Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Rufus

    Haha! Ja lite pinnkunskap är bra att ha, man glömmer ju också och nya pinniga frågor kan uppstå. Jag håller med om att forumet puttrar gemytligt nu och det kan vi till en del tacka nykomlingarna för. Men denna tråd är ju alltid pålitlig om man vill grotta ner sig ordentlig då Mats är generös med sina tankar.
    Håller med. Mats tråd är stundtals lite som solen i solsystemet. Något som samlar oss och gör att vi hittar hem.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Woaow!! Filmer, bilder, mysiga kommentarer med smarta frågor etc. Nu blev det lite som good old days. Anar man en efterlängtad flow-period i vårt älskade forum? Det riktigt puttrar i en del trådar och här är det rena restaurangen med extra allt på menyn. Du har verkligen sålt in Sajicorna och jag börjar själv fundera allt mer på pinnar. Om det är ok så tar jag en newbiefråga. Det där med pinnarna: Vilka trädtyper funkar/funkar inte? Vilket skick på pinnarna? Lägger du alla i vatten i 10 år först etc. Om jag får önska mig så lite pinnkunskap? Ok eller inte? I annat fall tar jag ledigt en månad och plöja trådarna efter inlägg om temat. Gissar att 85% har MB som avsändare.
      Härligt att läsa era kommentarer!

      Johnny, tänker du på "pinnar" till inredning i allmänhet - vilka som funkar och hur man preparerar dom, eller är det specifikt de jag använt för att få fast javan?

      Jag pysslar med lite annat smått och gott just nu, så jag lämnar forumet i detta nu - men återkommer senare. Därav mitt korta svar.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Tänker på pinnar i allmänhet och gärna också vilka du valt själv.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • tonpet
          • February 2008
          • 469

          Har inte varit inne på ett tag nu, men det första jag kollade var om det är någon aktivitet i denna tråd. Vilket det var, till min stora glädje.
          Så nu är alla sidor ikapp lästa.... Underbar läsning Mats. Älskar ditt sett att se på allt med det här. Ditt lugn med kar, fiskar, inredning å allt.
          Önskar man kunde ta efter där ibland. Jag har nästa alltid för bråttom, vill bli klar med en gång. Men jag har lärt mig.... blir bättre på det, försöker iaf.

          Jag har nu gett bort mina Diskusar som jag haft ett par år. Var mycket tveksam till om jag skulle ha Scalarer eller Diskus när suget efter akvarium kom tillbaka efter ett litet uppehåll. Var rädd att jag inte skulle klara av Diskus, därav tvekan, dom är ju så känsliga ..... å allt det där.
          Men efter mycket läsning här, och framför allt hjälp från Johnny så blev det Diskus. Å de ångrar jag inte.
          Men, det är utan tvekan de fiskar av alla jag haft, de som har klarat sig bäst, aldrig varit det minsta sjuka.Gett mig mest ....

          Men suget efter Scalarer har aldrig försvunnit, och blev nu för starkt.
          Karet rensades på nästan alla växter och fisk, i med rötter och ekgrenar som jag har haft länge.
          Och i går hämtade jag en grupp med Rio Orinoco Altum f1. Är nu bara 4-5 cm i kroppen, men så fina.

          Därav så är man återigen här och letar inspiration till inredning.....
          // Tony
          Juwel Rio 300, Diskus
          "Sluta vara den du var och bli den du är"

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av tonpet
            Har inte varit inne på ett tag nu, men det första jag kollade var om det är någon aktivitet i denna tråd. Vilket det var, till min stora glädje.
            Så nu är alla sidor ikapp lästa.... Underbar läsning Mats. Älskar ditt sett att se på allt med det här. Ditt lugn med kar, fiskar, inredning å allt.
            Önskar man kunde ta efter där ibland. Jag har nästa alltid för bråttom, vill bli klar med en gång. Men jag har lärt mig.... blir bättre på det, försöker iaf.

            Jag har nu gett bort mina Diskusar som jag haft ett par år. Var mycket tveksam till om jag skulle ha Scalarer eller Diskus när suget efter akvarium kom tillbaka efter ett litet uppehåll. Var rädd att jag inte skulle klara av Diskus, därav tvekan, dom är ju så känsliga ..... å allt det där.
            Men efter mycket läsning här, och framför allt hjälp från Johnny så blev det Diskus. Å de ångrar jag inte.
            Men, det är utan tvekan de fiskar av alla jag haft, de som har klarat sig bäst, aldrig varit det minsta sjuka.Gett mig mest ....

            Men suget efter Scalarer har aldrig försvunnit, och blev nu för starkt.
            Karet rensades på nästan alla växter och fisk, i med rötter och ekgrenar som jag har haft länge.
            Och i går hämtade jag en grupp med Rio Orinoco Altum f1. Är nu bara 4-5 cm i kroppen, men så fina.

            Därav så är man återigen här och letar inspiration till inredning.....
            // Tony
            Halloj! Det var jädrarimej ett tag sedan!
            Väldigt intressant med dina nya Altum. Hoppas du kör på i din gamla, eller kanske en ny tråd med dessa - jag vill veta allt om hur du fixar till det för dom.
            Smart att välja F1:or, det blir ju mycket enklare då.
            Altum har jag aldrig haft, men sådana skall det sannerligen bli vid ett senare tillfälle. Är enormt sugen på Heckel också - så en kombination där blir nog redigt bra!
            Det var riktigt kul att se dig på forumet igen. Upp nu med en jädrans massa bilder och filmer på dina Altum!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Tänker på pinnar i allmänhet och gärna också vilka du valt själv.
              Fasen vad mycket det var att stå i nu såhär på fredagskvällen... spisen är glödhet och "På Spåret" missar jag inte för allt fläsk i Flen, så jag återkommer senare!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 December 2017, 19:48.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522


                Jag tar en knäck så länge....
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  Bluewing,trodde först att det var till fiskarna .

