Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    ...eller rubintetror som också är jättefina :-)
    Finns hur många som helst! Grejen med Kolglödstetran är att de verkligen "glöder" i rätt ljus och vatten - snyggt som bara den!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Var i Pias sköna tvättstugetråd och gaggade lite om Ivanacara adoketa, och fick ju världens sug på dessa igen.
      Klart som korvspad skall jag hitta en bra grupp av dessa fantastiska ciklider!

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5211.jpg
Visningar: 78
Storlek: 29,0 KB
ID: 2347365

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ivanacara adoketa. Kullander & Prada-Pedreros 1993. Typlokal: Igarapé do Cumaru, en biflod till Paraná Atauí, i mellersta Rio Negro, delstaten Amazonas, Brasilien. . Handelsnamn: Zebraacara, Rio Negros dvärgciklid.


        Här!

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Tack, Inger! Jag kommer inte ihåg att jag laddat upp filmer där... Var oerhört länge sedan jag besökte stället.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Tack, Inger! Jag kommer inte ihåg att jag laddat upp filmer där... Var oerhört länge sedan jag besökte stället.
            ...jaja, stuga som stuga .
            Man hittar det mesta via google. Verkligen snygga ciklider, lägger dessa till min "lista .

            //Inger




            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              ...jaja, stuga som stuga .
              Man hittar det mesta via google. Verkligen snygga ciklider, lägger dessa till min "lista .
              //Inger
              Jag trivs fint i den här stugan!
              Japp, de är snygga som bara den - och har ett mycket intressant beteende, som man skulle kunna skriva spaltmeter om...

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jag trivs fint i den här stugan!
                Japp, de är snygga som bara den - och har ett mycket intressant beteende, som man skulle kunna skriva spaltmeter om...

                Tycker verkligen att du ska skriva spaltmeter Mats, jag och några till kommer att gilla det väldigt mycket skulle jag tro. Om jag utgår från mig själv, så skulle det vara väldans kul att få "höra" om deras beteende, hur inredningen kan se ut för att dom ska trivas, hur många i grupp...

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Tycker verkligen att du ska skriva spaltmeter Mats, jag och några till kommer att gilla det väldigt mycket skulle jag tro. Om jag utgår från mig själv, så skulle det vara väldans kul att få "höra" om deras beteende, hur inredningen kan se ut för att dom ska trivas, hur många i grupp...
                  //Inger
                  Åh, du kan då locka och pocka, Inger!
                  Jag är skiss-stadiet på en liten artikel om Fjärilsciklider till den där nya nät-akvarietidningen som Bluewing-Johnny och boysen startat.
                  När den artikeln är klar skulle det vara kul att skriva en längre grej om Ivanacara adoketa.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Åh, du kan då locka och pocka, Inger!
                    Jag är skiss-stadiet på en liten artikel om Fjärilsciklider till den där nya nät-akvarietidningen som Bluewing-Johnny och boysen startat.
                    När den artikeln är klar skulle det vara kul att skriva en längre grej om Ivanacara adoketa.

                    Okey förstår, jag väntar gärna det vet du .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • tonpet
                      • February 2008
                      • 469

                      Och här en till som gillar Mats artiklar, så jag väntar också. Fjärilscikliderna skall bli intressant att läsa om, då jag har dessa och gillar dom mycket.
                      Har precis plöjt en inredningstråd på ett annat forum där Mats så klart hade skrivet en del inlägg och de var av den längre sorten.... Tror det är väldigt många som gillar dina detaljerade inlägg, skrivna på ett lättförståeligt sett. ""Dessa inspirerar mig väldigt mycket.
                      Lite synd att den där "gilla" knappen inte finns .... För många är det lättare att bara trycka där, än att skriva nått.
                      Juwel Rio 300, Diskus
                      "Sluta vara den du var och bli den du är"

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        -gilla

                        Kommentar

                        • Micke L
                          • December 2013
                          • 456

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ser att det blir mycket svarta skyggor på bilderna, så ser det ju givetvis inte ut i verkligeheten.
                          Jag tog en bild och drog upp exponeringen lite, så kan man se lite längre bak i karet där det finns en hel del sköna rotsystem.
                          Jaja, skitsamma kanske..?
                          Nu till nästa fas!


                          [ATTACH=CONFIG]n2347321[/ATTACH]
                          Läckert när man ser längre in i djupet! Ser mycket fram emot att se det IRL.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av tonpet
                            Och här en till som gillar Mats artiklar, så jag väntar också. Fjärilscikliderna skall bli intressant att läsa om, då jag har dessa och gillar dom mycket.
                            Har precis plöjt en inredningstråd på ett annat forum där Mats så klart hade skrivet en del inlägg och de var av den längre sorten.... Tror det är väldigt många som gillar dina detaljerade inlägg, skrivna på ett lättförståeligt sett. ""Dessa inspirerar mig väldigt mycket.
                            Lite synd att den där "gilla" knappen inte finns .... För många är det lättare att bara trycka där, än att skriva nått.
                            Jag tänkte skriva om Fjärilarna ur vårt perspektiv, alltså hur vi som gärna vill ha dessa ciklider kan fundera kring akvariemiljö och Fjärilsciklidernas naturliga beteende. Har en liten skön story om hur jag började intressera mig för detta. I fullständig okunskap, gjorde jag rätt...

                            Ja, vi har ju snackat ganska mycket om det där med att skriva informativt - vilket ofta bygger mer text - och om folk gillar det eller inte?
                            Men jag har förstått att de flesta ändå någonstans tycker det är gôtt att sätta sig en stund och bara läsa - och sedan faktiskt inte göra något annat, som att till exempel replikera. Det är OK så!
                            Det är ju faktiskt inte någon som har bett mig hålla käft och lägga av (ännu), utan det är mest jag själv som ber mig om det.

                            Sedan är det ju så att många inte gillar det format som exempelvis projekttrådarna utgör, man vill inte läsa en mängd inlägg i en tråd som divergerar, utan tycker om att läsa strikt om ett enda ämne, i en tråd. Om det är många nya inlägg i en tråd så orkar man inte läsa dessa, orkar inte gå tillbaka en eller flera sidor och läsa ikapp - det blir för mycket text, för mycket information, för tråkigt och tröttsamt... Men, vi är alla olika!
                            Det är precis tvärtom för min del; jag blir glad när jag ser att en favorittråd (oftast någon projekttråd) har en massa nya inlägg. Då går jag bakåt i den tråden till det ställe där jag senast var och läste - och läser mig fram till senaste inlägget. Det är kul att läsa människors olika infallsvinklar, och hur ämnena skiftar.
                            Hur mysigt som helst, bara fram med kaffekoppen och njuta en stund!

                            Kul att du diggar stuffet, Tony!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Micke L
                              Läckert när man ser längre in i djupet! Ser mycket fram emot att se det IRL.
                              När man ser bilderna på det här lilla karet, så får man ändå tänka 60 cm djupt.
                              Det går helt enkelt inte att på bilder återge hur det ser ut i verkligheten...

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Men va fasen.. Nu kom jag på vad jag vill ha för fisk i mitt ena 220 kar! Tack!
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...