Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Pinsamt att jag inte uppfattade ironin, men bra ändå att din avrådan var utrustad med sådan! Då kan jag lugnt fortsätta med den Bryzellska metoden

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Hej Mats och Nando. Förlåt att jag tränger mig på i er diskussion ....
      Just detta är väl ett av de svåraste råden....eftersom det här med vattenbyten nästan blivit till en lag. Jag tillhör ju de som tror stenhårt på Mats sätt, även min uppfödare av diskus rekommenderade mig det samma, att inte byta vatten om det inte behövs. Nu har jag ju bara haft igång akvariumet i tre veckor med fisk i och idag gjorde jag mitt andra vattenbyte , jag byter ungefär en tredjedel. Jag märker inget på fiskarn innan eller efter vattenbyten, möjligtvis håller de sig gömda och är lite lugnare efter vattenbytet. Men annars är det ingen skillnad på färg eller andning. Mina nitrit värden ligger på 0,05 före vattenbytet och på 0,05 efter vattenbytet.....så något är kanske fel i mitt kar, men fiskarna mår bra vad jag kan se. Jag vill ju inte tillföra någon näring eller kemiska preparat . Ja fiskfoder men inget annat. Så mitt mål är att med tiden få ett akvarium så nära balans som möjligt där vattenbyten görs vid behov och där fisk och växter mår bra. men ännu har jag ingen egen erfarenhet.....

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Du tränger dig inte på alls. Tvärtom! Jag tycker det är mycket intressant att diskutera samt få höra andras erfarenheter och funderingar. Om det är fler än Mats - mannen som viskar med fiskar - som tror på, och dessutom lyckas med, en metod utan så mycket tillsatser så ger det mig hopp om att även jag kan få det att fungera.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Om det är någon som tränger sig på är det nog jag, tyvärr. Inser att jag gör många inlägg i din tråd Mats som handlar om mina egna tankar och frågor. Du verkar vara en rak och uppriktig person. Tveka inte att låta mig veta om/när du får nog av mina trådkapartendenser. Om jag hade ett eget projekt att skriva om och dessutom trodde att jag skulle kunna förvalta en projekttråd på ett bra sätt hade jag nog skapat en egen tråd. Din tråd är dock som att vara på besök hos en mycket klok och god vän - trevligt, tryggt och lärorikt.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Intressant diskussion ni har. Jag skulle vilja nyansera bilden och påpeka att de olika metoderna passar olika fiskar. Det är farligt att generalisera och ställa det ena sättet mot det andra.

            Jag har ett 60l som jag inte bytt vatten på sedan i juni 2017. Där bor flera vanliga sällskapsfiskar och lite amanoräkor. Invånarna och växterna trivs och nitritnivån är låg.

            Jag skulle dock aldrig välja detta angreppssätt på mitt stora diskuskar, eftersom det är helt andra fiskar med helt andra krav. Där räcker det inte med att de vanliga vattenvärdena är i balans, utan för fiskens bästa välmående och utveckling krävs låg bakteriell nivå mm, som ställer andra krav på skötseln.

            Så det är inte det ena eller det andra alltid... Just my two cents.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Tack för dina synpunkter! Jag förstår att olika fiskar ställer olika krav och skulle själv inte våga mig på Discus av flera anledningar, bl.a att jag är för oroligt lagd vilket nog tyvärr skulle förstöra upplevelsen. Jag byter lite vatten en gång i veckan i mina kar men tillsätter ingen näring. Väljer aktivt lätta fiskar och växter. Det är verkligen intressant att höra om olika sätt att sköta sina kar. De som kör växtkar eller känsliga fiskar måste naturligtvis ofta välja ett annat angreppssätt. Det jag tycker är svårt som nybörjare är att det finns så många ”skolor” och det gäller att hitta en stil som passar ens eget kar och person.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Jag kör också med intebytavattensåoftametoden och om det för att jag är lat eller insiktsfull låter jag vara osagt. När jag började för trettio år sedan så skulle det bytas vatten ofta och läggas om akvarium varje år, jobbigt så det slutade jag med efter ett tag. Fiskarna mådde inte bättre då än de gör nu snarare tvärtom. Inte överbefolka och övermata och gärna mkt växter och det är inget problem att låta det gå en längre tid mellan vb. Detta är i väl ingångna och fungerande kar. Jag skulle aldrig haft akvarium så länge nonstop om jag varit tvungen byta vatten var och varannan vecka. Därför är det så skönt med dig Mats och din filosofi då jag inte behöver känna mig som en dålig matte. Sen är det en annan sak om man vill ha ngn speciell fisk eller växt som kräver lite mer av en, men det är paranteser som kan orkas/hinnas med ett tag, kanske.
                Senast redigerad av Rufus; 04 March 2018, 08:43.
                // Annicka

