Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    3 000-liter akvariebyggsats AB.

    Jahapp då var virke, silicon, lim, skruv plus div. beställt, betalat och hämtat.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      3 000-liter akvariebyggsats AB.

      Jahapp då var virke, silicon, lim, skruv plus div. beställt, betalat och hämtat.
      Wow, detta är också mäktigt . När är planerna att sätta igång med byggandet?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Wow, detta är också mäktigt . När är planerna att sätta igång med byggandet?

        //Inger
        Jag vet inte exakt. Hade det varit jag själv, ensam, som skulle bygga - så hade jag satt igång idag!
        Men, jag tror vi sätter igång om någon eller ett par vecka/veckor.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Men det är ju snart ju .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Men det är ju snart ju .

            //Inger
            Ja, det är ganska snart. "Lådan" kommer väl upp ganska snabbt när man börjat kapa trä och sätter igång skruvandet. Sedan skall karet få epoxy och duk - sedan skall ramen till rutan tillverkas - sedan skall rutan beställas och (puuuh) bökas in, och monteras i ramen - sedan skall ramen med rutan monteras i karet - ...och sedan kanske man kan börja ana ljuset i tunnelen och börja se projektet som ett faktiskt akvarium...
            Även om det är "snart" så är det lång tid kvar.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Allting är relativt.. snart är verkligen relativt såsom lagom...
              tänk hur lång tid det har varit sen du började fundera på stoort kar och nu har du fått hem virke och börjar se att det händer nåt
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Allting är relativt.. snart är verkligen relativt såsom lagom...
                tänk hur lång tid det har varit sen du började fundera på stoort kar och nu har du fått hem virke och börjar se att det händer nåt
                Ja, det är verkligen sant!
                Det är också på det viset att det går ganska fort när man liksom har "the goods" och rent handgripligen kan sätta igång.
                Det sköna nu är att det finns en reell plan, att vägg är riven, att grejerna är inköpta (minus rutan, epoxy, duk och en del annat) och att grundjobbet kan sätta igång! Så, faktum är att nu känns det som att det, trots allt, går ganska snabbt framåt.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Låter så bra så Mats, är glad för din skull att det har börjat närma sig färdigställande av dina planer Det kommer gå fortare än du tror, det tror iallfall jag och håller tummarna för
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Låter så bra så Mats, är glad för din skull att det har börjat närma sig färdigställande av dina planer Det kommer gå fortare än du tror, det tror iallfall jag och håller tummarna för
                    Gôtt att höra, Pia!

                    Kommentar

                    • limaan
                      • December 2011
                      • 212

                      Det ska bli riktigt intressant att se ditt bygge. Kommer garanterat bli super ;-)
                      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Härligt att se att du är på gång Mats - skall bli riktigt kul att se akvariet när det blir klart. Lycka till
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Fasen vad mäktigt! Då vet man på ett ungefär vad man har framför sig. Men det vetefan om jag ber HSB filma när jag står med kalsongröva i zenith...
                          Hhahaha ja hade inte sett kalsongröven... Uhh nog det grövsta på länge Du har nog mer självaktning än tomten i videon

                          Asså Mats det här kommer ju bara bli så bra, det klart roligaste som har hänt eller händer här på zoopet på mycket länge Go Mats, go Mats!!!


                          ...Jag gottar mig hela vägen, bygget är ju skitspännande!
                          Senast redigerad av åheim; 05 March 2014, 16:18.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av limaan
                            Det ska bli riktigt intressant att se ditt bygge. Kommer garanterat bli super ;-)
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Härligt att se att du är på gång Mats - skall bli riktigt kul att se akvariet när det blir klart. Lycka till
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Hhahaha ja hade inte sett kalsongröven... Uhh nog det grövsta på länge Du har nog mer självaktning än tomten i videon

                            Asså Mats det här kommer ju bara bli så bra, det klart roligaste som har hänt eller händer här på zoopet på mycket länge Go Mats, go Mats!!!
                            I aim to please!
                            Gôtt att höra att ni diggar stuffet - nu är det bara bygguppförsbacke ett tag, så skall vi väl få gotta oss senare!
                            Tack för alla hejarop!

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, det är ganska snart. "Lådan" kommer väl upp ganska snabbt när man börjat kapa trä och sätter igång skruvandet. Sedan skall karet få epoxy och duk - sedan skall ramen till rutan tillverkas - sedan skall rutan beställas och (puuuh) bökas in, och monteras i ramen - sedan skall ramen med rutan monteras i karet - ...och sedan kanske man kan börja ana ljuset i tunnelen och börja se projektet som ett faktiskt akvarium...
                              Även om det är "snart" så är det lång tid kvar.
                              Nu har jag inte testat att bygga liknande akvarium men jag skulle nog vilja ha allt utom frontrutan ihopbyggt och hopplastat etc. Sedan någon typ av tätningslister eller silikon och spänna fast rutan med överfall (inifrån akvariet) som håller fast rutan när du inte har vatten i.

                              Har du vatten i kommer vattnet trycka rutan på plats

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av simpson
                                Nu har jag inte testat att bygga liknande akvarium men jag skulle nog vilja ha allt utom frontrutan ihopbyggt och hopplastat etc. Sedan någon typ av tätningslister eller silikon och spänna fast rutan med överfall (inifrån akvariet) som håller fast rutan när du inte har vatten i.

                                Har du vatten i kommer vattnet trycka rutan på plats
                                Fan, Simpson, jag läser, och läser, och läser, och läser om och om och om och om igen... men jag fattar inte vad du menar... sorry!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...