Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Nä, Panduro är det inte faktiskt. Tycker att dom liknar Ap.baenschi väldigt mycket, men när jag köpte så stod det Ap.Inka 50.

    Förresten dessa Ap.Maciliensen jag köpte verkar vara nån underart till Ap. Trifasciata om jag förstått det hela rätt.

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av 127bubbel
      Nä, Panduro är det inte faktiskt. Tycker att dom liknar Ap.baenschi väldigt mycket, men när jag köpte så stod det Ap.Inka 50.

      Förresten dessa Ap.Maciliensen jag köpte verkar vara nån underart till Ap. Trifasciata om jag förstått det hela rätt.

      MVH/Freddan
      Japp, du har rätt, baenschi skall det nog vara - lite lurigt det där, likadant med maciliensisen - lite olika bud när man googlar på dessa!

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        Ursprungligen postat av ansjo
        Funkar inte kemin mellan dessa så har jag två honor till att välja mellan!
        Varför tar ni inte alla honor och petar ner då?
        Då blir det lite naturligare som en grupp? och dom som inte får nåt åker ju tillbaka till dej. fast du kanske vill ha lite parbildning hemma hos dej också.
        Det får gå som det går, jag tittar och följer intresserat från där här dö-trista sidan av Sverige
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av karrokaja
          Varför tar ni inte alla honor och petar ner då?
          Då blir det lite naturligare som en grupp? och dom som inte får nåt åker ju tillbaka till dej. fast du kanske vill ha lite parbildning hemma hos dej också.
          Det får gå som det går, jag tittar och följer intresserat från där här dö-trista sidan av Sverige
          För min del så orkar jag inte med fler par i burkarna nu - möjligtvis skulle man kunna låta hanen med RT-hona gå tillbaka till 540-karet - om det blir ett par av dom - men då skall de ställa till med ett jädra ståhej med det vita paret som redan går där. Nä, nu är det det blå feteparet i sin kub, det vita paret i 540-karet och sedan eventuellt ett par vit+RT i 50-kuben. Där tror jag att min discuskvot är mättad för ett tag framöver - fasen, jag skall ju ha lite andra kul grejer i stugan också!

          Btw, ni har la roligt uppe i storstan, va?

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            För min del så orkar jag inte med fler par i burkarna nu - möjligtvis skulle man kunna låta hanen med RT-hona gå tillbaka till 540-karet - om det blir ett par av dom - men då skall de ställa till med ett jädra ståhej med det vita paret som redan går där. Nä, nu är det det blå feteparet i sin kub, det vita paret i 540-karet och sedan eventuellt ett par vit+RT i 50-kuben. Där tror jag att min discuskvot är mättad för ett tag framöver - fasen, jag skall ju ha lite andra kul grejer i stugan också!

            Btw, ni har la roligt uppe i storstan, va?
            Så sant så det är ni som är experterna, själv ställer jag alla frågor till framtida planer

            Lite annorlunda diskushållning du har nu kan man säga
            Förut var det en fet grupp med snyggingar i ett stort kar. Och nu har det blivit mer inriktning på lek och yngelvård.
            Båda typerna av hållning med sin charm såklart

            Nej! storstaden är inte kul!
            Stressigt, grått och självkåta STHLM...bluää! stannar jag hellre i lilla hippie/sekt-Järna
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av karrokaja
              Så sant så det är ni som är experterna, själv ställer jag alla frågor till framtida planer

              Lite annorlunda diskushållning du har nu kan man säga
              Förut var det en fet grupp med snyggingar i ett stort kar. Och nu har det blivit mer inriktning på lek och yngelvård.
              Båda typerna av hållning med sin charm såklart

              Nej! storstaden är inte kul!
              Stressigt, grått och självkåta STHLM...bluää! stannar jag hellre i lilla hippie/sekt-Järna
              Ja, men skall man ha en go' grupp så får det änna bli uppemot 10 stycken, helst ännu fler. Fan, dom skall ju para ut och leka hela tiden - så då får det bli så hos mig nu - bara att gilla läget! Lugn och ro med Discus - joru, morsning!

