Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Marten88
    Hej Mats
    jag har tittat på din senaste film och ditt mycket fina akvarie, den är verkligen fascinerande, jag ser ju en del detaljer men kan inte riktigt tyda alla i detta ställningsspel, men det känns verkligen att det är nerv i "luften". Särskilt om jag jämför med mina regnbågar som aktivt och något lallande simmar runt i karet. Det är häftigt hur olika akvarier kan vara och hur bred akvaristiken är.

    //Johan
    Ja, det är bredden inom akvaristiken som är så fantastisk - allt finns liksom!
    Det är verkligen nerv i "luften"! Det roliga med just "prinsessorna" är att de kan acceptera ett "deltagande" från utomstående individer - och faktiskt inkorporera dessa i kolonien - speciellt unga individer. Nu är det ett jädrans mätande och "kollande". En underdånig hane som inte låg så bra till har accepterats (med visst förbehåll) av den ena dominanta hanen på vänstersidan - men den killen kan lika gärna gå över till hanen på högersidan... om han får...
    Neolamprologus-"prinsessorna" har ett otroligt intrikat beteendemönster, och det finns så många facetter på deras uppträdande att man baxnar!
    Härligt att du är med Johan!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av macke_fisk
      Jäkligt nice film och tycker det är fint med krusningen på ytan som speglar sig mot stenarna .
      Oh, Macke My Man - du skulle se det i verkligheten... Det ser ut som man skakar en Zebraskinnsfäll över stenarna (skugga/ljus i flammande ränder) - det fastnar bara inte på film - ialafall inte med min kamera... men jag tror du vet hur det ser ut! Jäkligt nice att du gillar det!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Fasen, det är lite kul att man håller på med ett så "off" ämne som Tanganyika just nu - det limmar helt enkelt inte någonstans, what so ever - helskönt!

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Oh, Macke My Man - du skulle se det i verkligheten... Det ser ut som man skakar en Zebraskinnsfäll över stenarna (skugga/ljus i flammande ränder) - det fastnar bara inte på film - ialafall inte med min kamera... men jag tror du vet hur det ser ut! Jäkligt nice att du gillar det!

          Får visualisera mig hur det ser ut i verkligheten . Men inget slår när solen väl lyser in i akvariet, om bara solen har rätt vinkel så blir det hur snyggt som helst!
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av macke_fisk
            Får visualisera mig hur det ser ut i verkligheten . Men inget slår när solen väl lyser in i akvariet, om bara solen har rätt vinkel så blir det hur snyggt som helst!
            Ja, det är ju hur grymt som helst!
            Jag har lite tur som har ett par timmar, sommartid, när solen slickar detta kar snett ovanifrån (kolla filmer ett par sidor bak i tråden) - makalöst ljusskådespel.
            Det är ett "far cry", från solbelysning, med MH-belysning - men man kommer hyfsat nära - allt blir större och snyggare - och vattnet rör sig så snyggt ljusmässigt i hela karet!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Vad som är intressant i nuläget är det faktum att 540-karet är ganska litet.
              Neolamprologus "prinsess"-komplexet (med dess olika varianter) har en kollossalt komplicerad inbördes struktur, och behöver såklart ganska mycket spejs.


              Man kan börja med att fundera på de "hjälpare" (om vi bortser från ynglen) som på något vis tar sig in i en redan etablerad grupp, eller hierarki - och genom att göra detta tycks stänga av sin individuella kolonibildande instinkt - åtminstone för ett tag - och inväntar ett bättre, eller passande läge att själv bilda par.
              Detta är ju främst märkbart i naturen, men man kan se detta beteende i något mer "uttunnad" form i akvarium, om storleken på detta är tillräcklig.
              Jag kan bara gissa vad det är för strategi bakom detta beteende - kanske något slags skydd mot predatorer, eller något helt annat...


              Jag är hyfsat säker på att det är fyra hanar och tre honor - varav två av dessa honor är något mindre i storlek - i mitt kar.
              Det finns en hona, som är, låt oss säga, den klart dominanta. Hon har två hanar, som tagit varsin halva av karet, som hon växlar mellan oavbrutet. Hos varje hane visar hon upp ett klart "lek"-beteende - eller kanske skall man kalla det "bonding"-beteende, med skakningar, darrningar och ivrigt putsande på divese ytor. Hanarna är klart intresserade och är med på noterna.
              Vad som är ännu mer intressant är att, trots skarpa revirgränser, får de två mindre honorna tillstånd att vara nära när detta sker. De mindre honorna drar sig genast ner till det "par" som för tillfället håller på, och håller sig helt nära och uppvisar samma skakningar och darrningar - som för att visa att de kan vara behjälpliga med "koloniskötsel" i ett senare skede.
              När dessa små skådespel rullas upp drar sig även de två hanar som står lägst i rang närmare varandra och territoriella fajter upphör för korta stunder.
              Ibland samlas dessutom hela gruppen på sju individer och står tätt ihop, mitt i "luftrummet", mitt i karet - som för att njuta av någon form av vapenvila.


              Jag vet banne mig inte hur direkt parbildning (om det blir någon) kommer att se ut i den här gruppen - men det verkar som att den stora dominanta honan (åtminstone vad jag gissar är en hona) är den som kommer att välja någon av hanarna, och när det sätter igång bildas kanske fler falanger av de överblivna. Men, några individer kommer säkert att bli "hjälpare" i utkanten av det första parets revir.


