Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Men Mats om man nu jobbar dagtid och får en stund över så gör jag så jag först "servar" de trådar jag startat för att hålla dem igång, sedan kollar jag på de andra trådarna som är aktiva, sedan tittar jag efter de trådar som stått stilla ett tag som jag har en relation till. Om jag då inte hinner hela vägen kollar jag på kvällen.
    Då blir det mer dött i responsen utåt än vad det känns.
    Så krävs det respons på några timmar kan det bli svårt att hänga med i svängarna
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Men Mats om man nu jobbar dagtid och får en stund över så gör jag så jag först "servar" de trådar jag startat för att hålla dem igång, sedan kollar jag på de andra trådarna som är aktiva, sedan tittar jag efter de trådar som stått stilla ett tag som jag har en relation till. Om jag då inte hinner hela vägen kollar jag på kvällen.
      Då blir det mer dött i responsen utåt än vad det känns.
      Så krävs det respons på några timmar kan det bli svårt att hänga med i svängarna
      Johnny, det "krävs" ingenting! Ta det inte så allvarligt. Märker jag att folk struntar i ett inlägg, så krattar jag undan det, jämnar banan - så kan man fortsätta med väsentligheter vid ett annat tillfälle.
      Zoopetforumet är snappy, det är därför man hänger här och negligerar andra forum där det står helt still, och då blir det helt naturligt med lite självsanering här i tråden. Människor vill ha action och relevant information, och det skall jag fortsättningsvis försöka leverera - har varit dåligt med den varan på sistone!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Jag vill då inte alls ha action utan en lugn lunk....

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Jag vill då inte alls ha action utan en lugn lunk....

          //Inger
          Japp, Inger vännen. Det vill jag också ha, på sätt och vis. Vi har ju en skön, lugn lunk här på zoopet - vi snackar och har kul, dryftar olika sätt att se på akvariehållning, stöter och blöter grundläggande tekniker, gaggar om fiskars beteende, kikar på hur man kan trolla med inredningar och strävar tillsammans mot att uppnå fina kar, oavsett om man gör det med... Ja, vi kan låta det vara där...
          Med action menar jag egentligen kommunikation. Zoopet är enastående vad gäller detta, och kommunikation är viktigt för min del - jag gillar att ta del, och att dela med mig. Ibland delar man med sig av oväsentligheter, saker som folk struntar i, och det är inte hela världen. (När jag märker att det blir så, tar jag bort inlägget).

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Tjena boys and girlz länge sedan man kika in här. Jösses vad ni gaggar . Om mulm har det ju snackats om tidigare här kommer ett utdrag från Ivan Mikoljis facebook. För de som inte känner till Ivan kolla in https://www.facebook.com/ivan.mikolji?fref=nf

            Useful notes for all biotope aquascapers out there.
            In the past we tried to keep our aquariums as clean as possible. The substrate was cleaned, the rocks scrubbed and the driftwood left in the sun or boiled. This practice is still suitable for some types of aquariums but definitely not a good idea for a biotope aquarium where we try to recreate aquatic biomes in our tanks.
            Rivers, lakes, puddles and all our aquatic biotopes are full of guck. This guck can be of different types depending on the type of the biotope, the amount of light it gets, the inhabitants, water composition and hundreds of other variants. A river may contain many different “habitats” in a short stretch but one thing is sure, they are not clean. The rocks, gravel, sand, plants and even turtles get covered in periphyton. The slower the river flows, the more sediment, debris, flotsam and loose particles will be present on everything. Also the debris will include all sizes of debris. The faster the water flows the more algae will be stuck to the natural “décor” and bigger particles or bigger pieces of debris will cover the bottom, the small debris is washed away. Freshwater habitat “water” always has some type of debris floating around. Fish and animals stir up the substrate and the current carries the particles. To me these particles are much nicer that a crystal clear aquarium because “it makes them look more natural.” Take advantage of the floating particles by using localized illumination and see the path that the rays of light create. These rays simulate how the sun rays penetrate through the tree canopies in the wild and will only stand out if the water contains guck.
            I’m not saying not to clean your aquarium at all, personally, I would only clean the front glass.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av lillfrasse
              Tjena boys and girlz länge sedan man kika in här. Jösses vad ni gaggar . Om mulm har det ju snackats om tidigare här kommer ett utdrag från Ivan Mikoljis facebook. För de som inte känner till Ivan kolla in https://www.facebook.com/ivan.mikolji?fref=nf

