Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jahapp, då är det risk att bli lite ytterligare råtöntig och gagga loss här i tråden om inredning.
    Ett större kar är på tapeten, men ligger trots allt en bit in i framtid.
    Den "samling" av inredningsdetaljer, som Eva nämner i ett inlägg ovan, retar verkligen skiten ur mig och jag har stor lust att braka igång med ett större kar, typ igår - men det får vänta ett tag till.

    Det gäller att få snits på 540-baljan, så nu när karet lever sitt eget liv kan jag finputsa på en del detaljer utan att störa den fina harmoni som råder i karet.
    Vänstersidan är i stort sett klar. Där sitter ett massivt rotsystem med massor av fina skrymslen, och nu tänker jag låta Javaormbunkarna sköta resten av "inredandet" just där.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1371.jpg
Visningar: 217
Storlek: 213,8 KB
ID: 2359588

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1382.jpg
Visningar: 183
Storlek: 292,5 KB
ID: 2359590

    På grund av att det går nio stycken rejäla scalarer i karet har jag valt, eller rättare sagt varit nödgad, att öppna lite spejs för scalarerna att kunna röra sig, och kunna simma in i det centrala rotsystemet - ofta via en mer öppen kanal på högersidan.
    Den där kanalen bildar ett "hål" som gör att inredningen får lite slagsida och bildar en slags tomhet just där, straxt framför och nedanför Javaormbunksväxtligheten runt stammen i högerhörnet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1379.jpg
Visningar: 210
Storlek: 209,2 KB
ID: 2359589

    Tittar vi på bilderna ovan så märker ett tränat inredaröga att det finns en linje i fyra grenar som strävar ner mot, och bryter, sanden från det centrala rotsystemet tillsammans med den delvis barkbeklädda Almgrenen åt vänster till.

    OK, hur löser man nu dilemmat med "hålet" på högersidan samtidigt som scalarerna skall få fritt tillträde till det sköna utrymmet i och under det centrala rotsystemet?
    Jo, titta på bild nr. 3. Där uppenbarar sig svaret omgående!

    I vänstra delen av karet finns rötter som drar sig åt vänster neråt i sanden, relativt nära frontrutan.
    I högerdelen finns tre ganska massiva "träd" som bryter ytan.
    De nedåtgående rötterna som drar sig nedåt i sanden till vänster och de tre ytbrytande stammarna till höger bildar en diagonal från karets vänstra fronthörn till karets bakre högerhörn.

    Lösningen måste alltså bli att addera en gren eller rotdel, i diagonal med de tre ytbrytande stammarna till höger, framför Javaormbunkspartiet.
    För att inte få ett alltför kompakt intryck bör den adderade grenen inte bryta ytan - utan bli en pendang till de fyra grenarna (tre tunna och en tjockare) nära ytan på vänstersidan, och dessutom sträva åt höger i riktning - precis så som de två ytbrytande stammarna längst åt höger.

    Japp, jag har förmodligen tappat dig som läser detta nu, men...

    Kill your darlings, brukar jag säga!
    Vilken darling skall jag nu killa?
    Akvarister med inredningsansvar hade helst inte dolt någon del av det vackra Javaormbunkspartiet på högersidan.
    Men, just det tänker jag göra!
    Precis mitt emellan den innersta, tjocka stammen i högerhörnet och den stammen med tunna grenar som strävar nedåt åt höger, placerar jag en uppåtsträvande almgren, som jag nyss hittat.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0784.jpg
Visningar: 189
Storlek: 340,5 KB
ID: 2359591

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0785.jpg
Visningar: 196
Storlek: 341,7 KB
ID: 2359592

    Den tjockare delen, som är grön, kommer att placeras rakt in mot bakgrunden - och sedan kan jag räta in den uppstickande delen just så att det blir harmoni i linjerna - tillsammans med de övriga stammarna och grenarna.
    På detta sätt fyller jag ett hål i högerkanten, samt tillåter scalarena att ha fritt tillträde till det centrala rotsystemet - där de gärna står och "vilar" i perioder.

    Ha det gôtt nu, och inred väl!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 September 2016, 07:42.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      nu har du tänkt till lite, spännande detta och så lär du mig nya fina ord.. som jag inte brukar hålla mig med =D

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av tanteva
        nu har du tänkt till lite, spännande detta och så lär du mig nya fina ord.. som jag inte brukar hålla mig med =D
        Tänkt till.., eller; go with the fllow, being in the zone (svenska är ett fantastiskt språk - men engelska...), låta magkänslan styra o.s.v.
        Finns många uttryck för känslan när något annat än vår vardagshjärna får bestämma, och man bara... blundar, ser och känner.
        Men, jag fattar precis vad du menar!

