Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Japp, det är just detta med Zoopet, att man är här och hänger - det är mycket frågor och diskussioner, och man känner att man får svara på frågeställningar och utbyta tankar och idéer. Mitt i det (i och för sig kuliga OT:andet) så har det ju rasat in inlägg där folk undrar och vill veta vad det är för tokig remake jag planerar i 540-karet nu...?
    Ja, jävlar - det är så många som undrar; vad är det du skall göra?, hur skall du göra?, skall du ändra helt? - börja med Malawi? - berätta nu, vad har du för tankegångar?
    Njaoo, jag hade kanske tänkt att hålla folk på halster en sisådär sju-åtta år, men risken finns ju att intresset falnar om jag inte uppdaterar och stugtråden dör... och det vill vi väl inte, eller hur?

    Jo, alla ni som undrat! - jag tänker sätta hela 540-baljan i favör till Flaggcikliderna. Det kommer att bli ett helt kar fyllt med lodräta rötter, ett tätt kluster med grenar som komer att täcka hela karet - och sedan blir det "noll sand" - med andra ord; hela bottnen kommer att fyllas med "skit"! Det vill säga rötter och blad! Flaggciklider i mellan- och ovanskiktet, sedan apistos m.fl. på/i bottenskiktet!
    Gör som ni brukar - skit i detta! Jag sätter in ett par bilder på Flaggornas senaste lek!
    Skämtar du nu eller - jag menar med flaggciklider m.m.. Tror det...kanske.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Skämtar du nu eller - jag menar med flaggciklider m.m.. Tror det...kanske.

      //Inger
      Ja, Haha! Det är klart att jag skämtar - eller rättare sagt; är ironisk. Du ser ju själv vilket enormt intresse det är... Wow, liksom!
      Däremot är jag helt allvarlig och seriös när det gäller Flaggcikliderna - dessa skall få spela huvudoll i 540-baljan.

      Kommentar

      • källebacken
        • February 2006
        • 574

        Jag läser, fast jag säger inte så mycket...får väl ta och ändra på det..
        Annica

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          jag tänker sätta hela 540-baljan i favör till Flaggcikliderna. Det kommer att bli ett helt kar fyllt med lodräta rötter, ett tätt kluster med grenar som komer att täcka hela karet - och sedan blir det "noll sand" - med andra ord; hela bottnen kommer att fyllas med "skit"! Det vill säga rötter och blad! Flaggciklider i mellan- och ovanskiktet, sedan apistos m.fl. på/i bottenskiktet!
          Hallå där, nu snackar du tunga grejer
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            Låter som en mycket bra plan! Ett stim smyckestetror till det kanske?
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Nice, Mats! Det ska bli kul att få se karet senare, och btw är det en jäkligt bra idé!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Now we're talkin' Homeboys!
                Jo, jädrar - jag har blivit helt "betuttad" i flaggorna - har suttit och kollat på nätet och studerat bilder från "naturen". Låt mig säga att det går i samma stil som när man inreder för discus och scalarer - mer åt scalarehållet faktiskt! Det skall bli kul att göra en liten make-over igen, och nu blir det täta grenpartier!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jo, alla ni som undrat! - jag tänker sätta hela 540-baljan i favör till Flaggcikliderna. Det kommer att bli ett helt kar fyllt med lodräta rötter, ett tätt kluster med grenar som komer att täcka hela karet - och sedan blir det "noll sand" - med andra ord; hela bottnen kommer att fyllas med "skit"! Det vill säga rötter och blad! Flaggciklider i mellan- och ovanskiktet, sedan apistos m.fl. på/i bottenskiktet!
                  Gör som ni brukar - skit i detta! Jag sätter in ett par bilder på Flaggornas senaste lek!
                  Riktigt nice och en härligt idé, låter mumma

                  Lite spottar som belysning, några cryptos kanske, det låter som ett riktigt häftigt kar! Du skulle haft några av de rötterna jag köpte i tyskland, de där med en massa smågrenar fast kanske en modell större.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    Skall man genomföra idén använder man nog med fördel bokgrenar så slipper man bli ruinerad. Mats är ju duktig på att jaga saker han skall ha i akvariet ute med en massiv hangover.
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Riktigt nice och en härligt idé, låter mumma

                      Lite spottar som belysning, några cryptos kanske, det låter som ett riktigt häftigt kar! Du skulle haft några av de rötterna jag köpte i tyskland, de där med en massa smågrenar fast kanske en modell större.
                      Ursprungligen postat av lillfrasse
                      Skall man genomföra idén använder man nog med fördel bokgrenar så slipper man bli ruinerad. Mats är ju duktig på att jaga saker han skall ha i akvariet ute med en massiv hangover.

                      Jomän, jag skall ha en hel del grenar och smala stammar från träd här i omgivningen - och sedan skall det bli intressant att liksom "väva" grenar och "köperötter" på/i bottenytan. Jag tänkte att det skulle bli extremt tätt och trevligt för några mindre ciklider där - schackbrädorna och några till.

                      Kommentar

                      • lillfrasse
                        • February 2002
                        • 2228

                        Blir rena ciklid jungeln. Jag tror stenhårt på idén men som du säger tar det nog tid att både hitta grejer och sedan få till allt så man är nöjd.
                        Simma lungt..
                        Lillfrasse..

                        Kommentar

                        • hult87
                          • February 2010
                          • 1287

                          låter som ett grymt snyggt och intressant projekt

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av lillfrasse
                            Blir rena ciklid jungeln. Jag tror stenhårt på idén men som du säger tar det nog tid att både hitta grejer och sedan få till allt så man är nöjd.
                            Ursprungligen postat av hult87
                            låter som ett grymt snyggt och intressant projekt
                            Ja, det här kommer såklart att ta tid. Första steget nu är att placera discusynglen som går i baljan.
                            Jag tror också att det kan bli snyggt - på ett lite råare sätt. Det snygga får liksom bygga på hur fiskarna beter sig. Jag kommer fortsätta att jobba med led-belysning och ytterst få växter!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Jag skulle tippa på att det inte blir så mycket gjort innan jag kommer hem från Thailand, Mats? Isf kan jag ta med vadarbyxorna så drar vi till en liten å och fixar rötter/grenar. Har du inga bra ställen i närheten så vet jag ett par bra häromkring vi kan plaska runt i, bara att hoppas vi slipper en isvinter i år.
                              Med en sådan setup hade det varit snyggt med ett par skalarer med, och då ett riktigt par VF-skalarer...jag har en bra grupp Peru-altum på ingång. Det är inga altum, men väl de skalarerna jag gillade så skarpt i Duisburg i den ena affären där...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Jag skulle tippa på att det inte blir så mycket gjort innan jag kommer hem från Thailand, Mats? Isf kan jag ta med vadarbyxorna så drar vi till en liten å och fixar rötter/grenar. Har du inga bra ställen i närheten så vet jag ett par bra häromkring vi kan plaska runt i, bara att hoppas vi slipper en isvinter i år.
                                Med en sådan setup hade det varit snyggt med ett par skalarer med, och då ett riktigt par VF-skalarer...jag har en bra grupp Peru-altum på ingång. Det är inga altum, men väl de skalarerna jag gillade så skarpt i Duisburg i den ena affären där...
                                Visst, jag har funderat på att vi skulle kunna spåna lite om fisk och inredningsmaterial. Jag har fått tag på en hel del riktigt fina grenar och smala stammar, men det går alltid att addera mer.
                                De där scalarerna verkar mycket intressanta!
                                Jag väntar in din thai-resa så kan vi kolla lite vad som finns att tillgå efter det att du kommit hem!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...