Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    OK, då får jag se hur mina blir!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nando
      OK, då får jag se hur mina blir!
      Här är en bild, tagen för ett par år sedan. Du kan se två rejäla Syrénstammar i mitten av karet (innan malarna hade ätit upp barken), och allt mindre, sirligt trämaterial är Päron. Detta träslag är likt Äpple - och pärongrenarna mörknade betydligt efter tid.
      Ge det tid, ett par år, så skall du se hur fint dina äpplegrenar mörknar.
      Några år är ingenting i akvariesammanhang - för vi har ju inte brådis här på Zoopet, eller hur..?

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0976.jpg
Visningar: 216
Storlek: 408,8 KB
ID: 2386727

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Det ser fint ut! Bråttom, vad betyder det?

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Här är en bild, tagen för ett par år sedan. Du kan se två rejäla Syrénstammar i mitten av karet (innan malarna hade ätit upp barken), och allt mindre, sirligt trämaterial är Päron. Detta träslag är likt Äpple - och pärongrenarna mörknade betydligt efter tid.
          Ge det tid, ett par år, så skall du se hur fint dina äpplegrenar mörknar.
          Några år är ingenting i akvariesammanhang - för vi har ju inte brådis här på Zoopet, eller hur..?

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0976.jpg
Visningar: 216
Storlek: 408,8 KB
ID: 2386727
          Nice det där med löven i bottnen är det EK? Har en väldig massa eklöv på tomten som torkat upp, kan man lägga i dom i karet? och vad krävs det i förbehandling?
          Mvh

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Här är en bild, tagen för ett par år sedan. Du kan se två rejäla Syrénstammar i mitten av karet (innan malarna hade ätit upp barken), och allt mindre, sirligt trämaterial är Päron. Detta träslag är likt Äpple - och pärongrenarna mörknade betydligt efter tid.
            Ge det tid, ett par år, så skall du se hur fint dina äpplegrenar mörknar.
            Några år är ingenting i akvariesammanhang - för vi har ju inte brådis här på Zoopet, eller hur..?

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0976.jpg
Visningar: 216
Storlek: 408,8 KB
ID: 2386727
            Så snyggt!
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av smajlet

              Nice det där med löven i bottnen är det EK? Har en väldig massa eklöv på tomten som torkat upp, kan man lägga i dom i karet? och vad krävs det i förbehandling?
              Mvh
              Japps, det är Ek. Krävs ingen förbehandling - bara i med löven i karet!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Dina bilder är så inspirerande!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Tjena Mats, hoppas jag får störa med lite frågor. Jag har ju formligen fastnat för diskusar, ja så mycket att jag håller på att minska ner på Malawi ...... det här med zoopet kan få oanade konsekvenser......

                  Jag har ju inhandlat ett gäng kuber, sex stycken 50x50x50, men efter moget avvägande......och insikten att kuberna kräver plats, har sprungit runt med måttband här de senaste dagarna, kommit fram till att enbart behålla tre. Så till mina frågor....

                  du satte ju typ slimline bakgrund i din 50x50x50 kub om jag minns rätt för ditt maffiga stendker par, vad är din erfarenhet av det? Funkade det bra, senare har jag för mig att du hade scalarer med yngel i en sådan kub. Alla jag pratar med tycker ju att de är bäst att bara ha målade men det känns liksom mer inrett med bakgrund, har för mig att du även hade sand?

                  Om du har lust att delge lite råd och erfarenhet om just kub för diskuspar skulle det vara kul. Även det här med konen, mina par använder ju rötterna i karet nu, kan jag inte forstsätta med rötter i kuberna.

