Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Japp, jag köpte tre par i tyskland. Man såg dessa ganska ofta förr i tiden - men på senare år har jag inte sett några alls i de affärer jag besöker. Jag vet inte vad det kan bero på? Jag tycker som du; att de är snygga - och framför allt är de roliga att kolla på!
    Sidan knäcktes precis så jag lägger filmen här en gång till;

    http://www.youtube.com/watch?v=oX5-6QJ0ccI
    Härlig film sicken mun de har rediga pussmunnar
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Tjenare igen. Tänkte bara kolla om det är okej om jag slänger upp lite bilder på mina firrar här senare Mats? Tänkte sl.änga upp några bilder på diskus-paret som verkar vara på g med en ny lek, skall även försöka få en bild på en rom vaktande bågfens-hona, kanske 2 honor till och med eftersom hona nr 2 är lekvillig också. Samt en bild på Ap. Maciliensis hannen.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av 127bubbel
        Tjenare igen. Tänkte bara kolla om det är okej om jag slänger upp lite bilder på mina firrar här senare Mats? Tänkte sl.änga upp några bilder på diskus-paret som verkar vara på g med en ny lek, skall även försöka få en bild på en rom vaktande bågfens-hona, kanske 2 honor till och med eftersom hona nr 2 är lekvillig också. Samt en bild på Ap. Maciliensis hannen.

        MVH/Freddan

        Det vet du Freddan, upp med bilder bara!

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Här kommer lite bilder på diskusar. Skall försöka få lite bilder på dvärgciklider senare.









          MVH/Freddan

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Härligt, Freddan!

            Kommentar

            • laasesku
              • October 2002
              • 660

              Kul projekt! Du har inga nya bilder på karen i sin helhet?

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av laasesku
                Kul projekt! Du har inga nya bilder på karen i sin helhet?
                Ja, det är verkligen kul - och ett projekt som hela tiden är i rörelse, det har ju blivit en ganska lång tråd nu, och det är nya grejer på gång trots att "stugan" med jämna mellanrum hamnar i det väldigt vanliga "det-puttrar-på"-läget!
                Det var någon för ett antal "sidor" sedan som frågade efter bilder på samtliga (i nuläget) 9 kar som är igång - och jag måste nog göra en liten fotografisk uppdatering verkar det som. Så, jag åtekommer å det snaraste med bilder på burkarna, så som de ser ut just nu!

                Kommentar

                • laasesku
                  • October 2002
                  • 660

                  Ja ganska låång tråd denna. Okej blir kul att se!

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    hej alla i stugan!
                    länge sedan jag tittade in här nu men efter att ha läst tillbaka de senaste sidorna så har jag tagit igen lite av vad som man missat
                    (ja, det finns dom som gör det )

                    hur som, kul att du ska göra om i stora karet Mats. ska vissa av fiskarna ut? blir det en "totalmakeover" eller ska du spara "stilen" som karet har?

                    kul att dina kongociklider (skriver kongociklider för jag kommer inte på latinska namnet just nu) fått en lyckad kull! hur många småttingar kan där va? några som klarar sig tror du? isåfall kan du ju överraska killen i akvarieaffären genom att ge han överskottet
                    dom ser ut till att sköta yngelvården bra iallafall.
                    (hrrm, till skillnad från vissa Apistogrammor här hemma..) fick en kull nu i dagarna som blev ett totalt fjasko. yngelsvärmen syntes utanför grottan mindre än en timme. sen var dom tetra mat. föräldrarna visste absolut inte vad dom skulle göra.

                    ha det bra allihopa!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av freddi36
                      hej alla i stugan!
                      länge sedan jag tittade in här nu men efter att ha läst tillbaka de senaste sidorna så har jag tagit igen lite av vad som man missat
                      (ja, det finns dom som gör det )

                      hur som, kul att du ska göra om i stora karet Mats. ska vissa av fiskarna ut? blir det en "totalmakeover" eller ska du spara "stilen" som karet har?

                      kul att dina kongociklider (skriver kongociklider för jag kommer inte på latinska namnet just nu) fått en lyckad kull! hur många småttingar kan där va? några som klarar sig tror du? isåfall kan du ju överraska killen i akvarieaffären genom att ge han överskottet
                      dom ser ut till att sköta yngelvården bra iallafall.
                      (hrrm, till skillnad från vissa Apistogrammor här hemma..) fick en kull nu i dagarna som blev ett totalt fjasko. yngelsvärmen syntes utanför grottan mindre än en timme. sen var dom tetra mat. föräldrarna visste absolut inte vad dom skulle göra.

                      ha det bra allihopa!
                      I 540-karet skall det bli samma stil - bara mycket mer av grenar och pinnar. Där skall Flaggcikliderna få spela huvudrollen, tillsammans med schackbrädorna och kongo-figurerna. I stort sett all botten kommer att täckas med pinnar och löv, så där kommer nog att kunna gå någon grupp apistos också. Allt annat skall ur!
                      Flaggparet och kongocikliderna går med yngel nu - och, ja, de vårdar sina yngel mycket bra! Men det blir inga yngel på uppdragning denna gången - de får gå åt naturligt.

                      Här är några bilder på karen i stugan;
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 December 2011, 23:03.

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jag ser att man kanske borde skriva någonting till bilderna, så jag passar på att göra om inlägget med lite berättande text.
                          De kar jag har i stugan nu är inte inredda med speciellt stor omsorg, utan står slarvigt oinredda och väntar på lite finputs.
                          Det blev ju ett redigt clusterfuck när vi kom hem mitt i natten från tyskland senast och jag fick panikstarta de flesta karen bara för att få ner fiskarna i något med vatten i. Det skall rådas bot på detta inom kort!

