Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ToveTott
    Mycket tänkvärd läsning här.
    En liten film på fisksoppan skulle inte vara fel
    Absolut - jag kan filma ikväll och lägga upp en rulle!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det är bara att köra igång 320-burkarna Mats - vad vänatr du på
      De kanske ska beställas först....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det är bara att köra igång 320-burkarna Mats - vad vänatr du på
        Ja, haha... först skall de tillverkas och hämtas, bara den grejen... Ett av karen skall bli ett växtkar med co2 och det tar nog ett litet tag innan det blir "tittbart". Det andra karet kommer förmodligen att ha Tanganyika-tema, mycket sand hade jag tänkt, sparsam inredning - vågar man andas enantiopus "kilesa" kanske..?
        När jag har fått igång detta kan vi planera upp en liten västrunda - jag tror det blir snävt för min del just i höst/vinter!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, haha... först skall de tillverkas och hämtas, bara den grejen... Ett av karen skall bli ett växtkar med co2 och det tar nog ett litet tag innan det blir "tittbart". Det andra karet kommer förmodligen att ha Tanganyika-tema, mycket sand hade jag tänkt, sparsam inredning - vågar man andas enantiopus "kilesa" kanske..?
          När jag har fått igång detta kan vi planera upp en liten västrunda - jag tror det blir snävt för min del just i höst/vinter!
          Ja men va bra - då blir det 2 besök. Ett innan och ett efter
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Japp! Vad vi än väljer - medvetet eller omedvetet - för slags fiskar eller "biotoper", så tycker också jag att det häftigaste är att efterlikna någon sorts naturlighet, eller gemensam nämnare för naturlighet så som vi kan se eller läsa oss till om det område där de fiskar som vi vill ha kommer ifrån. Om det finns växter eller inte i Amazonasflödena, om det finns växter i Malawisjön eller inte spelar inte så stor roll, men någon typ av "efterapning" av miljön i fråga kan vara ett bra sätt att starta sin (och fiskarnas) akvarieresa på.


            Det blev lite konstig fokus på Malawiciklider ett tag här nu - det är mitt fel, jag hade en tyken inställning till dessa ciklider. Det handlar helt och hållet om oerfarenhet - visst fattar jag att M-ciklider har intressant beteende och antagligen är jättespännande om man ger sig själv tid att studera dom - precis som med de flesta andra akvariefiskar. Jag tycker inte illa om M-ciklider, jag har bara ingen lust att hålla dessa själv - lika lite lust som med ett stort antal andra typer av fiskar... och, åter igen - det finns ingen som helst värdering i detta. Lätt som en plätt!


            Nu när jag sitter här mitt i natten kan jag lika gärna skriva på lite... jag gillar ju det. Folk i allmänhet, tror jag, har lite svårt för, eller tycker det är trist med långa "textiga" inlägg och orkar kanske inte alltid läsa igenom ett mastigare stycke. Det här är en naturlig forum-egenskap - det skall vara kort och koncist och som Bosse skriver; det kan finnas lite matnyttigheter i en del inlägg som går förlorade i detta.


            En sak som förvånar mig är det "förmänskligande" många applicerar på sina fiskar; det snackas om; vad man "skall göra" för att få ciklider att leka, kan hanen lugna ner sig om han får en "fru" till?, lägger man en sten i mitten av karet så delas revir upp och stridande ciklider håller sig på var sin sida o.s.v. Alltså, en massa vardagliga, mänskliga regler som helt enkelt inte fungerar i en fisks värld och tvådimensionella uppfattning av "verkligheten" (läs P.D. Ouspenskys - Tertium Organum för lite djuplodande i detta ämne).
            Däremot måste vi våga fråga varandra - och ge svar när vi tror oss ha en lösning på en problemställning, och våga prova olika sätt att få våra fiskar att trivas på ett optimalt sätt.
            När en fråga ställs, i ett ämne som jag tycker att jag kan svara hyfsat säkert på, så kan jag oftast inte bränna av ett kort svar utan vill ge ett så utförligt svar som möjligt. I detta ingår att det egentligen inte finns fasta regler för hur fiskar beter sig, och att man inte kan sätta mänskliga förtecken på fiskens beteende. Här handlar det om att "sänka sig" till fiskarnas nivå och med sunt förnuft inse att det fiskarna kräver kanske inte passar den bild vi vill uppnå med akvariet - inredning, blandning av fisk o.s.v.