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    Ursprungligen postat av Christer5
                    Bluewing,trodde först att det var till fiskarna .
                    Mmmmmm, artemiaknäck!!! mmmm
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Tänker på pinnar i allmänhet och gärna också vilka du valt själv.
                      Halloj!
                      Angående de där ”pinnarna”; om vi bortser från de vanliga rötter etc. som vi köper i z-handeln, så använder jag en hel del trämaterial från trädgård och skog.
                      Man vill ju ha lite häftigt formade rötter och pinnar, så det är bara att gå ut och leta, och plocka hem det man gillar.
                      Att man skall undvika barrträd vet vi om - så jag använder uteslutande lövträd. För min del har det blivit mycket Hassel, Äpple, Päron, Körsbär, men också Persika och en del Syrén. På senare tid har jag använt mig av en ny favorit: Hängalm, som har väldigt fina, böjda former.

                      Jag använder enbart dött material, eller om ett träd är nyligen fällt så tar jag de delar jag gillar, lägger undan dessa för att torka ut ordentligt. Jag använder mindre och större grenar samt även vissa delar av stammarna, som i karet kan se ut som mindre träd om man placerar dom lite smart.

                      När trämaterialet är helt igenom torrt, vilket kan ta ganska lång tid, något år, så kommer den omvända processen att återigen tillsätta vatten så att träet blir mättat och inte flyter upp när det placeras i karet.
                      Detta kan göras i tunnor eller andra kärl där trädelarna helt enkelt får ligga tills de sjunker.
                      Under vattenmättnadsprocessen bildas fina lager med alger och mikroorganismer på träet. Detta tar jag tillvara på och preparerar alltså inte trämaterialet ytterligare när det skall placeras i karet. Jag låter allt gå i karet som det är.
                      Jag har aldrig märkt av att något ”farligt” följt med, tvärtom gillar fiskarna att gå och äta på det som bjuds. Men, detta är ett förfarande som jag personligen använder mig av - och är man orolig så kan man ju alltid skölja av träet, eller skrubba det lätt innan man använder det (även om det är som att skrapa av griljeringen på en julskinka…).

                      De pinnar jag använder för att spänna fast javor mot bakgrunden är av samma material som det andra jag använder i övrigt; div. lövträd. Mestadels lutar jag bara någon grövre grendel mot plantan och bakgrunden, i vetskap om att detta inte ingår i inredningen i övrigt och är temporärt.

                      Jag fick hem en rejäl träbit från z-shopen, dyr som skam, men ibland kan ett par leveranser av yngel visa sig vara guld…
                      Vad träslaget heter vet jag inte, men kommer väl till pass i den (om)-inredning jag varsamt håller på med i karet.
                      Här är en bild. Vet någon vad detta trä(d) heter, eller har någon gissning, så skriv gärna!


                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2178.jpg
Visningar: 355
Storlek: 616,7 KB
ID: 2376521

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Mats, det ser ut som samma slags rötter som jag har köpt några av. En av dessa åkte ur karet förra veckan eftersom den blev helt drabbad av cyano - hemskt å blää. Fattar inte alls varför? Detta kar har blivit så himla lugnt uppstartat, med minimal matning och väldigt få fiskar (sjätte veckan nu). Så vad kan vara felet tro?

                        Skönt att spendera lite tid på Zoopet nu efter en massa julstök (som inte alls behövs egentligen - (julstöktet menar jag )

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Det finns inget namn på rötterna varken på hemsidor eller i affären?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Mats, det ser ut som samma slags rötter som jag har köpt några av. En av dessa åkte ur karet förra veckan eftersom den blev helt drabbad av cyano - hemskt å blää. Fattar inte alls varför? Detta kar har blivit så himla lugnt uppstartat, med minimal matning och väldigt få fiskar (sjätte veckan nu). Så vad kan vara felet tro?
                            Skönt att spendera lite tid på Zoopet nu efter en massa julstök (som inte alls behövs egentligen - (julstöktet menar jag )
                            //Inger
                            Inger, trots att det finns hundratals (riktigt bra) trådar om Cyano här på forumet, har jag inget bra svar på hur man skall förhålla sig till denna organism.
                            De få gånger jag fått fläckar av detta har jag helt enkelt lagt något ogenomskinligt på täckglaset ovanför och därmed dämpat ljuset precis ovanför fläcken. Efter några dagar är det borta... Som tur är har jag mycket sällan haft Cyano, så jag funderar i stort inte på det.
                            Jag vet att det finns massor av analyser till varför och hur detta uppstår, men det bästa resultat jag fått då de fåtals små fläckar av Cyano uppstått, har varit att dämpa ljuset rakt ovanför fläcken. Detta har funkat för mig, men du vet, jag har ju en jävlarns tur helt enkelt och slipper skiten.
                            Synd att du tog ur rötterna, dessa är ju inte orsaken till att Cyanon uppstod.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Det finns inget namn på rötterna varken på hemsidor eller i affären?
                              //Inger
                              Jag frågade inte - bara tog med mig träbiten hem. Skall fråga nästa gång jag är där.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Nää, vet inte jag heller varför skiten uppstår, men fick smått panik och bara slängde roten långt in i skogen. Känns inte kul alls med denna uppstart.
                                Strunt samma tills vidare.
                                God Jul Mats .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...