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jag vill bara flika in att "metoden" inte handlar så mycket om att byta vatten sällan, utan mer om att karet skall få lov att vara ifred.
                  Jag byter vatten regelbundet, ungefär 25-30%, ungefär varannan vecka, ibland var tredje.
                  Att låta karet vara ifred innebär att jag väldigt sällan ändrar på inredningen eller flyttar runt växter. Givetvis gör jag justeringar - tar bort någon detalj i inredningen, lägger till en annan, rensar bort skit som inte skall vara i karet, gallrar ur växter som breder ut sig för mycket o.s.v.
                  Men, jag tillsätter inga kemikalier, gödningar, beredningsmedel eller liknande, förutom att jag adderar Catappablad som jag tycker är vackra och som troligtvis har en god, om än liten, påverkan på vattnet.
                  Fiskarna - även känsligare Manacapuru-scalarer och Discus - får gå i en miljö där de, i någon mån, kan utveckla ett samspel med de mikroorganismer och den bakterieflora som bildas i karet.
                  Maten är varierad och jag försöker att så ofta som möjligt att ge fiskarna levande föda. Jag fångar mestadelen av maten jag ger fiskarna i en liten damm under sommarhalvåret.
                  Jag tror, men det är bara min egen teori, att fiskarna på detta sätt bygger bra immunförsvar och stärker sin hälsa, och i en förlängning bättre står pall och klarar av eventuella sjukdomsangrepp som av någon anledning kanske kan dyka upp.

                  Givetvis kräver olika inriktningar inom akvaristiken olika sätt att förhålla sig till skötselrutiner, tillsatser, gödning o.s.v.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    "Växter som breder ut sig för mycket"

                    Ahh... finns något skönare problem än det?!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av LoGeek
                      "Växter som breder ut sig för mycket"
                      Ahh... finns något skönare problem än det?!
                      Håller helt med dig!
                      Men när det blir så mycket java att man knappt ser in i karet... ja, då får man gallra ur lite.
                      Finns bilder på detta längre bak i tråden.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Härligt!
                        Om du har tid och lust, så släng gärna in en bild på ditt kar - alltid kul att kolla!

                        Här kommer i alla fall en bild från idag, på en rot med dvärg-java. Den blir inte större än så

                        [url/][/url]

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag vill bara flika in att "metoden" inte handlar så mycket om att byta vatten sällan, utan mer om att karet skall få lov att vara ifred.
                          Jag byter vatten regelbundet, ungefär 25-30%, ungefär varannan vecka, ibland var tredje.
                          Att låta karet vara ifred innebär att jag väldigt sällan ändrar på inredningen eller flyttar runt växter. Givetvis gör jag justeringar - tar bort någon detalj i inredningen, lägger till en annan, rensar bort skit som inte skall vara i karet, gallrar ur växter som breder ut sig för mycket o.s.v.
                          Men, jag tillsätter inga kemikalier, gödningar, beredningsmedel eller liknande, förutom att jag adderar Catappablad som jag tycker är vackra och som troligtvis har en god, om än liten, påverkan på vattnet.
                          Fiskarna - även känsligare Manacapuru-scalarer och Discus - får gå i en miljö där de, i någon mån, kan utveckla ett samspel med de mikroorganismer och den bakterieflora som bildas i karet.
                          Maten är varierad och jag försöker att så ofta som möjligt att ge fiskarna levande föda. Jag fångar mestadelen av maten jag ger fiskarna i en liten damm under sommarhalvåret.
                          Jag tror, men det är bara min egen teori, att fiskarna på detta sätt bygger bra immunförsvar och stärker sin hälsa, och i en förlängning bättre står pall och klarar av eventuella sjukdomsangrepp som av någon anledning kanske kan dyka upp.