              Useful notes for all biotope aquascapers out there.
              In the past we tried to keep our aquariums as clean as possible. The substrate was cleaned, the rocks scrubbed and the driftwood left in the sun or boiled. This practice is still suitable for some types of aquariums but definitely not a good idea for a biotope aquarium where we try to recreate aquatic biomes in our tanks.
              Rivers, lakes, puddles and all our aquatic biotopes are full of guck. This guck can be of different types depending on the type of the biotope, the amount of light it gets, the inhabitants, water composition and hundreds of other variants. A river may contain many different “habitats” in a short stretch but one thing is sure, they are not clean. The rocks, gravel, sand, plants and even turtles get covered in periphyton. The slower the river flows, the more sediment, debris, flotsam and loose particles will be present on everything. Also the debris will include all sizes of debris. The faster the water flows the more algae will be stuck to the natural “décor” and bigger particles or bigger pieces of debris will cover the bottom, the small debris is washed away. Freshwater habitat “water” always has some type of debris floating around. Fish and animals stir up the substrate and the current carries the particles. To me these particles are much nicer that a crystal clear aquarium because “it makes them look more natural.” Take advantage of the floating particles by using localized illumination and see the path that the rays of light create. These rays simulate how the sun rays penetrate through the tree canopies in the wild and will only stand out if the water contains guck.
              I’m not saying not to clean your aquarium at all, personally, I would only clean the front glass.
              Frasse, long time, no see. Härligt att höra av dig!
              Iavan Mikolji är enastående med sina filmer och sköna inställning. Det var en ynnest att få träffa killen, att få snacka om hur det är att simma omkring i den miljö som så många oss eftersträvar - och höra hans föredrag och se hans filmer! Ett minne för livet!
              Du får komma in lite oftare och gagga loss, Frasse!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                För att inte snacka om att haka på söderut!

                En liten rolig grej angående dessa resor.
                Det tog ett par år innan jag lyckades övertala Mats att haka på en sådan resa, och detta berodde nog mycket på hans tidigare lite flackande leverne med gig och konserter överallt. Det var med stor vånda han hakade på en nördresa, till diskusmässan i Duisburg om jag inte minns fel.
                Numera är det en årlig tradition att vi åker ner, och den första att räcka upp handen för att åka ner är Mats. Och nu är de nästan en vecka långa, något som jag knappast tror hade funkat första året....
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Du har så rätt Anders! Det är en helt magnifik tradition. Visst, man får elefantfötter och telefonstolpsben av allt trampande på olika cementgolv, men vad gör det när man får umgås med de skönaste katterna i världen, va?
                  Som om inte detta var nog tar vi dagen som den kommer, käkar och dricker gott, åker och kollar på vad akvariejox som faller oss in - och bara njuter! Kan inte bli bättre!


                  Ursprungligen postat av ansjo
                  För att inte snacka om att haka på söderut!

                  En liten rolig grej angående dessa resor.
                  Det tog ett par år innan jag lyckades övertala Mats att haka på en sådan resa, och detta berodde nog mycket på hans tidigare lite flackande leverne med gig och konserter överallt. Det var med stor vånda han hakade på en nördresa, till diskusmässan i Duisburg om jag inte minns fel.
                  Numera är det en årlig tradition att vi åker ner, och den första att räcka upp handen för att åka ner är Mats. Och nu är de nästan en vecka långa, något som jag knappast tror hade funkat första året....

