Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Det beror nog ganska mycket var intresset ligger, en ultra växtnörd gillar nog honom mer än vi som ligger på ett mer alldagligt plan.
    Ja, så är det!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Hmm man kanske ska söka jobb som hantlangare.....
      Jag har sökt detta " jobbet" hos Mats så ställ dig i kö ....
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Akvariestugan

        Jag kan springa med kaffe då
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Jag kan springa med kaffe då
          Blir bra det
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Frågan är vad man skall göra med här karet?
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9096.jpg
Visningar: 6
Storlek: 274,4 KB
ID: 2148158

            För ett par år sedan köpte jag, för dyra pengar, en liten tuss Feather Moss i Tyskland. Det är en mossa som växer med ganska raka, långa stänglar och ytterst små fina blad. Feather Moss passar utmärkt i mindre räk-kar och liknande - men i den här 50-kuben växer det värre än andmat. Jag rensade bort säkert två kilo av FM för några veckor sedan så att det skulle bli lite spejs i burken (bilden ovan), men nu är det på tillväxt igen. Det gör i och för sig inget att det växer, men jag funderar på att avlägsma detta helt från kuben - och dra igång en liten Dennerlee-kub på 60-liter som står och dammar - och kanske köra Fjädermossan och lite räkor där. Ja, vi får se.

            Nu ikväl skulle jag även ansa lite Java, som verkligen börjar växa ut från bakgrunden och fram i karet. Det var lättare sagt än gjort för huvudstammarna växer direkt, och fastvuxna på slimlinen där bak (jag trodde de låg och flöt vid ytan...). Det är ju trots allt lite fränt, sådär - så de får sitta kvar.

            Windelöv-javan växer på den också - och den skall jag låta bli redigt buskig så jag kan ta ordentliga nävar av den för senare bruk.

            Jag passade på att ta en liten filmsnutt på "det bortglömda karet" karet nu ikväll. Det är nästan synd att döda av den här burken framgent, man kanske skulle sätta in någon skön liten ciklid. Det är ju trots allt en rotdjungel från slimlinen där bak - till halva karet framåt, och där skulle det nog kunna bli lite kul, exempelvis, Ap-action.


            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Akvariestugan

              Tycker det är riktigt läckert när växtligheten får ett eget liv och växtkraft. Du verkar ju inte heller egentligen vara less på inredningen utan vet väl inte vad du ska göra med karet? Rent estetiskt tycker jag det är kanon.

              Nu kanske du enbart egentligen gillar SA? Men karet kan ju lika gärna snarare ses som asiatiskt/indiskt?
              Någon Badis, typ Dario Dario? Gurami? Även om de är lite sävliga så gillar jag guramis.
              Tycker karet känns vilsamt och har lätt att föreställa mig guramis segla runt och bygga skumbo.

              Om du tänker sydamerikanskt så tycker jag Taeniacara candidi är intressant då jag aldrig haft den själv. Tycker hanarna är läckra. Sedan har jag ju en hangup på corydoras och blir glad inombords då jag ser dessa bökande lätt korkade fiskarna som känns lite som tjuren Ferdinand under korkeken.

              Äsch sitter mest och spånar utifrån vad jag kanske skulle vilja göra själv. Men du kanske som Pia har Apistos under huden?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ja, frågan är vad du ska ha i det karet - du kommer aldrig att få se röken av någon fisk. Windelöv är en favorit hos mig, jag hämtade sex krukor igår, som jag hade beställt.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj Johnny och Inger!
                  Det här karet står ju bara och växer, och tanken är att avveckla det. Nu verkar det som att det nya storprojektet inte kommer igång förrän till våren nästa år, så då får man ha något annat att pilla med medan man väntar.


                  Till att börja med så måste jag nog plocka bort alla endlers, och sedan är faktiskt tanken på någon liten gurami lockande - fiskar som jag i och för sig har haft förr om åren men som jag har väldigt liten erfarenhet av.


                  Jag har för mig att det finns en liten, söt och klurig sort som heter Chokladgurami, som jag skulle kunna tänka mig att satsa på.
                  Det behöver alltså inte bli ciklider i just detta kar, det kan vara kul att pröva något annat!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj Johnny och Inger!
                    Det här karet står ju bara och växer, och tanken är att avveckla det. Nu verkar det som att det nya storprojektet inte kommer igång förrän till våren nästa år, så då får man ha något annat att pilla med medan man väntar.


                    Till att börja med så måste jag nog plocka bort alla endlers, och sedan är faktiskt tanken på någon liten gurami lockande - fiskar som jag i och för sig har haft förr om åren men som jag har väldigt liten erfarenhet av.


                    Jag har för mig att det finns en liten, söt och klurig sort som heter Chokladgurami, som jag skulle kunna tänka mig att satsa på.
                    Det behöver alltså inte bli ciklider i just detta kar, det kan vara kul att pröva något annat!
                    Nää, inte förrän till fåren - fy vad trist. Jag förstår att nåt "klatrar" (norrländska), som det alltid brukar göra när man planerar någonting. Jaja, den som väntar på något gott....

                    Välj du den kluriga Chokladguramin, förmodligen kommer även den att föröka sig hos dig

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Nää, inte förrän till fåren - fy vad trist. Jag förstår att nåt "klatrar" (norrländska), som det alltid brukar göra när man planerar någonting. Jaja, den som väntar på något gott....

                      Välj du den kluriga Chokladguramin, förmodligen kommer även den att föröka sig hos dig

                      //Inger
                      Det finns alltid flera vägar att gå! Nu när altanen är färdig - målad, glasad och fin - så snackade vi lite om tid för stugutbyggnad och akvarium och det såg lite ovisst ut. Möjligen kan betongplattan och själva utbyggnaden bli av i sensommar och höst, men man får tänka på att det blir kallt, regnigt och jävligt på västkusten och få till själva karet kan nog bli lite joxigt. Skall jag vara ärlig så tror jag inte det kommer att dra igång förrän våren, nästa år. Eller så får man lägga ut "jobbet" på något annat sätt - det finns ju firmor som grejar stora kar.
                      Det är bara att låta tiden ha sin gång.

                      Ja, Chokladgurami verkar vara en intressant gurami - munruvande också! Bara det gör ju att man blir sugen!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Om du vill ha guramisar, så slår jag ett slag för Pygmégurmaisen med sitt blåa öga och knorrande läte jag har dessa hemma
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Mats, fixar Jens stugan så odnar vi resten. Spara några dagars ledighet så fixar vi detta under en långhelg, jag fixar fram folk som hjälper oss gjuta grunden/plattan karet ska stå på. Har du funderat på helglaskar eller gjutet kar?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Om du vill ha guramisar, så slår jag ett slag för Pygmégurmaisen med sitt blåa öga och knorrande läte jag har dessa hemma
                            De hade jag med, och utan att jag märkte av det blev de snabbt fler!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              De hade jag med, och utan att jag märkte av det blev de snabbt fler!
                              Är de så små alltså???
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Om du vill ha guramisar, så slår jag ett slag för Pygmégurmaisen med sitt blåa öga och knorrande läte jag har dessa hemma
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                De hade jag med, och utan att jag märkte av det blev de snabbt fler!

                                Jag skall kolla pygmeguramin!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...