Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jag var precis ute och håvade ihop en skock "vattenloppor" från dammen ute i trädgården. Det följde också med några större svarta vattenskalbaggar - eller vad det nu är för något? - och Scalarerna blev väldigt intresserade av dessa och letar efter dom med liv och lust.

    Vi snackade om suddiga sketbilder förut, och det här är en av dom... Massor av dagsljus speglar sig i frontrutan och får det hela att se dassigt ut, men, va' fan liksom.

    Längst ut till höger är en scalare som jag misstänker är en hane - den här pojken har verkligen utvecklat ett fint veck över nosen.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0886.jpg
Visningar: 213
Storlek: 147,9 KB
ID: 2360138

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      för att vara ett dåligt foto är det ju helt underbart ha ha =P...det är ju inte alltid skärpan som avgör om det är en bra bild... ibland blir ju feelingen mer avgörande =D

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag var precis ute och håvade ihop en skock "vattenloppor" från dammen ute i trädgården. Det följde också med några större svarta vattenskalbaggar - eller vad det nu är för något? - och Scalarerna blev väldigt intresserade av dessa och letar efter dom med liv och lust.

        Vi snackade om suddiga sketbilder förut, och det här är en av dom... Massor av dagsljus speglar sig i frontrutan och får det hela att se dassigt ut, men, va' fan liksom.

        Längst ut till höger är en scalare som jag misstänker är en hane - den här pojken har verkligen utvecklat ett fint veck över nosen.


        [ATTACH=CONFIG]n2360138[/ATTACH]
        Riktigt snyggt inrett tycker jag, gillar dom där stamliknande grenarna i mitten, och rothögen till vänster särskilt
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Aha! Det är fredag igen. Förr i tiden här på forumet brukade vi änna gotta oss lite extra just på fredagskvällar - köra in någon film och/eller några bilder på våra kar och fiskar.
          Jag kan inte låta bli att göra så även denna kväll.

          Det är lite kul med misslyckade bilder - jag har många - och tänkte dra in några här nu.
          I bildpapperskorgen ligger åtskilliga bilder och jag brukar titta på dom då och då. Ofta handlar det om man har tänkt att ta ett fotografi på en fisk, och så blir bilden taskig i formatet eller något annat - fenor klipps av eller någon pinne, bladbit eller som i ett fall på en av bilderna kommer några scalarespröt ivägen och bilden blir oskön.
          Så, spänn fast säkerhetsbältena nu!

          Jag har märkt att både Scalarerna och dorsigerorna med ålder har utvecklat ganska rejäla ansiktsförändringar.
          I scalarernas fall handlar det om ”näsan” som blir alltmer framskjutande, med ett rejält veck vid pannan.

          [ATTACH=CONFIG]n2359989[/ATTACH]

          [ATTACH=CONFIG]n2359990[/ATTACH]


          Det Laetacara dorsigera-par jag har i 540-karet har åldrats på ett fint sätt. Både honan och hanen har börjat få rejäla huvudpucklar, vilket får dom att se ganska buffliga ut, men jag tycker det klär dom fint.

          Hanen:

          [ATTACH=CONFIG]n2359991[/ATTACH]

          [ATTACH=CONFIG]n2359992[/ATTACH]

          [ATTACH=CONFIG]n2359993[/ATTACH]


          Honan i förgrunden:

          [ATTACH=CONFIG]n2359994[/ATTACH]


          Sedan har vi en redigt jävla goofig bild - men man kan se den gröna fläcken bakom ögat ganska fint.

          [ATTACH=CONFIG]n2359995[/ATTACH]


          Ja, där har vi suddiga, dåligt komponerade och intetsägande bilder från papperskorgen - men bilderna fyllde ju någon sorts funktion trots allt.
          Så, jag lägger även in en bild på en Dicrossus filamentosus-hane i neutralt ”mode”, och en bild på en Scalare som trycker inne i ett rotsystem...

          [ATTACH=CONFIG]n2359996[/ATTACH]

          [ATTACH=CONFIG]n2359997[/ATTACH]

          Fredag!
          Helt underbara bilder!
          Fick visa dina filmer på dessa redbacks igår på auktionen, det var tre som ville att jag skulle visa dem igen så de fick en visning tyvärr glömde jag att jag hade paddan med mig så jag visade dem i mobilen, hade varit bättre med ipaden men men..
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo

            Helt underbara bilder!
            Fick visa dina filmer på dessa redbacks igår på auktionen, det var tre som ville att jag skulle visa dem igen så de fick en visning tyvärr glömde jag att jag hade paddan med mig så jag visade dem i mobilen, hade varit bättre med ipaden men men..
            Jaså, minsann! De rackarna ville se scalarefilm!
            Jag skall ta några nya filmer snart. Funderar även på att göra en multis-film, det bubblar på fint i det karet nu!

            Kommentar

            • Morfar68
              • May 2014
              • 15

              Hej Mats!

