Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Jag kan se inköpslistan framför mig:
    30 Dorsigera
    60 Garra Flavra
    500 Kolglödstetror
    2 Endlers (blir ju ändå 500 snart)
    400 Amano

    Tycker det är så helskönt tänk här. 3000 liter och guppy.
    Märk väl att det inte är ironiskt utan bara att jag aldrig kopplat ihop det så här förut
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Jag kan se inköpslistan framför mig:
      30 Dorsigera
      60 Garra Flavra
      500 Kolglödstetror
      2 Endlers (blir ju ändå 500 snart)
      400 Amano

      Tycker det är så helskönt tänk här. 3000 liter och guppy.
      Märk väl att det inte är ironiskt utan bara att jag aldrig kopplat ihop det så här förut
      + 25 fjärilar som du glömde .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ja, nu när vi ändå snackar om det här karet, så kan jag berätta att jag inte kommer att ha det i "stugan", utan låter själva kåken bli stugan istället.


        Jag har tagit beslut om att bygga baljan nere i källaren - där har jag betonggolv och en golvbrunn i rummet bredvid och all annan bekvämlighet som behövs.
        Detta innebär ganska stora ekonomiska lättnader för min del, och vi kan sätta igång bygget, och få det klart mycket snabbare.


        Idén om att ha mindre fisk i ett förhållandevis stort kar kanske en del tycker är riktigt crazy, men jag vill nå känslan av mycket fisk, som liksom inte hela tiden syns - och som tittar fram då och då, en känsla av att man hela tiden får "undra" hur mycket fisk det egentligen finns i karet.
        Sedan finns visionen om ett stort stim Diamanttetror (fan, dessa är så snygga när man ser dom sträcka ut på lite utrymme), och i en förlängning en rejäl grupp Discusar, som kan gå lite tätare tillsammans - eller sprida ut sig efter behag.


        Inredning tänker jag inte ens fantisera om ännu - men det finns mycket material att bygga med, och det blir grenar, pinnar, rötter och lite sten.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Åhh gud va kul Mats . Du måste formligen brinna av lust att sätta igång

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Åhh gud va kul Mats . Du måste formligen brinna av lust att sätta igång

            //Inger
            Inger, jag vet precis vad du menar - men jag måste erkänna att själva bygget och röjandet innan, har jag inte den minsta lust att sätta igång med. Jag kanske måste stänga av 540-karet med gracilisarna - och dom skall... ja, vart?

            Men, givetvis skall det bli kul att få vara med, och framför allt lära sig hur man bär sig åt, att bygga den här pjäsen.
            Däremot, när jag har fyllt karet för första gången, låtit det stå några dygn, och konstaterat att allt funkar - DÅ!, då jädrar skall det roliga ta fart. Den stunden brinner jag av lust att få uppleva!

            Vad som är så jädra gôtt nu, är att själva betonggjutandet, utbyggnaden av stugan och iordningställandet av densamma, är ett överhoppat kapitel i både tid och pengar. Att få ner karet i källaren är banne mig guld värt!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Inger, jag vet precis vad du menar - men jag måste erkänna att själva bygget och röjandet innan, har jag inte den minsta lust att sätta igång med. Jag kanske måste stänga av 540-karet med gracilisarna - och dom skall... ja, vart?

              Men, givetvis skall det bli kul att få vara med, och framför allt lära sig hur man bär sig åt, att bygga den här pjäsen.
              Däremot, när jag har fyllt karet för första gången, låtit det stå några dygn, och konstaterat att allt funkar - DÅ!, då jädrar skall det roliga ta fart. Den stunden brinner jag av lust att få uppleva!

              Vad som är så jädra gôtt nu, är att själva betonggjutandet, utbyggnaden av stugan och iordningställandet av densamma, är ett överhoppat kapitel i både tid och pengar. Att få ner karet i källaren är banne mig guld värt!
              Men kan du inte ha gracilisarna uppe i huset? Du får inte stänga ner det karet!
              Ja va skönt att liksom få ha jättekaret inne i huset. Så det blir alltså ingen stuga - hum, då måste du döpa om din tråd .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Men kan du inte ha gracilisarna uppe i huset? Du får inte stänga ner det karet!
                Ja va skönt att liksom få ha jättekaret inne i huset. Så det blir alltså ingen stuga - hum, då måste du döpa om din tråd .