                          Här är två bilder på Flaggcikliderna med yngel, i 540-karet;
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7808.jpg
Visningar: 3
Storlek: 116,2 KB
ID: 2137627
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7815.jpg
Visningar: 4
Storlek: 60,7 KB
ID: 2137628

                          Här är en bild på det lilla 10-liters Dennerle-karet där Endlersguppysarna går. Dessa skall få flytta till ett 325-liters växtkar som jag skall starta upp såsmåningom;
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7821.jpg
Visningar: 2
Storlek: 144,5 KB
ID: 2137629

                          Krabbkaret, ett 112-liters. I detta kar går två grupper med Vampyr- och Red Devil-krabbor - och ett gäng Vampyrkrabblingar;
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7830.jpg
Visningar: 2
Storlek: 133,0 KB
ID: 2137630

                          Detta är ett 60-liters Dennerle-kar där det går en grupp uropthalmoides och en stadigt (numera) växande skara Yellow Sakura-räkor. Här fick jag byta soilen (finns mycket info om detta i Ansjos Dennerle-tråd) och på grund av detta är inredningen lika med noll. Bara ett par stenar, lite Erectmoss och två pinnar med bunden fissidens (stavning?);
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7834.jpg
Visningar: 4
Storlek: 191,5 KB
ID: 2137631

                          540-baljan. Detta kar skall få sig en rejäl makeover. Här skall Flaggorna, schackbrädorna och de blå kongocikliderna få gå ostörda. Karet skall inredas i samma stil men med hela bottnen täckt av pinnar, grenar, rötter och eklöv. Det kan nog få plats med någon grupp Apisto också. Alla discusyngel och annat löst skall väck!
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7836.jpg
Visningar: 4
Storlek: 154,1 KB
ID: 2137632

                          De blå Stendkerdiscusarna går i en 70x70x70 cm-kub. Det ser trist och tomt ut, men det är så de vill ha sin miljö... På bilden ser vi honan bakom konen, fläktandes en romkaka. Hanen är sur på mig för att jag stör med kameran och han vill att jag skall dra!
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7851.jpg
Visningar: 2
Storlek: 160,5 KB
ID: 2137633

                          I ett 112-literskar går en grupp Julidochromis dickfeldi. Här haremsleker (tro det eller ej) en hane med tre honor! Detta kar skulle också behöva inredas lite flådigare - men nu är det som det är och jag vill inte störa dom. Däremot skall jag försiktigt addera lite sten så att de får lite mer ställen att dona på/i;
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7854.jpg
Visningar: 2
Storlek: 140,1 KB
ID: 2137634

                          I ställningen, straxt under, finns ytterligare ett 112-literskar. Här finns en grupp Sulawesi Kardinal-räkor. Här har jag inrett med snäckskals/korallsand och sten. Jag råkade slänga i en liten tuss Erectmoss här, och det verkar som att Elefantsniglarna gillar att småtugga på detta - så tussen får ligga kvar. Kardinalerna förökar sig i en våldsam takt - och det är dessa räkor jag har som favoriter, mycket roliga att kolla på - men man får sitta nära karet! Inredningsmässigt lämnar karet mycket att önska, men jag vill inte gå i denna burken och störa, så det får också stå som det är.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7867.jpg
Visningar: 5
Storlek: 142,8 KB
ID: 2137635

                          I två luckor under den ställning som jag skall ha ett av de nya 325-litarna på har två 50x50x50 cm-kuber fått plats. Dessa två kuber fick jag panikinreda, mitt i natten (då vi kom hem från tyskland) och därför ser de ut som de gör...
                          I det vänstra har jag en hög med rötter och javaormbunke - här går adoketa-paret.
                          I det högra karet som är inrett med endast runda stenar, under och ovanför sanden går ett par gracilis.
                          Jag har inga direkta planer för de här två karen, utan de får också puttra på som de vill.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7874.jpg
Visningar: 2
Storlek: 130,9 KB
ID: 2137636



                          Samtliga bilder i det här inlägget är av undermålig kvalitet, det blir en jädra massa reflexer och knas - men det ger en liten överblick på karen i stugan.
                          540-baljan skall, som sagt, få sig en rejäl upplyftning - och sedan skall jag fixa till två nya 325-literskar, varav ett blir ett växtkar med co2, och det andra har jag enbart vaga planer om i nuläget - det är dock möjligt att det kan bli ett Tanganyika sandlekar-kar, men vi får se.
                          Dessa två burkar skall jag lägga ner lite "inredningsfeeling" på, så att det blir en aning intressant att kolla på och värt att fotografera och filma!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Underbart tack för uppdateringen och bilderna
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              Underbara bilder Mats! Har lite yngel och lek på g i mitt ena kar också. Ena bågfenshonan tror jag fått larver nu då hon vaktar ett annat ställe nu nämligen i en rot i en trång trång håla, med tydligt nät mönster. Den andra honan la en redig kaka inatt som hon nu vaktar en bit ifrån den andre. Skall kolla om det går att få till några bilder.

                              MVH/Freddan

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av 127bubbel
                                Underbara bilder Mats! Har lite yngel och lek på g i mitt ena kar också. Ena bågfenshonan tror jag fått larver nu då hon vaktar ett annat ställe nu nämligen i en rot i en trång trång håla, med tydligt nät mönster. Den andra honan la en redig kaka inatt som hon nu vaktar en bit ifrån den andre. Skall kolla om det går att få till några bilder.

                                MVH/Freddan
                                Ös på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...