Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av PiaJo
    hmm, man kanske skulle ha ett kar redo för några nya fina ciklider vid den tiden
    Och jag har en MP-kub som troligen behöver lite nya invånare tills dess:P!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nja det är allt lite falsk blygsamhet tycker jag och många med mig - det är jag övertygad om.
      Än så länge har du inte trätt in i 3G-stadiet

      3G = gnällig gammal gubbe
      Haha! Ja, det är gôtt Kjell! Nä, gnällig är ju det sista man vill bli - och självklart vill jag bidraga med god information, sköna tips och annat smått och gott - det skall jag såklart försöka fortsätta med!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Och jag har en MP-kub som troligen behöver lite nya invånare tills dess:P!
        Det är min plan att ha några färdiga burkar redo till hösten också!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ja... som ni ser så händer det inte ett jävla iota i den här tråden... men då kan jag uppdatera om att Karro inte kunde komma imorgon söndag och hämta de vita discusarna - så det får förhoppningsvis bli nästa helg istället!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Jag läser och följer men är inte Herr Brysell på plats så blir det inte faart på tråden...

            Och se där... när Herrn är på plats så blir det svar i tråden
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja... som ni ser så händer det inte ett jävla iota i den här tråden... men då kan jag uppdatera om att Karro inte kunde komma imorgon söndag och hämta de vita discusarna - så det får förhoppningsvis bli nästa helg istället!
              Ja... skulle ju komma hem också... men hembiljetten på sista minuten blev snuvad rakt för näsan på mej

              Dock är det bättre så här
              har ett par grejer till akvariet som jag väntar hem och det är ju bättre när allt liksom klaffar

              Nästa gång ska jag vakta på sj som en hök

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Jag läser och följer men är inte Herr Brysell på plats så blir det inte faart på tråden...

              Och se där... när Herrn är på plats så blir det svar i tråden
              Kan bara hålla med!

              varje kväll med herr bryzell.
              i hans tråd jag läser och ler, suger åt mej all info den ger.
              förundras över allt det fina, önskar att karen var mina.

              farbror trådkung rockar fett.
              bilder och filmer sitter som spett!
              farbror trådkung är en trendig akvarist, allt han gör är hett
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ah, ni e' la för go'a tjejer. Exakt som ni säger; är man inte här och sätter in en massa bilder och filmer samt "uppdaterar" - så dör tråden... så är det verkligen tycks det!
                Jaja, jag får väl putta in lite skit då och då!

                Oj, jävlar nu är klockan snart två på natten - dags att ta sig en nitritgrogg till, och en cigg med Eheimfilter - för att senare lägga mig under algtäcket och go back to nature...

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jahapp...

                  Jag har ju hängt ganska mycket i Nassos "julletråd" och fick lite feeling när jag såg hans transcriptusar i det nya karet - så jag tänkte att jag skulle kickstarta ett jullekar jag också. Den julle som det var mest länge sedan jag hade är J. dickfeldi - och jag hittade en riktigt bra grupp idag, så jag bestämde mig för att köpa fyra stycken, med option på att lämna tillbaka de som "blir över".
                  Att starta ett T-kar kräver lite sten och sand som kan passa - jag hade inget av detta då jag gjorde mig av med i stort sett allt då jag flyttade för ett år sedan. Men en påse småsten, skiffer och lite annat smått och gott, som jag ändå hade kvar fick duga.
                  På bilderna ser ni hur jag gick tillväga;
                  Först en liten samling grundstenar som fick utgöra fundamentet till "grottan" - en liten katakomb med gångar och prång som jullarna kan gräva ut efter hand. Jag lade skifferstenar uppe på dessa och fyllde sedan igen med sand. Därefter byggde jag på med mer sten - och utvidgade stensättningen i resten av karet - fyllde på med mer sand - och jobbade på så sätt i lager efter lager. Sedan garnerade jag med ett par rötter som jag fäste Windelöv java och långbladig Anubias på. Efter allt detta så lade jag ytterligare ett lager sand för att täcka rubbet - för att jullarna skall få material att arbeta med.
                  Filtergojs och slam adderades redan initialt - så det är bara att köra igång. Jag uppdaterar imorgon när dickfeldi-figurerna anländer.