            Jahapp... detta var lite sent nattgagg från min sida - snart blir det nya foton, filmer och uppdateringar här i stugtråden!

            Tjosan och tjohej Morrn eller ja nu var det ett tag sedan jag och många med mig klev upp, så morrn morrn :P

            Jag tycker dina inläg är underbara mestadels, framförallt de lite längre, och du har många gånger funderat över huruvida folk orkar läsa dessa eller ej.

            Jag tror att om man är intresserad av tråden i sig att många läser men inte alla svarar. Dessutom tror jag att det du gjorde nu underlättar för de som vill läsa men inte "orkar" i vanliga fall, alltså att du gör styckesindelning. Det blir lättare att hålla reda på var i texten man är och det ser inte lika "farligt" ut.

            Men fortsättningsvis, styckesindelning eller ej, jag lusläser allt och finner oftast stört intresse i de halvlånga till långa inläggen då man får ta del av reflektioner tyankar idéer och inspiration

            Keep it up Mats and the anhängers


            Ha en bra dag, allihop MVH Niklas
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Hahahahaha, fy fan vad underbart, här svarar man på ett inlägg utan att uppdatera sidan, detta resulterar i att när svaret har skickats och sidan är uppdaterad så har man hux flux massor skoj att läsa.

              Mitt inlägg hamnade lite i fel ordning men va fan haha
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det skall bli riktigt trevligt att komma ut och besöka dig Mats på Zoopetvästrundan senare i höst

                Ytterligare en sak att se fram emot nu när höstdiset har lägrat sig
                Underbart, skicka ut datum även i denna tråd? Så missar jag inte detta, har ju sett fram emot att få denna stuga med kar live, och även att få träffa er alla underbar Zoopetare

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Kjell, vi kan kolla läget för en titt i stugan. Jag har några nya kar 320-liters som är i planeringsstadiet - det skulle vara härligt att först få dra igång dessa burkar innan vi knôr in oss i stugan, så jag reserverar mig en aning om västträff nu i höst, men som sagt, vi kollar läget!
                Dra igång de? Detaljer :P

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Absolut - jag kan filma ikväll och lägga upp en rulle!
                Yes, movietime

                Ursprungligen postat av ansjo
                De kanske ska beställas först....
                Aha, ja då är det inte detaljer längre... hmmm

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ja, haha... först skall de tillverkas och hämtas, bara den grejen... Ett av karen skall bli ett växtkar med co2 och det tar nog ett litet tag innan det blir "tittbart". Det andra karet kommer förmodligen att ha Tanganyika-tema, mycket sand hade jag tänkt, sparsam inredning - vågar man andas enantiopus "kilesa" kanske..?
                När jag har fått igång detta kan vi planera upp en liten västrunda - jag tror det blir snävt för min del just i höst/vinter!

                Spännande !!!

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Ja men va bra - då blir det 2 besök. Ett innan och ett efter
                1 - 0 till Kjell



                Sådär, ett lite meningslöst "spam" inlägg även från mig, hoppsan... aja
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ApeviaX
                  Underbart, skicka ut datum även i denna tråd? Så missar jag inte detta, har ju sett fram emot att få denna stuga med kar live, och även att få träffa er alla underbar Zoopetare
                  Dra igång de? Detaljer :P
                  Yes, movietime
                  Aha, ja då är det inte detaljer längre... hmmm
                  Spännande !!!
                  1 - 0 till Kjell
                  Sådär, ett lite meningslöst "spam" inlägg även från mig, hoppsan... aja

                  Inga problem! Det är bara att gagga på i tråden - feel free!

