Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    nu kan man ju sänka låångt ner.
    Har du hjälpt till max?

    Men eftersom jag inte har sån humor så säger jag istället att jag är DJUPT imponerad över din kamera!!
    Och dina filmarskills såklart! riktigt jävla superläckert, närmare verkligheten kommer man inte!
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av karrokaja
      nu kan man ju sänka låångt ner.
      Har du hjälpt till max?

      Men eftersom jag inte har sån humor så säger jag istället att jag är DJUPT imponerad över din kamera!!
      Och dina filmarskills såklart! riktigt jävla superläckert, närmare verkligheten kommer man inte!

      Japp... det kan tänkas att de här ynglen blir gråhåriga och får skägg...
      Och bara för attt folk skall fatta vad vi pratar om (det är ingen som går bakåt i trådarana och kollar - det är jag helt övertygad om) så lägger jag frankt filmen här igen, så att ingen kan slippa undan om man är här och kollar "senaste nytt";

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Alltså Mats, vad är hemligheten, finns det några fiskar i din stuga som INTE ynglar av sig?

        /Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Alltså Mats, vad är hemligheten, finns det några fiskar i din stuga som INTE ynglar av sig?

          /Inger
          Halloj Inger!
          Ja, hade jag haft någon hemlighet så hade jag spridit den far and wide!
          Jag planerar oerhört noga innan jag skaffar ny fisk (givetvis gör jag impulsköp ibland, men med en viss kontroll ändå...) och försöker se till att de skall få en så bra miljö som möjligt från start, där deras chanser till trevnad är optimerade. Sedan bökar jag så lite det bara är möjligt i de kar jag har och detta innebär att efter en tid har karen liksom satt sig tillrätta och fiskarna kan känna en grundmurad trygghet och "hemkänsla" - och detta innebär sannolikt att fiskarna kan para ut i lugn och ro och inleda lekar på ett hyfsat naturligt sätt.
          Men visst har jag fiskar som inte riktigt kommer till skott - I. adoketorna till exempel - dessa har lekt ett flertal gånger men jag ser aldrig några yngel, och sedan har vi schackbrädorna, visserligen en ovanlig och "svår" variant (och jag har inte haft dom så länge), men inget där ännu. Vad gäller schackbrädorna tror jag att vattenparametrarna inte stämmer riktigt ännu, men jag skall jobba på det!

          När det gäller de blå discusarna som jag köpte av Jörg Stendker i tyskland, så talade jag med honom länge och lyssnade noggrant på vad han hade att säga om just det par jag köpte. Jag lade undan "all den erfarenhet" jag själv känner att jag har och tog in varenda anvisning om hur just detta par skulle skötas. Det grundläggande tipset Herr Stendker gav mig var faktiskt; "Låt dom bara var ifred så kommer du att få se på grejer" - typ.
          Dessa har ju lekt massor av gånger under det snart ett år jag haft dom, men det har varit väldigt stor andel av obefruktade ägg - något som visade sig vara totala motsatsen vid den senaste leken som man kan se på filmen. Jag antar att det här är ett gammalt uttjänat odlingspar men det tycks vara lite ruter i dom fortfarande - och jag älskar dom verkligen, de är som familjemedlemmar för mig, mina barn!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ja, det är det som är så kul med diskus, dom blir så jäkla personliga på gott o ont, följer allt man pysslar med, precis som med mina hundar.
            Fattar inte alls, att vissa tycker att dom är tråkiga.

            /Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Ja, det är det som är så kul med diskus, dom blir så jäkla personliga på gott o ont, följer allt man pysslar med, precis som med mina hundar.
              Fattar inte alls, att vissa tycker att dom är tråkiga.

              /Inger

              De är verkligen som hundar eller katter - verkar till och med gilla att bli lite klappade!