                //Inger
                Nej, uppe i huset finns ingen plats för något kar - det är ett ganska litet hus, nästan en stuga faktiskt - så tråden får behålla sitt namn. Sedan vet man aldrig vad som kan hända i "stugan" framledes, där kan det nog komma att stå några burkar, som det gjorde förr!

                Skulle jag nu ha gått åstad och gjort iordning "stugan" för detta storkar, så hade jag fått bygga ut stugan med några meter, gjuta betonggrund, dra in vatten (V+K) och avlopp o.s.v.
                Jag var beredd att faktiskt göra på det viset, men det hade tagit lång tid - nu diskuterade vi detta och tog beslutet att istället flytta ner hela projektet i källaren på kåken, där allt utom själva akvariet finns på plats.

                Vi får se om jag kan "rädda" 540-T-karet, men hittar jag någon som kan ta hand om fiskarna så får det tyvärr ryka...

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Jag tycker inte ditt tänk är minsta crazy utan helt rätt. Att se ett akvarium där det lever och rör sig utan att det alltid kan ses. Låter som om det blir extremt mycket äkta naturkänsla i det.
                  Sedan låter det som ett kanontänk att ha karet i huset. Bara värmekostnaden blir ju mer hanterlig. Tänk dig att bara glida ner en vinterdag i filttofflorna till din undervattensvärld i källaren . Det där blir hur bra som helst, men sorgligt med ditt T-kar förstås.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Nej, uppe i huset finns ingen plats för något kar - det är ett ganska litet hus, nästan en stuga faktiskt - så tråden får behålla sitt namn. Sedan vet man aldrig vad som kan hända i "stugan" framledes, där kan det nog komma att stå några burkar, som det gjorde förr!

                    Skulle jag nu ha gått åstad och gjort iordning "stugan" för detta storkar, så hade jag fått bygga ut stugan med några meter, gjuta betonggrund, dra in vatten (V+K) och avlopp o.s.v.
                    Jag var beredd att faktiskt göra på det viset, men det hade tagit lång tid - nu diskuterade vi detta och tog beslutet att istället flytta ner hela projektet i källaren på kåken, där allt utom själva akvariet finns på plats.

                    Vi får se om jag kan "rädda" 540-T-karet, men hittar jag någon som kan ta hand om fiskarna så får det tyvärr ryka...
                    Ja, jag förstår att du spar in slantar, när du slipper dra in avlopp, vatten och allt annat som hör till. Sen brukar det tillkomma annat också som man inte har räknat med.
                    Tänk, när du skriver första inlägget här - då menar jag, att vi vill läsa om allt från början även om det tråkiga röjandet och byggandet .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      Mm.. det är nog fan mer ekonomiskt att ha det i huset.. inte för att det går att spara på att spendera men med det sagt är det betydligt behagligare temp i lägenheten denna vinter än förra.. det är en ynnest (underanvänt ord btw) att få ha karet i vardagsrummet utan att behöva kompromissa.. och källaren är ju bättre än en stuga..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja, nu när vi ändå snackar om det här karet, så kan jag berätta att jag inte kommer att ha det i "stugan", utan låter själva kåken bli stugan istället.


                        Jag har tagit beslut om att bygga baljan nere i källaren - där har jag betonggolv och en golvbrunn i rummet bredvid och all annan bekvämlighet som behövs.
                        Detta innebär ganska stora ekonomiska lättnader för min del, och vi kan sätta igång bygget, och få det klart mycket snabbare.


                        Idén om att ha mindre fisk i ett förhållandevis stort kar kanske en del tycker är riktigt crazy, men jag vill nå känslan av mycket fisk, som liksom inte hela tiden syns - och som tittar fram då och då, en känsla av att man hela tiden får "undra" hur mycket fisk det egentligen finns i karet.
                        Sedan finns visionen om ett stort stim Diamanttetror (fan, dessa är så snygga när man ser dom sträcka ut på lite utrymme), och i en förlängning en rejäl grupp Discusar, som kan gå lite tätare tillsammans - eller sprida ut sig efter behag.