              Vill bara tala om att jag läst samtliga inlägg i den här tråden. Så fortsätt att prata om ditt och datt, please?!?
              Jag fortsätter läsa och njuta
              Ha de!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Oj, jädrar! Det måste ha tagit ganska lång tid att läsa igenom rubb och stubb.
                Kul att du gillar tråden, och visst kommer jag att tjôta vidare här - det går liksom inte att låta bli.

                Kommentar

                • RickardK82
                  • August 2013
                  • 230

                  Mats du som testat mycket olika material i dina kar.
                  Har du koll på om man kan stoppa ner blad från rönn i akvariet?

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av RickardK82
                    Mats du som testat mycket olika material i dina kar.
                    Har du koll på om man kan stoppa ner blad från rönn i akvariet?
                    Jag har samma fundering, fast för lönn?
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av RickardK82
                      Mats du som testat mycket olika material i dina kar.
                      Har du koll på om man kan stoppa ner blad från rönn i akvariet?
                      Hmmm... Jag har aldrig testat rönnblad i akvarium, men dessa blad kan man ge boskap att äta, och vi människor gör bland annat rönnbärsgele av trädets bär.
                      Så, jag är aningen tveksam men kan inte tänka mig annat än att det skulle fungera bra.
                      Är det någon speciell anledning till att du vill använda dig av just rönnblad i karet?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av KJE

                        Jag har samma fundering, fast för lönn?
                        Lönnblad har jag däremot haft i karen, just för att de är stora och vackra. Det har fungerat fint.

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Lönnblad har jag däremot haft i karen, just för att de är stora och vackra. Det har fungerat fint.
                          Härligt, vi har en stor Lönn på baksidan, då får det bli lite lönnblad framöver
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • RickardK82
                            • August 2013
                            • 230

                            Jag hittade en massa vackra rönnblad idag och tänkte dom här skulle vara snygga i mitt kar. Men det blir till att testa.

                            Kommentar

                            • RickardK82
                              • August 2013
                              • 230

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag var precis ute och håvade ihop en skock "vattenloppor" från dammen ute i trädgården. Det följde också med några större svarta vattenskalbaggar - eller vad det nu är för något? - och Scalarerna blev väldigt intresserade av dessa och letar efter dom med liv och lust.

                              Vi snackade om suddiga sketbilder förut, och det här är en av dom... Massor av dagsljus speglar sig i frontrutan och får det hela att se dassigt ut, men, va' fan liksom.

                              Längst ut till höger är en scalare som jag misstänker är en hane - den här pojken har verkligen utvecklat ett fint veck över nosen.


                              [ATTACH=CONFIG]n2360138[/ATTACH]
                              Mycket snyggt!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Sesådärja!
                                Då har 540-karet varit igång i ungefär 10 månader, och det är väl en tidsrymd man får räkna med om man vill att vissa växter som Javaormbunke skall bete sig lite som den vill.

                                Mina intentioner är att bakgrunden, som i detta fall är en BTN-slimline (som fanns monterad i karet då jag fick det), i framtid skall bli bevuxen med Java.
                                Det är otroligt snyggt när javan sätter sig i alla de små fina springor som bakgrunden utgörs av och sprider sig utmed dessa.
                                Skall man lyckas med en sådan sak gäller det att inte pilla på växtligheten överhuvudtaget!

                                Så, nu har javan suttit där i snart ett år och det blev dags att kolla hur det gått.
                                Första indikationen på att javan gör som den vill är att en planta hade vuxit fast i bakgrunden - och i det bakre täckglaset, så den fick jag pilla bort.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0896.jpg
Visningar: 202
Storlek: 189,7 KB
ID: 2360684

                                Det var en riktigt fin planta som "knoppat" av sig.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0897.jpg
Visningar: 176
Storlek: 203,1 KB
ID: 2360685

                                Jag förde ner handen och kände efter hur den planta som jag satte i rotsystemet på vänstersidan hade utvecklat sig - och det har vuxit fast massor med små avknoppningsplantor på bakgrunden - så nu är det bara att vänta (något år till ) tills de växer fram och syns på bakgrunden.

                                Här är en bild på en liten javaplanta som satt sig på bakgrundens överkant.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0898.jpg
Visningar: 217
Storlek: 153,9 KB
ID: 2360686

                                Plantan som satt sig uppe vid täckglaset placerade jag lite längre ner i karet, mot bakgrunden. Förhoppningsvis sätter den sig där och sprider ut sig bland alla springor med sina rötter (som är som gjorda för att fästa på sådant underlag).

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0900.jpg
Visningar: 173
Storlek: 214,0 KB
ID: 2360687

                                Av en enda ursprunglig planta som jag placerade för cirka 10 månader sedan har denna sköna koloni bildats.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0899.jpg
Visningar: 178
Storlek: 231,5 KB
ID: 2360688

                                Nu återstår det att se vad det kommer att bli med javadepåen på högersidan. Det finns tendenser till "bakgrundsklängeri" även där, men mest intressant är de fritt svävande små utväxtkolonier som bildats - dessa tar jag hand om vid ett senare tillfälle. Bara att knipsa av fästa där de kan passa - och ha tålamod att vänta.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0901.jpg
Visningar: 194
Storlek: 207,2 KB
ID: 2360689

                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 September 2016, 17:07.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...