                          Givetvis kräver olika inriktningar inom akvaristiken olika sätt att förhålla sig till skötselrutiner, tillsatser, gödning o.s.v.
                          Naturligtvis menar jag ju inte att man inte skall byta vatten, men man kanske inte skall byta vatten i onödan. Jag tror på just de Mats säger, att fiskarna får en chans att sakta vänja sig vid bakterieflora och då just diskus är känsliga för stress är det ju möjligt att de mår lika bra om det inte byts vatten mer än vid behov. Det kan ju vara så att behovet uppstår tätt av olika orsaker men det kan ju också vara så att behovet är glesare. Men ännu en nybörjare som håller på att hitta mitt sätt att leva med diskus

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            Ursprungligen postat av Ekenberg

                            Naturligtvis menar jag ju inte att man inte skall byta vatten, men man kanske inte skall byta vatten i onödan. Jag tror på just de Mats säger, att fiskarna får en chans att sakta vänja sig vid bakterieflora och då just diskus är känsliga för stress är det ju möjligt att de mår lika bra om det inte byts vatten mer än vid behov. Det kan ju vara så att behovet uppstår tätt av olika orsaker men det kan ju också vara så att behovet är glesare. Men ännu en nybörjare som håller på att hitta mitt sätt att leva med diskus
                            När det gäller just diskus finns många, långa, seriösa och systematiska försök med metoder med begränsade vattenbyten. Jag har läst och följt massor av dessa, tex på Simplydiscus, och det kan inte annat än påstås vara belagt att det helt enkelt inte fungerar lika bra. Sannolikheten för stressade och sjuka fiskar på lång, notera lång, sikt är mycket större med begränsade vattenbyten.

                            Ville bara få det sagt med tanke på eventuella nya diskushållare som kanske läser här. Men vi ska inte ge oss in i dispyter nu när vi har det så trevligt. Jag är när det gäller de flesta andra fiskar helt med på er linje och ser att jag nog kan lära mycket av tex Mats.

                            Mats, en annan sak som du kanske nämnt tidigare i din oändliga tråd.. Men skulle du kunna sammanfatta vad du tycker är det viktigaste för att få Javaormbunkarna att löpa amok?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Jag tror vi pratar förbi varandra en smula.
                              Discus och all annan fisk skall ha bästa tänkbara vattenkvalitet, och regelbundna vattenbyten är en grundregel att följa - inget snack om saken.
                              Jag har i mina discuskar hittat en en framgångsrik väg genom att låta karet bilda en "egen miljö" som efter något halvår blir, i stort sett självgående - givetvis med regelbundna vattenbyten (i mitt fall med ett par veckors mellanrum) och efterhållning. I övrigt låter jag karet vara ifred.
                              När man har discus i mer strikt hållna kar, utan inredning, för uppfödning o.s.v. gäller helt klart andra skötselregler - då ofta med nästan dagliga vattenbyten, speciellt för yngel och ungfiskar. Ja, det här känner ni ju till.

                              Jag har faktiskt inget bra svar på hur man får javor att löpa amok. I mitt/mina kar blir det bara så...
                              Jag sätter ner plantorna och låter dessa vara helt ifred, inget flyttande och, för min del, bara utgallringar vid behov.
                              Det blir en jädra fart på plantorna, med långa, breda och vackert gröna blad - vet fasenimej inte hur det går till.

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Precis, vad det innebär och vad en fisk trivs med beror ju på vilken sorts fisk det är och hur det ser ut i mitt kar. Bara för att ngn säger att jag gör på det här sättet är det inte sagt att jag rakt av kan tillämpa det i mitt kar. Det är många olika detaljer som gör helheten. Men så klart ska vattnet var bra och då måste man göra vattenbyten förstås. Vissa fiskar kan säkert allteftersom vänja sig med allt sämre vattenvärden (inte djurvänligt dock) men en nykomlig som är van vid bra vatten inte klarar det dåliga vattnet. Självklarheter förstås.

                                Jag tror att Mats har något hemligt avtal med Javaormbunkarnas ännu hemligare förbund, så därför får vi inte veta något...eller så har han bara tur..
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...