              Snacka om att det är spännande att studera dessa ciklider. Det är ett myller av små fina detajer att kolla på - och hela tiden lär man sig något nytt!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 September 2013, 12:59.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Lite lustigt ändå att dessa ciklider går att hålla i ett drygt 100-liters, när deras riktiga beteende kommer fram på långt mycket större ytor...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Lite lustigt ändå att dessa ciklider går att hålla i ett drygt 100-liters, när deras riktiga beteende kommer fram på långt mycket större ytor...
                  Ja, det funkar om man utgår från ett enda par, som startar en koloni, och där de större ynglen senare blir hjälpare. Ju större ytor desto mer utpräglat beteende.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Vilken betraktare du är Mats. Väldigt intressant läsning om prinsessbeteendet.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Vilken betraktare du är Mats. Väldigt intressant läsning om prinsessbeteendet.
                      //Inger
                      Ja, jag sitter och kollar ihärdigt - och vill hela tiden försöka begripa mig på vad de håller på med. Det är svårt att filma de här förloppen - men jag gjorde ett litet försök (faktiskt riktat till dig och Pia) i inlägg nr. 6523.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Du hade filmat samma dag som vi hämtade valpen, inte underligt att jag missat filmen. Nu har jag kikat på den, och förstår dina tankar om varför du har inrett, som du har gjort. Alla dessa skrevor måste ju vara hur biotopriktigt som helst.
                        Tack för att du filmade åt oss, det var guld värt. Mmm - kanske ändå i 240, vad tror du om det?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Du hade filmat samma dag som vi hämtade valpen, inte underligt att jag missat filmen. Nu har jag kikat på den, och förstår dina tankar om varför du har inrett, som du har gjort. Alla dessa skrevor måste ju vara hur biotopriktigt som helst.
                          Tack för att du filmade åt oss, det var guld värt. Mmm - kanske ändå i 240, vad tror du om det?
                          //Inger
                          Jag tänkte att du kanske inte hade sett filmen...
                          Jo, det är ju ett försök till inredning som både skall skapa många ställen att uppehålla sig vid, samt massor av mindre, trånga prång att eventuellt bli lekplatser.
                          I ett 240 skulle du lätt kunna ha ett par, som på sikt bildar en koloni. I början kanske man får sätta i (om inte handlarn eller den du köper fisken av har koll på könen) en mindre grupp och låta ett par bildas - och sedan plocka ur de som blir över. Detta skulle säkert bli en riktigt trevlig T-upplevelse, Inger!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Hur ser man skillnad på könen? I mitt fall, får jag nog beställa...som vanligt.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Vad som är intressant i nuläget är det faktum att 540-karet är ganska litet.
                              Neolamprologus "prinsess"-komplexet (med dess olika varianter) har en kollossalt komplicerad inbördes struktur, och behöver såklart ganska mycket spejs.


                              Man kan börja med att fundera på de "hjälpare" (om vi bortser från ynglen) som på något vis tar sig in i en redan etablerad grupp, eller hierarki - och genom att göra detta tycks stänga av sin individuella kolonibildande instinkt - åtminstone för ett tag - och inväntar ett bättre, eller passande läge att själv bilda par.
                              Detta är ju främst märkbart i naturen, men man kan se detta beteende i något mer "uttunnad" form i akvarium, om storleken på detta är tillräcklig.
                              Jag kan bara gissa vad det är för strategi bakom detta beteende - kanske något slags skydd mot predatorer, eller något helt annat...


                              Jag är hyfsat säker på att det är fyra hanar och tre honor - varav två av dessa honor är något mindre i storlek - i mitt kar.
                              Det finns en hona, som är, låt oss säga, den klart dominanta. Hon har två hanar, som tagit varsin halva av karet, som hon växlar mellan oavbrutet. Hos varje hane visar hon upp ett klart "lek"-beteende - eller kanske skall man kalla det "bonding"-beteende, med skakningar, darrningar och ivrigt putsande på divese ytor. Hanarna är klart intresserade och är med på noterna.
                              Vad som är ännu mer intressant är att, trots skarpa revirgränser, får de två mindre honorna tillstånd att vara nära när detta sker. De mindre honorna drar sig genast ner till det "par" som för tillfället håller på, och håller sig helt nära och uppvisar samma skakningar och darrningar - som för att visa att de kan vara behjälpliga med "koloniskötsel" i ett senare skede.
                              När dessa små skådespel rullas upp drar sig även de två hanar som står lägst i rang närmare varandra och territoriella fajter upphör för korta stunder.
                              Ibland samlas dessutom hela gruppen på sju individer och står tätt ihop, mitt i "luftrummet", mitt i karet - som för att njuta av någon form av vapenvila.


                              Jag vet banne mig inte hur direkt parbildning (om det blir någon) kommer att se ut i den här gruppen - men det verkar som att den stora dominanta honan (åtminstone vad jag gissar är en hona) är den som kommer att välja någon av hanarna, och när det sätter igång bildas kanske fler falanger av de överblivna. Men, några individer kommer säkert att bli "hjälpare" i utkanten av det första parets revir.


                              Snacka om att det är spännande att studera dessa ciklider. Det är ett myller av små fina detajer att kolla på - och hela tiden lär man sig något nytt!
                              Så härlig beskrivning, tackar och bockar verkar så spännande med dessa ciklider så de vore nog helt klart att testa..
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Hur ser man skillnad på könen? I mitt fall, får jag nog beställa...som vanligt.

                                //Inger
                                Tror man får titta på dem i "röven" med en lupp , vissa duktiga handlare vet hur det skall se ut om det är en hona eller hane, så gjorde de när jag köpte mina snäckskalslekare
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...