              Nä, det där med "tråkighetsfaktorn" har nog mycket med vad man förväntar sig, och vill ha för typ av fisk. En något långsam och i många stunder stillsam ciklid är inte alla akvaristers idé om en intressant fisk - en del vill ha stora agressiva fiskar och andra vill ha Malawi...
              Sedan är det nog också så att de flesta enbart har sett Discus i trista zooaffärskar - och det kan ju döda vilket blommande discusintresse som helst, och de allra flesta som inte gillar discus har aldrig haft dom i sina egna kar och dömmer därefter - och där är jag en lika god kålsupare som aldrig har haft malawi, men ändå tycker att de verkar vara det tristaste som går att ha i ett akvarium - så det går i cirklar och i grund och botten handlar allt om tycke och smak, och det är ju individuellt - och väldigt bra!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 July 2011, 11:32.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ja, det är ju tjusningen, att alla fiskar beter sig olika. Jag hade malawi under diskusuppehållet, valde dessa mest för att vi har ett kanonvatten för malawi. Dom trivdes och ynglade av sig "hej vilt", men jag trivdes inte med dom. Det var bråk och stress hela mest tiden, så jag saknade lugnet som diskusarna gav. Sen är det ju kul, att alla tycker olika

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Japp... det kan tänkas att de här ynglen blir gråhåriga och får skägg...
                  Och bara för attt folk skall fatta vad vi pratar om (det är ingen som går bakåt i trådarana och kollar - det är jag helt övertygad om) så lägger jag frankt filmen här igen, så att ingen kan slippa undan om man är här och kollar "senaste nytt";

                  http://www.youtube.com/watch?v=Q5ZZcKMXPfk
                  nähä du, det finns visst folk som går tillbaka i tråden bara för att se vad ni snackade om igårkväll. sådet e så!

                  riktigt fin film på riktigt fina discus
                  blir dom inte stressade eller oroliga av att inte ha några gömmställen alls? nu är dom ju själva i karet men ändå?

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av freddi36
                    nähä du, det finns visst folk som går tillbaka i tråden bara för att se vad ni snackade om igårkväll. sådet e så!
                    Exakt!

                    jag läser och njuter av både karen, fiskarna och skämten fast jag är på semester får ju en pling i mobilen så fort det skrivs nåt i tråden åh då måste man bara dra igång datorn
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      Ja, jädrar i helvete vilken kull det var denna gången. Ser grymt bra ut Mats.

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Snälla Mats, kan du inte ta lite kort på schackbräderorna de är så jädrans granna
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Aaah, OK - jag skall inte löjla mig med att folk inte läser bakåt, det är jag som är fjantig bara, sorry!

                          Freddi, just de här discusarna - av typen; Stendker och liknande, är uppfödda i en sådan naken miljö. Det verkar alltså som att de trivs allra bäst när det är helt naket i karet. Faktum var att jag placerade dessa i ett inrett kar i början, där fanns en rot och lite växter. Båda två stod ytterst stilla i långa perioder och de verkade inte vilja simma omkring det minsta. Jag funderade på vad Jörg Stendeker hade sagt till mig angående deras skötsel, alltså att de bör vara i liknande miljö som de vuxit upp i - så jag tog bort all inredning ganska snabbt och direkt satte de igång att simma omkring och börja spänna sig inför varandra. De visar inga som helst skygghetstecken - möjligtvis kan de när de har yngel ställa sig något bakom konen när jag röjer i stugan och kollar då in vad som händer. Så, dessa får gå i denna ganska så trista, får man väl säga, miljö - de verkar trivas bäst så.

                          Pia, japp jag skall lägga lite fokus på schackbrädorna - de är verkligen söta och granna!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jag lägger upp några bilder. Det blir lite blå discusar och så ville Pia se schackbrädorna, så det glider med ett par bilder på dom också!
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              schackbrädena är riktigt fina
                              är dom helt ensamma i kuben nu?

                              Kommentar

                              • karrokaja
                                • March 2006
                                • 5388

                                bilden på diskusen rätt framifrån var riktigt snygg!!
                                Skriv ut till stor bild och häng i V-rummet... lite blått bland alla dina röda musikprylar... joooo!!

                                Och schackbrädena asså!
                                Helvete! Men om Pia fick bilder... då borde jag få film, om jag ber snällt ♥
                                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...