        Vad var det för nya fina ord du kunde addera till språkbanken?
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 September 2016, 09:14.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Jag gissar på Kill your darlings .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Det är så kul Mats, att läsa om hur du klurar ut alla möjliga och omöjliga inredningsdetaljer till vilken fiskart det än må vara

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Det är så kul Mats, att läsa om hur du klurar ut alla möjliga och omöjliga inredningsdetaljer till vilken fiskart det än må vara
              //Inger
              Inredningstänkadet måste liksom få gå i en cykel, eller cykler, där man börjar med en initial idé och sedan låter kar, och fiskar, bestämma utgången av ett i nuet pågående förhållningsläge.
              Jag låter karet tala till mig. Jag tittar på hur inredning, fiskar och vatten samspelar - sedan justerar jag det som behövs dras ifrån eller läggas till.
              Som exempel; nu är det scalarerna som måste få styra hur inredningen sitter. Detta är ok så länge alla andra fiskar trivs och gör det de skall - i harmoni.
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 September 2016, 20:31.

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                pendang tex.. det svänger jag mig inte med så ofta =D tankt till var kanske något hårt ordalag inser jag nu efteråt.. =P med det tänkte jag så klart att du kännt efter och syna och matsat till det... ibland får jag inte ur mig hur jag egentligen menar... fruntimmer tänker ni alla då .. men va .. nä... det är så många tankar bara =P... hur som hellst så det egentliga budskapet var ju att vad det blir bra och vad jag lär mig om hur man kan anpassa fler grenar som man får rätt... böshögs system.. eller flow...

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av tanteva
                  pendang tex.. det svänger jag mig inte med så ofta =D tankt till var kanske något hårt ordalag inser jag nu efteråt.. =P med det tänkte jag så klart att du kännt efter och syna och matsat till det... ibland får jag inte ur mig hur jag egentligen menar... fruntimmer tänker ni alla då .. men va .. nä... det är så många tankar bara =P... hur som hellst så det egentliga budskapet var ju att vad det blir bra och vad jag lär mig om hur man kan anpassa fler grenar som man får rätt... böshögs system.. eller flow...
                  Halloj Eva!
                  Nejdå, det var inga hårda ord du skrev - iallafall uppfattade jag det inte så! Cool breeze!
                  Den bästa bok jag äger är SAO (svenska akademiens ordlista), som jag använder så fort jag stöter på ett svenskt ord jag inte begriper. Väldigt användbar när man exempelvis skriver artiklar.
                  Nu för tiden funkar ju nätet oerhört bra också, men ändå...

                  Pendang - motstycke, motsvarighet o.s.v.
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 September 2016, 22:04.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Bara älskar ditt tänk med inredningar för mig så ser jag att den grenen kan ha flera olika positioner i karet om man vill ändra lite lätt, den är skitsnygg!!
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      ja du Mats jag är inte så beläst med ord som är mer, hmm hur säger man .. som man kanske brukar mer efter å ha läst på högskola eller som i ditt fall skriver artiklar. Jag är ju en hantverkare med mesta focus på det sk *handarbetet*... så behovet av att lära mig *fina* ord har aldrig funnits. Själv tolkade jag ordet pendang till motsats.. och pendelrörelse.. samklang.. ja lite så.. eller motsvarighet. vilket i sig inte var felaktigt så som jag ser det . Så jag förstod ju på ett vis vad du menade utan att ha hört ordet förut. JAg är lika dan när jag tex skriver eller talar engelska associerar massor och försöker lyssna på ordet. Där tex har jag ju aldrig lärt mig stava kanske 70 % av språket då det är inlärt via öronen... så jag skriver vad jag tror det blir fonetiskt.. ja det var en avstickare av fiskar det =D här går det bra med guppysarna i vart fall, de äldsta yngeln börjar nu visa färger här å var riktigt spännande är det =D

