hela tiden, och hanen har full koll på vad som händer. Jag berättar mer när jag vet .
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Mats, jag tycker att det är så jäkla intressant med dina filmer - eftersom att jag sitter och kollar på mitt eget "sesskar" långa stunder. Ett etablerat par, som jag har fått tagit över finns nu tillsammans med mina två andra sessor (som jag tror är av samma kön) sen fjorton dagar tillbaka. Allt verkar fungera ok - fast detta etablerade par har redan tagit över det mesta av stenhögen. Jag tror, att "några små" redan finns därnere bland stenarna - honan ilar fram och tillbaka till samma ställe hela tiden, och hanen har full koll på vad som händer. Jag berättar mer när jag vet .
                    Jahapp! Där ser du. Nu är det alltså igång på allvar. Jättefina bilder!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Jahapp! Där ser du. Nu är det alltså igång på allvar. Jättefina bilder!
                      .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Javisst - här kan vi alltså klart och tydligt känna av det vacuum, eller som vi kanske skall stava det korrekt på svenska; vakuum, som uppstår i trådarna ibland...
                        Inte konstigt alltså, att det liksom dör av i trådarna titt som tätt!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Jajaja, tänk inte på det nu... Tänk om jag skulle tänka så, som får vara glad om jag får ett enda svar i min lilla nybörjartråd någon gång ibland!
                          Klart jag kan vara med och kommentera men vad skulle mina: "Fan vad grymt", "Ascoolt", "Vilka fräna fiskar du har" osv egentligen tillföra?
                          Lär nog inte bli mycket bättre i min hörnkarstråd när jag väl äntligen får i mina ocellatus...

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Jajaja, tänk inte på det nu... Tänk om jag skulle tänka så, som får vara glad om jag får ett enda svar i min lilla nybörjartråd någon gång ibland!
                            Klart jag kan vara med och kommentera men vad skulle mina: "Fan vad grymt", "Ascoolt", "Vilka fräna fiskar du har" osv egentligen tillföra?
                            Lär nog inte bli mycket bättre i min hörnkarstråd när jag väl äntligen får i mina ocellatus...
                            Woody! Dina "Fan vad grymt", "Ascoolt", "Vilka fräna fiskar du har", tillför massor - bland annat ett litet sting av "aknowledgement" att man faktiskt filmat med en kamera, lagt upp på datorn och dessutom slösat ett par timmar i uppladdningstid på YT, för att sedan lägga filmsnutten här på Z-forumet...
                            (till inga nytta)...
                            Det är just detta Ingers tråd har handlat om den sensate tiden. Jag själv är inte så nogräknad nu för tiden, men uppskattar glada tillrop likaledes.

                            När du får dina ocellatus i ditt hörnkar, kan du iskallt räkna med att få inlägg i din tråd.
                            Me, Myself and I, kommer inte att kunna låta bli att hurra på!


                            Edit; Gjorde ett par kompletterande radbrytningar... så att inlägget skall bli mer lättläst.
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 December 2013, 02:42.

                            Kommentar

                            • woodlund
                              • December 2011
                              • 666

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag tänkte visa en liten detalj... inget att kolla på direkt, men jag vet att ett fåtal tycker det är lite småkul att kolla på, so here we go;


                              Parbildningen bland gracilisarna håller verkligen på att ombildas till ett kolonibeteende nu.


                              Jag är osäker på könsfördelningen - men om jag får gissa (antaget på de olika individernas utseende, pannpucklar är nyckeln här, och aggressivitet - där jag antar att hanarna är lite mer hårdföra - bara en gissning, dock...) så har vi en dominant hane i vänsterkant och en lika dominant hane på högersidan - med varsina revir (som de numer hävdar ganska så lössläppt).


                              "Honan" (citationstecken här indikerar att jag är osäker på könet) i vänsterparet (som producerat de fyra yngelkullarna) har hela tiden visat ett stort intresse för "hanen" på högersidan - och dessutom hjälpt till att gräva ut den lekplats på högersidan, som jag nu mer eller mindre är säker på att det händer grejer i.


                              Till saken hör att det finns två medhjälpare ("honor") i högerreviret som verkligen har kämpat om "vänsterhonans" gunst, "högerhanen" har de inga problem med.
                              För att ytterligare försvåra blicken över hierarkierna i gruppen, finns en "hane" på vänstersidan som har varit mycket underdånig - men som på senare tid har upplåtit sin "revirgrotta" åt de yngel som vill vistas där - utan något hot överhuvudtaget.


                              På filmen kan vi se medhjälparhonan (den mindre - som dessutom spänner upp sig i hotposition mot kameran) - som jag tror har lagt rommen - som tillsammans med "honan" i vänsterparet, och högerhanen, hela tiden tar sig ner under stenarna, till lekplatsen, men det kan också vara "vänsterhonan" som lekt.

                              Vad vi har nu är tre parter som vaktar ägg (är jag mer eller mindre övertygad om)... Då skall vi inte glömma den fjärde "medhjälparen" (som inte syns på filmen) som hela tiden skyndar in och ut i stensystemet...
                              Till detta måste vi också ta med i beräkningen "hanen" i vänsterparet som, dock något hotfullt, håller ett öga på allt.


                              Ja, ni fattar - när man tittar på detta så får man en upplevelse, som givetvis inte går att fånga på film... men det kan ju vara kul att kolla på ändå... på något sätt... kanske?

                              http://www.youtube.com/watch?v=-QHVJWrRZZM
                              måste bara säga att jag älskar din layout i karet med denna dunkla belysningen det är som att man befinner sig djupt nere i en ravin någonstans
                              det är kul när du beskriver rangordningen som försegår då får man ännu en dimension av videon och vad som pågår , hade jag själv inte enbart kört diskus här hemma hade just dessa fiskar varit något jag troligtvis hade försökt mig på då de verkar vara rätt lika på det sätt att de verkar ha en grym personlighet och bör hållas i stylar för att komma till sin fulla rätt,samtidigt är det just detta är nog ett av skälet till att det kan bli som ett vacuum i tråden då det endast är ett fåtal personer som håller dessa underbara fiskar .
                              1900Liter Diskusvatten


                              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Gôtt, Woody!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...