                  Detta karet är inrett efter fiskarnas behov och inte för att det skall se "snyggt ut" - därav den ganska standardiserade T-inredningen, som egentligen inte ser så mycket ut för världen...
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 June 2011, 05:55.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Hmm, ja det såg ju väldigt spartanskt och dåligt inrett ut....
                    Har du gjort en rockad på fisken som gick i karet tidigare?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Hmm, ja det såg ju väldigt spartanskt och dåligt inrett ut....
                      Har du gjort en rockad på fisken som gick i karet tidigare?
                      Håller med ansjo! Nog för att det var en odlingsburk, men lite estetisk standard måste du faktiskt hålla... :P
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Hmm, ja det såg ju väldigt spartanskt och dåligt inrett ut....
                        Har du gjort en rockad på fisken som gick i karet tidigare?
                        Ursprungligen postat av VisualDarkness
                        Håller med ansjo! Nog för att det var en odlingsburk, men lite estetisk standard måste du faktiskt hålla... :P

                        Japp, guineorna har jag givit bort - för andra gången i rad har hanen efter lek fått Tuppjucks-Yoda och blivit helt vansinnig på honan - så, nu får de gå i ett större kar, med lite andra ciklider som drar till sig hanens uppmärksamhet.


                        Jo, pojkar - det här var en snabb och inte speciellt planlagd inredning - lite sten, sand och annat krafs. Men det blir nog bra för jullarna!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Just det, jag glömde mitt i inredningsvillervallan att berätta att jag igår tog hem ett fint par Dicrossus maculatus sp. Rio Tapajós. Denna har fler och mindre fläckar längs med kroppen till skillnad från den mer vanliga maculatusen, och tapajón är också mindre - hanen runt 6 cm och honan runt 4 cm. De vill ha lågt ph och ganska lugnt i karet - så nu får jag hålla ordning på parametrarna i kuben. Det kan kanske bli en hona till.



                          Edit; Efter lite letande och forskande på nätet så kan de Dicrossus jag har vara D. warzeli. Jag skall se lite längre fram när de har färgat ut bättre om jag kan sätta dom mer exakt. Det blir nog ett par honor till av dessa.
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 June 2011, 10:36.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Japp, jag klippte de andra två honorna av de som jag starkt misstänker är Dicrossus warzeli (får vänta lite med att säkert bestämma detta tills de färgat ut ordentligt - men de har tre rader med dubbelfläckar, så det verkar vara så - i nuläget...), så nu går det en hane och tre honor i kuben.

                            En grupp på fyra Julidochromis dickfeldi simmar i det nya T-karet också.

                            Alla nyförvärven tycks trivas finfint!

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jahapp...

                              Jag har ju hängt ganska mycket i Nassos "julletråd" och fick lite feeling när jag såg hans transcriptusar i det nya karet - så jag tänkte att jag skulle kickstarta ett jullekar jag också. Den julle som det var mest länge sedan jag hade är J. dickfeldi - och jag hittade en riktigt bra grupp idag, så jag bestämde mig för att köpa fyra stycken, med option på att lämna tillbaka de som "blir över".
                              Att starta ett T-kar kräver lite sten och sand som kan passa - jag hade inget av detta då jag gjorde mig av med i stort sett allt då jag flyttade för ett år sedan. Men en påse småsten, skiffer och lite annat smått och gott, som jag ändå hade kvar fick duga.
                              På bilderna ser ni hur jag gick tillväga;
                              Först en liten samling grundstenar som fick utgöra fundamentet till "grottan" - en liten katakomb med gångar och prång som jullarna kan gräva ut efter hand. Jag lade skifferstenar uppe på dessa och fyllde sedan igen med sand. Därefter byggde jag på med mer sten - och utvidgade stensättningen i resten av karet - fyllde på med mer sand - och jobbade på så sätt i lager efter lager. Sedan garnerade jag med ett par rötter som jag fäste Windelöv java och långbladig Anubias på. Efter allt detta så lade jag ytterligare ett lager sand för att täcka rubbet - för att jullarna skall få material att arbeta med.
                              Filtergojs och slam adderades redan initialt - så det är bara att köra igång. Jag uppdaterar imorgon när dickfeldi-figurerna anländer.

                              Detta karet är inrett efter fiskarnas behov och inte för att det skall se "snyggt ut" - därav den ganska standardiserade T-inredningen, som egentligen inte ser så mycket ut för världen...

                              Du har gjort det igen! Det ser skitbra ut som vanligt . Undrar hur det ser ut om när du har lagt ner allt planerat eller sopm du tänkt dig . Blev lite konstigt skrivit men hoppas att du förstår vad jag menade .
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Jag vill oxå ha ett sånt där "spartanskt" kar

                                Nu blev jag inte mindre sugen på ett tangakar.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...