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av tanteva
                        ja du Mats jag är inte så beläst med ord som är mer, hmm hur säger man .. som man kanske brukar mer efter å ha läst på högskola eller som i ditt fall skriver artiklar. Jag är ju en hantverkare med mesta focus på det sk *handarbetet*... så behovet av att lära mig *fina* ord har aldrig funnits. Själv tolkade jag ordet pendang till motsats.. och pendelrörelse.. samklang.. ja lite så.. eller motsvarighet. vilket i sig inte var felaktigt så som jag ser det . Så jag förstod ju på ett vis vad du menade utan att ha hört ordet förut. JAg är lika dan när jag tex skriver eller talar engelska associerar massor och försöker lyssna på ordet. Där tex har jag ju aldrig lärt mig stava kanske 70 % av språket då det är inlärt via öronen... så jag skriver vad jag tror det blir fonetiskt.. ja det var en avstickare av fiskar det =D här går det bra med guppysarna i vart fall, de äldsta yngeln börjar nu visa färger här å var riktigt spännande är det =D
                        Halloj igen, Eva!
                        Ja, va' fan, vi kan väl lika gärna ta en liten avstickare åt det språkliga hållet här i tråden en stund - vem bryr sig liksom?

                        Du är nära betydelsen av ordet pendang.
                        Här är en wiki-länk som förklarar innebörd och hur man kan använda detta ord; https://sv.wikipedia.org/wiki/Pendang

                        Jag är väldigt språkintresserad och tycker det är intressant och kul att lära mig nya ord. Att det skulle vara "finare" med ord som man kanske inte hör så ofta har jag inte haft en tanke på - jag tycker om att använda orden, helt enkelt.
                        När man exempelvis skriver artiklar är det viktigt (i de flesta sammanhang) att inte upprepa sig, alltså att undvika att använda ett och samma ord mer än högst två gånger i ett stycke. Då kommer ordkunskap väl till pass, speciellt synonymer.

                        Härligt att höra att dina guppysar blir fler, och fina!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Bara älskar ditt tänk med inredningar för mig så ser jag att den grenen kan ha flera olika positioner i karet om man vill ändra lite lätt, den är skitsnygg!!
                          Japp, den grenen går att placera på många olika vis. Det bästa, just i detta fall, tror jag blir om man kan få en uppåtgående rörelse där den skall sättas.
                          Men, bara med det som utgångspunkt går det att variera hur mycket som helst!

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            du kanske har missat filmen med alla små liven =P du får nog scrolla ett hack i min tråd för att finna den =P sedan så har jag gjort något nytt för mig i vart fall .. liksom planterat gräs i en halv kokosnöt.. för att f upp det lite då jag misstänker det vill ha starkare lyse.
                            Att jag säger vissa ord skulle vara finare är väl för jag fått det så fint ittutat att så är det , vilket leder till att man tror att man är sämre än andra för man inte har samma ordbegåvning, eller att man helt enkelt inte använder ordlistor så ofta =P..Men naturligtsvis behöver det inte alls vara så.. det är inte så jag jag får mindervärdeskomplex här i din tråd mer tvärt om känner jag mig både välkommen och med =D det är nog bara sådant man blir itutade som ligger kvar som man egentligen borde utrota från sina egna tankebanor...

                            ha en skön fredag nu .. =D skål

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Håhåjaja - en skön söndag idag, ingen speciell action på forumet, som jag sitter och kollar på lite lojt medan jag byter vatten i 540-karet och lyssnar på lite skön musik.
                              Fredag och lördag har varit två utmärkta gig-dagar, där lördagens utomhusspelning var utomordentligt trevlig. Göteborgs Jubileumslopp gick av stapeln och vi fick, för andra året i rad, uppdraget att underhålla både löpare och påhejande publik. Fantastisk respons och en helt underbar eftermiddag!

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 14233011_10154234917804724_9048152336461395060_n.jpg
Visningar: 212
Storlek: 104,2 KB
ID: 2359766

                              Dorsigerorna går med en kull yngel, men de är coola och bryr sig inte om att det pågår ett vattenbyte.
                              Jag rengör ingenting, utan byter enbart vatten, samt slänger i typ 10 stycken Catappablad och det bruna djungeljuice-vatten som bildats i spannen de har legat och blött upp sig i.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1384.jpg
Visningar: 182
Storlek: 221,6 KB
ID: 2359767

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1385.jpg
Visningar: 224
Storlek: 134,5 KB
ID: 2359768

                              Ha en fortsatt underbar helg, alla Zoopetare!


                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Detsamma Mats! Här har det varit vb-dag idag med
                                Lugnt och stilla för mig idag men full action på dorsigerorna https://youtu.be/NBLjkPMT25A
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...