                  Jo, Kjelle fick väl in 1-0 där, men jag tycker att det vore roligare att ta en träff lite längre fram då jag har fått iordning några fler burkar så det blir lite mer att titta på!

                  Jag filmade igårkväll - men det blev inte riktigt bra, filmen blev lite för mörk. Jag skall göra ett nytt försök.
                  Jag såg krabborna käka för första gången igår kväll också - mosad potatis och krossad tomat blev tydligen en festmåltid för de små rackarna. Vampyrkrabborna är ganska skygga - men Red Devilkrabborna verkar lite mer framåt och inte så blyga. Det blir nog fler av dessa framöver.
                  Flaggcikliderna hade kvar sina små "sprattlare" också - antagligen blir de frisimmande idag. Det största hotet är inte tetrorna dock, utan adoketahonan, som är förbannat intresserad av Flaggornas lek. Hon är i närheten hela tiden och stör... vi får se hur det går.
                  Nanochromis parilus-figurerna börjar para ut nu också - de är för jädra granna, men inte still en sekund - så det måste nog till en film på dom för att kunna se ordentligt!
                  Återkommer senare med fler uppdateringar!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Men (lille ) Mats...var är bilderna på krabborna och det karet, det behöver inte vara film för att vara kul det går bra med vanliga bilder med..
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Men (lille ) Mats...var är bilderna på krabborna och det karet, det behöver inte vara film för att vara kul det går bra med vanliga bilder med..

                      En bild finns i inlägg 3268. Jag skall försöka att ha kameran redo när krabbfigurerna är framme!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        En bild finns i inlägg 3268. Jag skall försöka att ha kameran redo när krabbfigurerna är framme!
                        F´låt ...missat denna bilden på de fina krabborna
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          F´låt ...missat denna bilden på de fina krabborna
                          Jag hade nästan glömt av bilden själv! Det kommer fler!

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            är dom så skygga att dom knappt syns? du har ju ändå inte så stort kar till dom. eller dom är kanske bara lite rädda nu när dom är nyinflyttade

                            går det bra att ha två olika arter tillsammans? inget bråk och så?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av freddi36
                              är dom så skygga att dom knappt syns? du har ju ändå inte så stort kar till dom. eller dom är kanske bara lite rädda nu när dom är nyinflyttade

                              går det bra att ha två olika arter tillsammans? inget bråk och så?
                              Jag tror att de föredrar lite skuggigare platser. De kryper gärna in under rotgrenarna, och främst kryper de in i det långa korkrör som jag köpte i tyskland till dom - sedan är det inga djur som direkt irrar runt och visar upp någon direkt action, det går ganska sävligt till. Detta är något jag gillar, för det blir desto mer spännande att se dom när de visar sig. Det kan ju vara så att de är lite skygga nu i början.
                              Det verkar gå bra med dessa två arter ihop - inga bråk vad jag kan se. Tanten som sålde dom sa att det främst är honorna som slåss... det är en hona och två hanar av varje sort.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Håhåjaja, ingen rast - ingen ro!
                                Nog fan hade Flaggcikliderna frisimmare idag. Jag satte mig ner och kollade, och så såg jag att hanens fenor var alldeles trasiga. Yngelsvärmen var inte speciellt stor heller. Jävlar, tänkte jag, vad händer här nu. Jo, adoketorna igen - det var en jädra fight och till slut hade adoketorna käkat upp alla yngel.
                                Jädra synd - så jag tog ett litet beslut; fångade upp adoketaparet och satte dom i en egen 50-kub. Där får dom gå lite själva ett tag - jag vill se Flaggorna med sina yngel nästa gång! Nu är det över för Flaggorna denna gången - men de leker nog snart igen!

                                Här är ett par (mycket dåliga) bilder på adoketornas nya tillvist.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...