                        Inredning tänker jag inte ens fantisera om ännu - men det finns mycket material att bygga med, och det blir grenar, pinnar, rötter och lite sten.
                        Det låter som om det kommer att bli en spännande resa att hänga med på (också för oss som bara är med online)
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Jag tycker inte ditt tänk är minsta crazy utan helt rätt. Att se ett akvarium där det lever och rör sig utan att det alltid kan ses. Låter som om det blir extremt mycket äkta naturkänsla i det.
                          Sedan låter det som ett kanontänk att ha karet i huset. Bara värmekostnaden blir ju mer hanterlig. Tänk dig att bara glida ner en vinterdag i filttofflorna till din undervattensvärld i källaren . Det där blir hur bra som helst, men sorgligt med ditt T-kar förstås.
                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Ja, jag förstår att du spar in slantar, när du slipper dra in avlopp, vatten och allt annat som hör till. Sen brukar det tillkomma annat också som man inte har räknat med.
                          Tänk, när du skriver första inlägget här - då menar jag, att vi vill läsa om allt från början även om det tråkiga röjandet och byggandet .

                          //Inger
                          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                          Mm.. det är nog fan mer ekonomiskt att ha det i huset.. inte för att det går att spara på att spendera men med det sagt är det betydligt behagligare temp i lägenheten denna vinter än förra.. det är en ynnest (underanvänt ord btw) att få ha karet i vardagsrummet utan att behöva kompromissa.. och källaren är ju bättre än en stuga..
                          Ursprungligen postat av KJE
                          Det låter som om det kommer att bli en spännande resa att hänga med på (också för oss som bara är med online)
                          Javisst är det bra mycket behagligare att ha karet i själva huset - här finns allt jag behöver redan, och så blir det såklart mycket billigare.

                          Jag får dock vänta på lite behagligare temperaturer, för det gäller att ha vertenda fönster i källaren på vid gavel, och det blir nog att man får sätta ett par fläktar i fönstren också. Gelcoaten som man fixerar duk-mattorna med invändigt i karet luktar något vansinnigt starkt. Så, en förhoppningsfull tidsskiss är vår/sommar detta år. Då har jag även hunnit fundera på om 540-T-karet kan vara kvar, eller eventuellt stängas av.

                          Japp, Johnny - jag strävar efter att få en väldigt "naturlig" look i detta kar. Det är bland annat därför jag inte tänker inrikta mig speciellt på växter, men jag tänker mig använda låga, buskiga växter - som jag inte har en aning om vilka det är...
                          Förslag emottages tacksamt. Jag ser klungor av lite brunaktiga, låga, finbladga växter på många filmer från SA-området, det gäller bara att få tag på någon eller några av dessa. Det skall bli murrigt, tätt och tok-pajas-crazy-mycket gömställen för en mängd fiskar att hålla till i.
                          En fin Vattenhyacint ligger på vänt i dammen i trädgården, en bit av denna skall få ligga på ytan. Den bildar långa fina stjälkar som blir som ridåer, där jag tänker mig att div. tetror och annan småfisk kan få bra tillhåll i - och bla, bla, bla... Ja, ni fattar!

                          Jodå, jag skall dokumentera så mycket jag kan med både film och bilder!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Fasiken vad kul det ska bli att följa detta projekt De där växterna Anders har i ett av sina kar som ser ut som bruna finbladiga ormbunkar (glömt namnet). Kan det vara nåt?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Fasiken vad kul det ska bli att följa detta projekt De där växterna Anders har i ett av sina kar som ser ut som bruna finbladiga ormbunkar (glömt namnet). Kan det vara nåt?
                              Det kan det säkert vara! Har Anders några bilder i någon av sina trådar på dessa, tro? Jag får läsa igenom hans grejer den senaste tiden - och fråga honom. Skall även kolla om jag kan hitta någon film, där den här typen av växter syns bra, och lägga upp här, så kanske du/ni kan tipsa om vad det är för något.
                              Tack skall du ha, Johnny!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Moving Waves har dem också. De ser läckra ut när de växer upp.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...