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Och det är mindre än en vecka kvar nu...Har ordnat en skottkärra så du kommer ut till bilen på morgonen när vi ska åka. För så bukastinner du kommer att bli av thaimaten på kvällen, så lär det behövas.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      http://www.aqua-expo-tage.de/aET2014..._Final_web.pdf En liten försmak på utställarna, finns nog en och annan monter man kan fastna vid...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ibland delar man med sig av oväsentligheter, saker som folk struntar i, och det är inte hela världen. (När jag märker att det blir så, tar jag bort inlägget).
                        Varför gör du så? Då kan ju vi andra gå miste om dina inlägg...
                        Nu vet jag inte om du syftar på något speciellt men även om trådskaparen struntar i ditt inlägg så kan det ha sått ett frö hos den ändå. Liksom andra som läser. Likaså om du inte får respons alls. Ibland svarar man inte men det betyder ju inte att man inte läst det.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Likan
                          Varför gör du så? Då kan ju vi andra gå miste om dina inlägg...
                          Nu vet jag inte om du syftar på något speciellt men även om trådskaparen struntar i ditt inlägg så kan det ha sått ett frö hos den ändå. Liksom andra som läser. Likaså om du inte får respons alls. Ibland svarar man inte men det betyder ju inte att man inte läst det.
                          Du har rätt! Jag märker att folk blir snea när jag pillar bort något inlägg - så jag skall låta stuffet stå kvar fortsättningsvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            http://www.aqua-expo-tage.de/aET2014..._Final_web.pdf En liten försmak på utställarna, finns nog en och annan monter man kan fastna vid...

                            Jodu! Skall bli kul att även kolla in lite ljusteknik!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              Ursprungligen postat av lillfrasse
                              Tjena boys and girlz länge sedan man kika in här. Jösses vad ni gaggar . Om mulm har det ju snackats om tidigare här kommer ett utdrag från Ivan Mikoljis facebook. För de som inte känner till Ivan kolla in https://www.facebook.com/ivan.mikolji?fref=nf

                              Useful notes for all biotope aquascapers out there.
                              In the past we tried to keep our aquariums as clean as possible. The substrate was cleaned, the rocks scrubbed and the driftwood left in the sun or boiled. This practice is still suitable for some types of aquariums but definitely not a good idea for a biotope aquarium where we try to recreate aquatic biomes in our tanks.
                              Rivers, lakes, puddles and all our aquatic biotopes are full of guck. This guck can be of different types depending on the type of the biotope, the amount of light it gets, the inhabitants, water composition and hundreds of other variants. A river may contain many different “habitats” in a short stretch but one thing is sure, they are not clean. The rocks, gravel, sand, plants and even turtles get covered in periphyton. The slower the river flows, the more sediment, debris, flotsam and loose particles will be present on everything. Also the debris will include all sizes of debris. The faster the water flows the more algae will be stuck to the natural “décor” and bigger particles or bigger pieces of debris will cover the bottom, the small debris is washed away. Freshwater habitat “water” always has some type of debris floating around. Fish and animals stir up the substrate and the current carries the particles. To me these particles are much nicer that a crystal clear aquarium because “it makes them look more natural.” Take advantage of the floating particles by using localized illumination and see the path that the rays of light create. These rays simulate how the sun rays penetrate through the tree canopies in the wild and will only stand out if the water contains guck.
                              I’m not saying not to clean your aquarium at all, personally, I would only clean the front glass.
                              Lite kul att läsa Ivans biotop-beskrivning. När han var hemma hos mig så sa han att mitt akvarium var det akvarium som han sett som i särklass mest liknande en naturlig biotop. Sedan innebär ju inte det förstås att det är ett maximalt snyggt akvarium (såsom de flesta vill ha ett akvarium)

                              Kan uppmana alla att kolla på Ivans hemsida där finns foton på en himla massa snygga (och mycket ovanliga) fiskar och en del riktigt vackra biotoper
                              Bifogade filer
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Lite kul att läsa Ivans biotop-beskrivning. När han var hemma hos mig så sa han att mitt akvarium var det akvarium som han sett som i särklass mest liknande en naturlig biotop. Sedan innebär ju inte det förstås att det är ett maximalt snyggt akvarium (såsom de flesta vill ha ett akvarium)

                                Kan uppmana alla att kolla på Ivans hemsida där finns foton på en himla massa snygga (och mycket ovanliga) fiskar och en del riktigt vackra biotoper
                                Japp, du har en skönt "vild" look i karet, Kjell. Att också tänka sig att det finns så många fiskar i det som man inte ser... häftigt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...