              Ah, jag gillar allt storstan ändå - har ju bott däruppe stora delar av 80-talet, masor av fina bru... minnen, menar jag!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                På tal om diskusi grupper, den bästa diskusperioden jag haft hade jag i mitt första 960, där var 18 st stora blaffor om jag inte minns fel. Funkade klockrent utan en massa bråk och mobbing och det var harmoni i det karet...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  På tal om diskusi grupper, den bästa diskusperioden jag haft hade jag i mitt första 960, där var 18 st stora blaffor om jag inte minns fel. Funkade klockrent utan en massa bråk och mobbing och det var harmoni i det karet...
                  Det var när du och max köpte en grupp likadana diskusar va och du fick ta över hans grupp? eller har jag fattat fel nu
                  Ju fler djur i en grupp ju mindre gnabb är det väl?
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    Det var när du och max köpte en grupp likadana diskusar va och du fick ta över hans grupp? eller har jag fattat fel nu
                    Ju fler djur i en grupp ju mindre gnabb är det väl?
                    Nja, det var den gruppen Anders hade innan de vilda vi köpte senare. Jag har någon film på de där discusarna i någon av Anders trådar - minns inte vilken nu bara.
                    Vi köpte på oss ett jädra stim vilda discusar senare - jag tog efter ett tag över de Anders hade. Det var i mitt 960 - och det var likadnat då, 15-16 stycken stora rondeller som simmade lugnt och mysigt i karet. Dessa fick bo i 2 025-litaret senare när vi flytta' till kåken.
                    När man har så många så blir inte utparningen och revirhävdandet så intensivt - men de gnabbas ju lite titt som tätt ändå.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      På tal om diskusi grupper, den bästa diskusperioden jag haft hade jag i mitt första 960, där var 18 st stora blaffor om jag inte minns fel. Funkade klockrent utan en massa bråk och mobbing och det var harmoni i det karet...
                      Hejsan ansjo!

                      Skulle behöva någon som du & Mats med Akvariestuga här uppe i västernorrland också, som ökade på intresset för diskus, inredning m.m.
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Nja, det var den gruppen Anders hade innan de vilda vi köpte senare. Jag har någon film på de där discusarna i någon av Anders trådar - minns inte vilken nu bara.
                        Vi köpte på oss ett jädra stim vilda discusar senare - jag tog efter ett tag över de Anders hade. Det var i mitt 960 - och det var likadnat då, 15-16 stycken stora rondeller som simmade lugnt och mysigt i karet. Dessa fick bo i 2 025-litaret senare när vi flytta' till kåken.
                        När man har så många så blir inte utparningen och revirhävdandet så intensivt - men de gnabbas ju lite titt som tätt ändå.
                        titta vad förvirrande det blir när man försöker hålla koll på era hyss
                        får kolla igenom din tub så hittar man den nog tror redan jag vet vilken (nu ska vi käääka! är en replik i filmen)
                        rätt många diskusar på den i olika storlek och färg

                        Hur gick med dom som åkte till affärn?
                        Stannar dom kvar där eller såldes dom av?
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av gullefjun
                          Hejsan ansjo!

                          Skulle behöva någon som du & Mats med Akvariestuga här uppe i västernorrland också, som ökade på intresset för diskus, inredning m.m.
                          Betala bra så kommer vi som ett skott!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            titta vad förvirrande det blir när man försöker hålla koll på era hyss
                            får kolla igenom din tub så hittar man den nog tror redan jag vet vilken (nu ska vi käääka! är en replik i filmen)
                            rätt många diskusar på den i olika storlek och färg
                            Är det mitt stora stim du menar tror jag det ligger ett par bilder i mitt fotoarkiv.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av karrokaja
                              titta vad förvirrande det blir när man försöker hålla koll på era hyss
                              får kolla igenom din tub så hittar man den nog tror redan jag vet vilken (nu ska vi käääka! är en replik i filmen)
                              rätt många diskusar på den i olika storlek och färg

                              Hur gick med dom som åkte till affärn?
                              Stannar dom kvar där eller såldes dom av?
                              Ja, det är den där "nu skall vi äta-filmen"
                              Discusarna i 2025-litaret såldes efter ett tag.
                              Men jag kan slänga in en film på den sköna lunken i 960-baljan - då satt man mången skön skväll framför karet med en stadig wisky i näven - och stornjöt!

                              Kommentar

                              • karrokaja
                                • March 2006
                                • 5388

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Är det mitt stora stim du menar tror jag det ligger ett par bilder i mitt fotoarkiv.
                                Får ta och kika lite där

                                Har ni nånsin haft abstinens nångång... sånt där REDIGT nikotinbegär, att det bara kittlar i hela kroppen och man vet inte vad man ska göra av sej själv... (nu är jag sådär flummig igen) SÅ känner jag mej diskus just nu

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, det är den där "nu skall vi äta-filmen"
                                Discusarna i 2025-litaret såldes efter ett tag.
                                Men jag kan slänga in en film på den sköna lunken i 960-baljan - då satt man mången skön skväll framför karet med en stadig wisky i näven - och stornjöt!
                                mmm!! ljuva människa som skapat detta!
                                Så fint! och sådär vill jag ha det i mitt kar.
                                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...