Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av roxxor_swe
    Jag har inte hunnit läsa hela denna majestätiska tråd .. är det så att du ska bygga eller har ett 3,6 kubiks kar eller vad menas med överskriften ? .. och isf har du bild eller ritning på det ?
    Ja, det här är det "magnifika problemet" med att ha en lång, och för all del, snårig tråd - kanske majestätisk till och med.
    Nja, du skall väl inte behöva läsa igenom hela tråden, även om det finns ett och annat guldkorn att picka upp längs vägen.
    Visst, jag har ett bygge på gång - ett 3 600-literskar. Det tar sin lilla tid att få detta kar iordning, mycket beroende på att jag själv inte är så byggkunnig, men har fantastisk hjälp - av en mycket kunnig "byggare".
    Varför det tar tid beror på att han som hjälper mig att bygga denna pjäs även är medlem i samma musikband som jag, och vi lirar väldigt mycket, vilket stjäl mycket tid.
    Jag får helt enkelt ta den tid i anspråk som min bygghjälp har att erbjuda, vilket i perioder kan bli sparsamt.
    Nåväl, om du går tillbaka ungefär ett år i tråden så har du bilder och beskrivningar på hela bygget. Några blueprints på hur karet är konstruerat har jag inte, men det följer en väl utarbetad plan.
    För dig, och andra, som kanske undrar kan jag säga att det skall till ett par dukningar, en ruta, och lite tids-jävlaranamma så står burken snart klar.
    Om nu bara inte alla spelningar stod som spön i backen...
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 May 2015, 10:03.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Man kan väl säga att bygget började här, för ca. hundra sidor sedan:



      Själv fick jag ju tillfälle att se själva ämnet till denna enorma balja live idag, och jag kan säga att den imponerar!
      Den är verkligen oerhört stor!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Man kan väl säga att bygget började här, för ca. hundra sidor sedan:



        Själv fick jag ju tillfälle att se själva ämnet till denna enorma balja live idag, och jag kan säga att den imponerar!
        Den är verkligen oerhört stor!
        Bra där Johan!
        Jag hade tänkt att sätta in en länk till var man kunde börja läsa om bygget, till roxxor - men du hann före. Gôtt!
        Japp, vi gick ju runt i karet lite och kollade, och det kommer nog att bli fint när man får börja med väsentligheterna - inreda!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Kunde inte låta bli att ta en bild från altanen, ner mot Päronträdet där solen lyser så fint genom grenverket...
          Fasen, man har det rätt flott nu!
          Wow, du har ju en trädgård ju....
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            Wow, du har ju en trädgård ju....
            Japp, och man kan grilla och greja i den också...

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ah, du tänker så...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Kunde inte låta bli att ta en bild från altanen, ner mot Päronträdet där solen lyser så fint genom grenverket...
                Fasen, man har det rätt flott nu!
                Klart du har det flott i den trädgården, så mysig
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Ah, du tänker så...
                  Jomänsan, nu är det bara frågan om när?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Klart du har det flott i den trädgården, så mysig
                    Tack skall du ha, Pia. Jag har börjat rensa upp lite och fixa iordning.

                    Kommentar

                    • roxxor_swe
                      • April 2015
                      • 130

                      Oo wow .. nu har jag läst lite mer .. kommer ju bli såå coolt. Hur räknar man ut hållfastheten ? .. ringer en kompis eller haha.

                      Jag e oxo så grymt sugen på en 3k+ balja i källaren men med formatet 5*0,8*0,8m ungefär .. största problemet med det blir nog den enorma glasskivan ..

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av roxxor_swe
                        Oo wow .. nu har jag läst lite mer .. kommer ju bli såå coolt. Hur räknar man ut hållfastheten ? .. ringer en kompis eller haha.

                        Jag e oxo så grymt sugen på en 3k+ balja i källaren men med formatet 5*0,8*0,8m ungefär .. största problemet med det blir nog den enorma glasskivan ..
                        Har man plats för ett femmeterskar så är det bara att köra. Men som du säger - rutan skall in också.
                        Jag valde att köra ett mycket högre och, framför allt, djupare kar nu när man kunde kräma på ordentligt. Jag gillar idén och tanken att få en stor "scen" rakt framför mig och att kunna sitta hyfsat nära karet och se allt utan att behöva vrida på skallen.

                        Karet vi gör är konstruerat efter en fungerande metod med regelverk och sedan epoxy-dukning i tre lager.
                        När jag började fundera kring ett såpass stort platsbyggt kar letade jag runt på flera websidor, hamnade ofta hos "monsterdiggarna" och deras stora burkar. Till slut hittade jag en tråd på ncs där en kille byggt ett alldeles fenomenalt kar på cirka 5 000-liter. Jag tog kontakt med honom och fick "receptet" på konstruktionen.
                        Jag vet inte hur man beräknar hållbarhet, men när den här konstruktionen är färdig skall det nog till en jordbävning eller något i den stilen för att rucka på något.
                        Jag har lagt första epoxylagret med duk, och redan nu känns det hela väldigt stabilt.
                        Det man får vara noga med är de små detaljerna som typ luftbubblor i dukningen, skarvar, hörn o.s.v. så att minsta lilla möjlighet till läckage inte kan uppstå.

                        Som jag har skrivit många gånger förr; hade jag varit en aning mer händig - liksom haft snickerier och träarbete i blodet - skulle ju karet stå klart nu. Men, jag känner att jag behöver ett proffs som backar upp mig, och det har jag verkligen. Tricket med killen som hjälper mig, är att vi har flera andra projekt vi jobbar med - ett av dessa är det band vi lirar med - och att tiden helt enkelt inte alltid räcker till för karet.
                        Detta är dock inte något större bekymmer för min del, och det gör inget att det tar lite tid. När karet är byggt kommer jag att dra igång inredning och annat fix i ett mycket högre tempo - den delen har jag betydligt mer i blodet, och då jobbar jag ensam!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Blir det någon fredagsfilm ikväll kanske?

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Blir det någon fredagsfilm ikväll kanske?

                            Hoppas Hoppas, hade varit härligt att få glutta på
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Blir det någon fredagsfilm ikväll kanske?
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Hoppas Hoppas, hade varit härligt att få glutta på
                              Lustigt att ni nämner detta. Sitter här på kontoret och funderar på att riva ur en hel del grönt i det lilla karet, och se till att det blir lite mer spejs för bolivianerna att röra sig på.
                              När "dimman" lättat är det faltiskt inte helt omöjligt att kameran kommer till användning.
                              Vi skall se, men jag tror era drömmar kan komma att upfyllas!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Lustigt att ni nämner detta. Sitter här på kontoret och funderar på att riva ur en hel del grönt i det lilla karet, och se till att det blir lite mer spejs för bolivianerna att röra sig på.
                                När "dimman" lättat är det faltiskt inte helt omöjligt att kameran kommer till användning.
                                Vi skall se, men jag tror era drömmar kan komma att upfyllas!
                                Fredagsfilmer gillas .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...