                  Ja det var lite funderingar så här på söndagskvällen.... ha det bra och njut av den friska luften efter ett välbehövligt sommarregn.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Tjena Mats, hoppas jag får störa med lite frågor. Jag har ju formligen fastnat för diskusar, ja så mycket att jag håller på att minska ner på Malawi ...... det här med zoopet kan få oanade konsekvenser......
                    Jag har ju inhandlat ett gäng kuber, sex stycken 50x50x50, men efter moget avvägande......och insikten att kuberna kräver plats, har sprungit runt med måttband här de senaste dagarna, kommit fram till att enbart behålla tre. Så till mina frågor....
                    du satte ju typ slimline bakgrund i din 50x50x50 kub om jag minns rätt för ditt maffiga stendker par, vad är din erfarenhet av det? Funkade det bra, senare har jag för mig att du hade scalarer med yngel i en sådan kub. Alla jag pratar med tycker ju att de är bäst att bara ha målade men det känns liksom mer inrett med bakgrund, har för mig att du även hade sand?
                    Om du har lust att delge lite råd och erfarenhet om just kub för diskuspar skulle det vara kul. Även det här med konen, mina par använder ju rötterna i karet nu, kan jag inte forstsätta med rötter i kuberna.
                    Ja det var lite funderingar så här på söndagskvällen.... ha det bra och njut av den friska luften efter ett välbehövligt sommarregn.
                    Japp, jag hade några 50-kuber förr om åren (Pia har dessa nu) och jag satte in slimline på alla tre sidorna; höger, bak och vänster (såklart…). Detta för att göra kuberna lite murriga och lättare att inreda.
                    Det gick massor av olika mindre ciklider i dessa kar, men det stämmer att jag hade ett Scalare-par en period i en av dessa kuber.
                    Här en film på dessa;



                    Jag hade även mitt stora Stendker-par i en av 50-kuberna, men bytte snabbt till en 70x70x70-kub så att de skulle få lite mer plats.
                    Jag hade lite sand på bottnen av denna Stendker-kub - det såg lite trevligare ut. Hade dessutom helt vita sidor.
                    Till Stendker-paret körde jag en keramik-kon. Andra discusar har lekt på naturliga underlag i inredda kar.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Precis så kommer jag ihåg det sedan jag läste din tråd. Tack för filmerna......det är ju så jag vill inreda mina kuber. Det var inget som var negativt med slimline , tänker på rengöring och bakterier och liknande. Annars kör ja så

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Precis så kommer jag ihåg det sedan jag läste din tråd. Tack för filmerna......det är ju så jag vill inreda mina kuber. Det var inget som var negativt med slimline , tänker på rengöring och bakterier och liknande. Annars kör ja så
                        En negativ grej med slimline är väl att de kanske inte alltid är så snygga i vissa kar...
                        Jag har aldrig ens funderat på att rengöra slimlineskivorna i de kar jag använt mig av dessa, sl-skivorna blir bara snyggare med tid.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          En negativ grej med slimline är väl att de kanske inte alltid är så snygga i vissa kar...
                          Jag har aldrig ens funderat på att rengöra slimlineskivorna i de kar jag använt mig av dessa, sl-skivorna blir bara snyggare med tid.
                          Tack Mats , skall klippa mina Syrén ordentligt i sommar.....så det blir nog en del grenar i fortsatta akvarium inredningar

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Ekenberg

                            Tack Mats , skall klippa mina Syrén ordentligt i sommar.....så det blir nog en del grenar i fortsatta akvarium inredningar
                            Ja, det kan vara gôtt att ha ett stash med inredningsmaterial att välja mellan.
                            Om du går åstad med en eller flera strikta lek-kuber, så kan det nog vara käckt att skippa sl-bakgrunder i just dessa. Hanteringen blir lite lättare. Se till att ha ljus/vit bakgrund - gärna på fler sidor än bara på bakrutan.
                            Ynglen tyr sig till föräldrarnas kroppar, som mörknar betänkligt under lek och yngelvård. Är omgivningen ljus, ser ynglen föräldrarna bättre då de lämnar sprattlar-stadiet och blir frisimmande.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Tummen upp för det Mats skriver. Vitt eller ljusa färger är att föredra.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Ja, det kan vara gôtt att ha ett stash med inredningsmaterial att välja mellan.
                                Om du går åstad med en eller flera strikta lek-kuber, så kan det nog vara käckt att skippa sl-bakgrunder i just dessa. Hanteringen blir lite lättare. Se till att ha ljus/vit bakgrund - gärna på fler sidor än bara på bakrutan.
                                Ynglen tyr sig till föräldrarnas kroppar, som mörknar betänkligt under lek och yngelvård. Är omgivningen ljus, ser ynglen föräldrarna bättre då de lämnar sprattlar-stadiet och blir frisimmande.
                                Har också kommit fram till detta, det blir ljusblå på alla sidor utan framsidan. Har förstått att det blir lättast så. Sedan får vi se om det blir bakgrund i någon där det istället blir lite Corydoras odling....eventuellt....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...