Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    Då låter det som att det kommer att lösa sig!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nando
      Då låter det som att det kommer att lösa sig!
      Ja, jag tror det skall fixa till sig på ett eller annat sätt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Jahapp, det har varit en redigt härlig, slö 1:a maj. Gräsmattan är klippt och här spisas nu god, riktig musik.
        Så varför inte dra in några hårt zoomade (och oskarpa) bilder på några småttingar.

        Vi börjar med ett Bilbuksyngel (cirka 1 cm). Dom börjar få fin form nu - och inte en enda fisk försöker äta upp dom.

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3401.jpg Visningar:	0 Storlek:	195.2 kB ID:     	2401978

        Nästa bild blir på ett ap-yngel i skocken, som har börjat decimeras en aning. Det kan vara cirka 25-30 stycken kvar. Honan är inte lika hårt vaktande längre utan lämnar ynglen långa stunder för sig själva. Ynglen har en tendens att snabbt lägga sig mot det underlag de råkar befinna sig på om någon fara dyker upp, typ en stor jävel med kamera - och de är sannerligen fint kamouflerade. Duktiga glin!

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3397.jpg Visningar:	0 Storlek:	269.8 kB ID:     	2401979

        Sedan har vi det där ungdjuret som man undrar om det är en hona eller hane..?
        Jag vet inte hur det är med er, men har ni tänkt på att många ap-hanar har lite större mun, köttigare läppar än honorna?
        Fan, det skall bli intressant att se vad det blir av den här filuren.

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3399.jpg Visningar:	0 Storlek:	380.1 kB ID:     	2401980

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3384.jpg Visningar:	0 Storlek:	448.6 kB ID:     	2401981
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 May 2019, 17:44.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Jag tippar på att du har en hane där, fast lite osäker ändå . Hur gammal är den cirkus?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Jag tippar på att du har en hane där, fast lite osäker ändå . Hur gammal är den cirkus?
            //Inger
            Jag är osäker också - wobblar fram och tillbaka...
            Vet inte hur gammal filuren kan vara, jag får kolla med Pia, men den är nästan lika stor som honan som vallar ynglen.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Bilden på bilbuksynglet är härlig! Det ser verkligen ut som en bilbuk nu.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jag är osäker också - wobblar fram och tillbaka...
                Vet inte hur gammal filuren kan vara, jag får kolla med Pia, men den är nästan lika stor som honan som vallar ynglen.
                Hur ser fenorna ut på vuxna hanar/honor? Hanarna brukar ju för det mesta ha längre fenstrålar?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Bilden på bilbuksynglet är härlig! Det ser verkligen ut som en bilbuk nu.
                  Ja, dom är för go'a att kolla på. Simmar runt med de vuxna och trivs (de vita prickarna man kan se på bilden är små bitar av Artemia).

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Hur ser fenorna ut på vuxna hanar/honor? Hanarna brukar ju för det mesta ha längre fenstrålar?
                    //Inger
                    Här är två bilder, på hanen och honan.
                    Här handlar det ju om en vuxen hane (nu död).

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3284.jpg
Visningar: 251
Storlek: 639,2 KB
ID: 2401993
                    På bilden ovan kan vi se ungdjuret (som vi snackar om) i underkant.

                    Honan;

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3313.jpg
Visningar: 237
Storlek: 445,9 KB
ID: 2401994


                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ungdjuret just nu;

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3383.jpg
Visningar: 248
Storlek: 353,9 KB
ID: 2401996

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Här är två bilder, på hanen och honan.
                        Här handlar det ju om en vuxen hane (nu död).
                        gen
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3284.jpg Visningar:	0 Storlek:	639.2 kB ID:     	2401993
                        På bilden ovan kan vi se ungdjuret (som vi snackar om) i underkant.

                        Honan;

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3313.jpg Visningar:	0 Storlek:	445.9 kB ID:     	2401994

                        Om man (jag) kollar på färgen, så tror jag fortfarande på en hane...? Vi får se så småningom

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Om man (jag) kollar på färgen, så tror jag fortfarande på en hane...? Vi får se så småningom
                          //Inger
                          Ja, det blir spännande.
                          Jag såg dina bilder i Thomas tråd för en stund sedan... Jisses Amelia Adamo! Toppstuff!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja, det blir spännande.
                            Jag såg dina bilder i Thomas tråd för en stund sedan... Jisses Amelia Adamo! Toppstuff!
                            Haha, tack för "Jisses Amelia Adamo"- vad det nu betyder

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Haha, tack för "Jisses Amelia Adamo"- vad det nu betyder
                              //Inger
                              Jo, man brukar ju säga; ”Jisses Amalia”, i folkmun.
                              Men, det finns en framgångsrik kvinna vid namn Amelia Adamo som bland mycket annat skapat tidningen ”Amelia”, som jag tror finns även i nutid.
                              Amelia Adamo är en populär debattör i vardagsmedia, och jag skämtade till en liten smula, ändrade tillropet ”Jesus Amalia” - och drog till med tidningskvinnans namn istället...

                              Jag måste nog erkänna att jag är långt över hundra år gammal, och hoppas på ett varsamt överseende.



                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Haha!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...