Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Skriv på bara!
    Hoppas Camenius hittar "soilsvaret", en bit upp på förra sidan.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Åh tack för denna sammanfattning av Bryzellsk, pinnologi. Ska grunna på hur jag ska kunna genomföra nåt liknande. Ställer om ekonomin hemma med lite mer slimmat tänk då jag blir mer rik på tid än stålar framöver. Ett bra byte. Då blir det utmärk att skaffa en tunna med vatten på gården och leta grenar ute.
      Det låter fint, Johnny!
      Fasen, det är synd att du inte är i närheten, då kunde du ta med dig lite stuff härifrån. Har ju ett jävla stash i stugan.

      Kommentar

      • Camenius
        • November 2004
        • 180

        Mats och miiaoo, tack för allt jobb ni lagt ner på att besvara min fråga.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Då går vi vidare!
          Jag har skickat bilder på Manacapuru-scalarerna idag. Eventuellt kan det komma med någon bild i en akvariepublikation längre fram.

          Jag drar jag in en liten bild på den duktiga sajica-tösen.


          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2198.jpg Visningar:	1 Storlek:	529.6 kB ID:     	2376642
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 December 2017, 19:37.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Camenius
            Mats och miiaoo, tack för allt jobb ni lagt ner på att besvara min fråga.
            No problems, bara kul att få skriva lite.
            Hoppas att du kan få någon nytta av det hela.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Något av det fränaste i räkväg jag haft är Sulawesi Kardinalräkor, Caridina dennerli, här är en liten film på dessa (kolla i HD);



              Det kommer ju bli ett 540 ledigt lite längre fram, och de få som minns karet med N. gracilis-kolonien (tidigare i tråden) såg ju de enorma stenblock jag hade i det karet.
              Dessa stenar har jag på lager - och fan vet om man inte skulle göra iordning ett redigt 540-liters Sulawesi-kar och använda de stenarna igen..?
              Gôtt såhär i mellandagarna när man kan sitta mjuk och go' och fundera framåt.

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                Ja, jag håller med om att dom är tokigt fräna! Har sett dom på akvarielagret men har inte köpt. Är det så dom lever naturligt, som på din film? Med stenar och inte växter? På A-lagret bor dom i ett litet nano med växter. Jag är lite lätt okunnig om hur jag ska leta efter filmer el info om hur de lever i det vilda tyvärr.
                Men ett 540 liters med kardinaler låter som otroligt häftigt!!! Jag skulle ha kört på!
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av miiaoo
                  Ja, jag håller med om att dom är tokigt fräna! Har sett dom på akvarielagret men har inte köpt. Är det så dom lever naturligt, som på din film? Med stenar och inte växter? På A-lagret bor dom i ett litet nano med växter. Jag är lite lätt okunnig om hur jag ska leta efter filmer el info om hur de lever i det vilda tyvärr.
                  Men ett 540 liters med kardinaler låter som otroligt häftigt!!! Jag skulle ha kört på!
                  Saxat från Wikipedia: ”C. dennerli is endemic to Lake Matano and is found among rocks and cliffs, from shallow water down to 10 metres (33 ft). Lake Matano is ultra-oligotrophic, which means that it is extremely nutrient poor and contain very little organic matter. The visibility underwater was estimated to be around 20 m (66 ft). The temperature in Lake Matano varies in the range 27–31 °C (81–88 °F). A pH of 7.4 and a conductivity of 224 μS/cm) have been recorded. C. dennerli is believed to feed on detritus in nature.”

                  Här är en film från Lake Matano;

                  Sulawesi -- Matano Lake Plantahunter and Crustahunter Tour 2011


                  Så, Kardinalräkorna du ser i mitt kar lever ungefär på liknande vis i det naturliga.
                  Man bör även ha med Elefantsnäckor Tylomelania sp. i karet. Då får Kardinalerna en hel del att äta, då kardinalerna helt enkelt äter upp deras skit.


                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    stort tack!

                    Lite kul att dom lever typ symbiotiskt med elefantsnäckor! Har inget kar nu åt dm, men knske i framtiden.
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av miiaoo
                      stort tack!
                      Lite kul att dom lever typ symbiotiskt med elefantsnäckor! Har inget kar nu åt dm, men knske i framtiden.
                      Ja, dom brukar sitta uppe på Elefantsnäckorna och plocka på dom. Så jädra häftigt att kolla på.
                      Mina funderingar kring att ha Kardinalräkor igen blir också till ett senare tillfälle, men det är gôtt att liksom ha något att planera för.


                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        Eller hur?! Älskar att planera och fundera och drömma mig bort. Härligt att leva lite i en fantasibubbla!
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av miiaoo
                          Eller hur?! Älskar att planera och fundera och drömma mig bort. Härligt att leva lite i en fantasibubbla!
                          Absolut! Vägen är målet - kind of...
                          Men, faktum är att jag nog kommer att göra realitet av detta med C. dennerli. Ett kardinalkar är faktiskt otroligt rogivande och väldigt lättskött när man fått igång baljan.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ja... nej... det é la änna synd att rekommendera något så simpelt som Squash/Zucchini till div. malar och liknande...
                            Äter gör dom i vilket fall. Goldnuggarna är galna i detta, äter upp ett par, tre rejäla skivor i veckan.
                            Kommer ihåg att otocinclusarna gillade detta också, förr i tiden när man hade sådana... Kan vara ett tips, eller - njä...
                            På bilden; nyisläppt skiva, med teskedstyngd.

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2205.jpg Visningar:	1 Storlek:	343.8 kB ID:     	2376760
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 December 2017, 19:47.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Vad tog det..? Tio minuter?
                              Festen kan börja!

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2206.jpg
Visningar: 161
Storlek: 292,0 KB
ID: 2376762

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Ja här gnags det också squash med frisk aptit, men också melon när det ska vara dessert..
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...