Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Släppa dokumenteringen av karet här på forumet.
    Okey, detsamma känner jag.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Okey, detsamma känner jag.

      //Inger
      Visst, jag hajar! Det blir ju tjôtigt efter ett tag att se samma 540-kar om och om och om igen - och man märker liksom när folk inte tycker det är så kul att kolla på längre.
      Det får stå där och puttra på.


      Edit; Inger, du får ta över facklan och visa bilder och filmer på dina fina Prinsessor och utvecklingen i ditt T-kar!
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 March 2014, 19:43.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Nope Mats, jag vill inte ta över facklan - ingenting annorlunda händer i mitt prinsesskar. Så då får det bli tyst om våra sessor nu, men karen lever vidare... .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Kanske kan jag bidraga med en liten snäcklekartråd istället!
          Jag möblerar ju om ganska rejält gällande akvaristiken nu och vem vet, det kanske blir plats för ett litet Tanganyika-nano där det trasig 200-karet stod!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Kanske kan jag bidraga med en liten snäcklekartråd istället!
            Jag möblerar ju om ganska rejält gällande akvaristiken nu och vem vet, det kanske blir plats för ett litet Tanganyika-nano där det trasig 200-karet stod!
            .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jag har talat med min bygghjälp och fått en möjlig förklaring till "överfallet".
              Vi tror att Simpson menar att glasrutan bör förses med en list, ett överfall, på insidan, som liksom "håller" rutan på plats då det inte finns vatten bakom som, så att säga, trycker rutan ut mot framsidan.
              Detta behövs dock inte då vi falsar rutan i ramen, som sedan den är siliconad ligger i "flush" med ramen. Ramen i sig får samma behandling med epoxy och duk som själva karet får, innan rutan sätts på plats i ramen. När ramen med rutan är klar limmas och skruvas denna fast i karet, och sedan epoxas och dukas alla skarvar in ytterligare.
              Rutan sitter härmed hermetiskt till- och innesluten i ramen och är helt tät runt om och kan inte "falla in" i karet - inget överfall behövs, med andra ord.


              I och med att det är en så stor och tung glasruta siliconar man den gärna i ett liggande läge, alltså; ramen läggs på ett arbetsbord, och glasrutan läggs i ramen - inga stående och tunga moment, förutom det kritiska läge när rutan skall lyftas och läggas på plats i ramen.


              Som sagt, jag tror rubbet kommer att klarna när vi ser bilder på processen!
              Låter ungefär så.

              Jag tänker mer om du 10 år senare skulle vilja byta frontrutan för att den blivit repig etc så vore det kanske smidigt att inte behöva riva hela akvariet...

              Men du kanske byggt en 3ggr så stor balja om 10 år :-)

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Aldrig har väl någonsin ett 540-kar sett så litet och pluttigt ut, så förrädiskt likt ett 54-liters med några skifferstenar omlott, nedskickade med vänsternäven.
                Bilden tar jag nu, för inom kort kan detta kar inte längre fotograferas eller filmas från några längre distanser, ett annat kar kommer att stå i vägen... det får bli närbilder och detaljstudier fortsättningsvis... Who gives a fuck, anyway?
                ja, kan hålla med om att det ser lite litet ut, ser mycket mer maffigt ut i verkligheten

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Japp det är la en sju, åtta stycken som "följer tråden" - och 540-karet är ju dokumenterat till leda redan så det blir änna skönt att släppa det fortsättningsvis.
                Tror nog det är fler än så..
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Släppa dokumenteringen av karet här på forumet.
                inte helt hoppas jag? Vill ju veta emellanåt iallafall hur det går

                förresten hur mår invånarna i 100karet? Du har säkert skrivit om detta men jag har missat en del det senaste, skall inte hända igen
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Japp det är la en sju, åtta stycken som "följer tråden" - och 540-karet är ju dokumenterat till leda redan så det blir änna skönt att släppa det fortsättningsvis.
                  Det var absolut inte så jag menade. Och jag kan lova dig att det är många som följer tråden.
                  Klart man vill se hur kolonin utvecklar sig.

                  Men det andra blir ju helt klart mer intressant för stunden när det är klart.
                  Hängde bara på dig där men menade inte att jag aldrig mer vill se hur prinsessorna har det

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Nope Mats, jag vill inte ta över facklan - ingenting annorlunda händer i mitt prinsesskar. Så då får det bli tyst om våra sessor nu, men karen lever vidare... .

                    //Inger
                    Ja, våra kar lever vidare, och det kommer ju hända en hel del i båda våra burkar. Men jag tycker att du skall dokumentera ditt kar noga, så får folk uppleva det subtila skeeende som händer i baljan. Det har jag gjort en bit på vägen nu, och ärligt talat - på senare tid har inte uppdateringarna varit särskilt intressanta, och då är det väl ingen vits att fortsätta? Simple math!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Kanske kan jag bidraga med en liten snäcklekartråd istället!
                      Jag möblerar ju om ganska rejält gällande akvaristiken nu och vem vet, det kanske blir plats för ett litet Tanganyika-nano där det trasig 200-karet stod!
                      Snäckskalslekare är alltid intressanta att kolla på - ös på!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ok. Så filmar man sitt kar tillräckligt många gånger så blir det inte intressant? Hmmm ....
                        Det där blir bekymmersamt för vissa trådar
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Ok. Så filmar man sitt kar tillräckligt många gånger så blir det inte intressant? Hmmm ....
                          Det där blir bekymmersamt för vissa trådar
                          Hrm... Eller för många foton på samma fiskar.. Hrm..Känner igen det där allt för väl
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av simpson
                            Låter ungefär så.

                            Jag tänker mer om du 10 år senare skulle vilja byta frontrutan för att den blivit repig etc så vore det kanske smidigt att inte behöva riva hela akvariet...

                            Men du kanske byggt en 3ggr så stor balja om 10 år :-)
                            Nja, tre gånger så stor balja blir det nog inte tal om... Inte i det hus jag bor i nu i alla fall! Det här är ett litet 3 000-litare, småpotatis egentligen.
                            Burken byggs för att stå ett redigt tag framöver, jag skall pensioneras med den här baljan och repig kommer rutan aldrig att bli. Konstruktionen kommer inte att byggas för att monteras ner över huvud taget, förutom när jag dött och annat folk skall köpa och bo i huset - och dom kommer inte att vilja ha karet ståendes, så dom får spränga skiten i småbitar, om dom önskar!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              ja, kan hålla med om att det ser lite litet ut, ser mycket mer maffigt ut i verkligheten


                              Tror nog det är fler än så..


                              inte helt hoppas jag? Vill ju veta emellanåt iallafall hur det går

                              förresten hur mår invånarna i 100karet? Du har säkert skrivit om detta men jag har missat en del det senaste, skall inte hända igen
                              Jodå, någon uppdatering blir det ju, men det spelar nog mindre och mindre roll. Lets face it - Tanganyika är mer eller mindre ointressant på zoopet!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Jodå, någon uppdatering blir det ju, men det spelar nog mindre och mindre roll. Lets face it - Tanganyika är mer eller mindre ointressant på zoopet!
                                kan hålla med om att det är så på detta forumet, det är synd att de inte är mer "intressanta" eller vad man skall säga för "massan" för de är otroligt vackra många av dem och har ett intressant och komplext beteende.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...