Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Haha! Du har missat hela senaste trekvartsåret här i tråden, Bluewing! Jag skall bygga ett nytt kar, modell större, i stugan - så fort jag har grejat och donat lite med ny altan till kåken, och lite annat småfix. Därför har jag avvecklat alla mina burkar helt och hållet och börjar på ny och större kula.

    Det är ju inte utan att man blir nyfiken...

    En altan kan ju vara skönt att ha nu när det börjar gå mot sommar, så jag antar att vi får vänta till hösten med dina nya äventyr.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Lilla Damen
      • February 2008
      • 2649

      Kopiera från artbeskrivning för flaggciklider; Akvariet skall innehålla gömställen i form av stenar och rötter och ha en ganska tät växtlighet med tåliga växter som Anubias...

      So fare so good, hela akvariumet är idag fullt med anubias... så tåliga växter har jag. Nä, jag tror inte på att ha både och i ett 300-liters... Hade en gång sex scalarer däri. Allt eftersom de växte blev det minst fyra för många. De första två lämnades till affären, de andra två paren fick gå i varsitt 300liters. Ska grunna på detta... de enda som sitter säkert idag är sorgmantlarna .

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Några bilder från i morse...

        Mats, angående vilket av paren det är, så är det det minsta paret. Känns som om de har vuxit en del

        Kan även tillägga att jag har scalarer med flaggorna.
        Bifogade filer
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          Kan väl säga att jag inte blev mindre sugen på flaggciklider efter de bilderna . Hur stort akvarium, Animaniac?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Ursprungligen postat av Lilla Damen
            Kan väl säga att jag inte blev mindre sugen på flaggciklider efter de bilderna . Hur stort akvarium, Animaniac?
            Hehe 240 liter, lite i underkant kanske, men det funkar.

            Hmm, Mats... Såg att filmen du la upp är från 2004... Om jag minns rätt så är filmen på det större paret jag fick av dig (även om de var små på filmen), är paret på mina bilder lika gammalt? Skulle i så fall innebära att de är minst 9 år gamla
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Animaniac
              Hehe 240 liter, lite i underkant kanske, men det funkar.

              Hmm, Mats... Såg att filmen du la upp är från 2004... Om jag minns rätt så är filmen på det större paret jag fick av dig (även om de var små på filmen), är paret på mina bilder lika gammalt? Skulle i så fall innebära att de är minst 9 år gamla
              Nja, datumet är; 04-11-2011. Så det var ungdjur du tog över!
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 April 2013, 19:09.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Nja, datumet är; 04-11-2011. Så det var ungdjur du tog över!
                Hehe, läste nog datumet lite slarvigt... Mycket fina bilder, gillar verkligen det karet, mycket finare än min tofsalgsodling

                Nu har de ändå haft ett rätt bra stim i ett par dagar... Jag köpte ett par papegojciklider (ja, jag vet, men föll för färgerna, och de ser ändå rätt ok ut, inte alls så krumma som en del är) igår, och faktum är att de verkar ha en positiv inverkan på flaggornas yngelvård De verkar själva ganska ointresserade av ynglen (flaggorna motar bort dem ibland om de kommer för nära, och den större papegojan gör inte mer än hotar tillbaka lite lätt, innan han backar undan), men den största av dem verkar, i kraft av sin storlek, injaga lite respekt hos de övriga fiskarna, t.ex scalarerna, som defintivt är en fara för ynglen, så de håller en lite lägre profil.
                Senast redigerad av Shepard; 29 April 2013, 19:19.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Hehe, läste nog datumet lite slarvigt...

                  Nu har de ändå haft ett rätt bra stim i ett par dagar... Jag köpte ett par papegojciklider (ja, jag vet, men föll för färgerna, och de ser ändå rätt ok ut, inte alls så krumma som en del är) igår, och faktum är att de verkar ha en positiv inverkan på flaggornas yngelvård De verkar själva ganska ointresserade av ynglen (flaggorna motar bort dem ibland om de kommer för nära, och den större papegojan gör inte mer än hotar tillbaka lite lätt, innan han backar undan), men den största av dem verkar, i kraft av sin storlek, injaga lite respekt hos de övriga fiskarna, t.ex scalarerna, som defintivt är en fara för ynglen, så de håller en lite lägre profil.
                  Gôtt!
                  Ett par bilder på gojorna vore spännande att se!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Gôtt!
                    Ett par bilder på gojorna vore spännande att se!
                    Ditt ord är min lag
                    Bifogade filer
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Animaniac
                      Ditt ord är min lag
                      Oj, jädrans... Det var ena saftiga biffar!

                      Kommentar

                      • Lilla Damen
                        • February 2008
                        • 2649

                        Håller med... för att vara papegojciklider är de riktigt fina .

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Oj, jädrans... Det var ena saftiga biffar!
                          Hehe, ja, särskilt den stora är rätt rejäl. Tror det ska vara en hane och en hona, inte för att det spelar nå´n större roll, de brukar väl vara sterila.

                          Ursprungligen postat av Lilla Damen
                          Håller med... för att vara papegojciklider är de riktigt fina .
                          Ja Inte alls så krumma som en del andra "papegojor", de kan stänga munnen hyfsat i alla fall. Och när de blir större så försvinner det där fula jacket på huvudet vad jag förstår, i alla fall har de vuxna "papegojor" jag sett haft en rätt rak panna. Det är väl naturformens puckel som försöker växa. Men det jag föll speciellt för var färgerna på den mindre av dem, och att de har ganska stora, välutvecklade fenor. Man ser tydligt att de härstammar från Amphilophus labiatus, har sett bild på en sådan som var röd och svart.

                          Jag är kluven till dem, men måste medge att de syns där de simmar omkring och lyser upp karet med sin klarorange färg, som faktiskt är naturlig, även om resten av fisken inte är det. Och just de här två ser som sagt ändå rätt ok ut, tycker jag.

                          De verkar hur som helst vara fredliga, även om den stora inte riktigt gillar när flaggorna försöker köra bort honom, men nå´t större motstånd gör han inte. Paletthanen däremot går till betydligt hårdare angrepp än flaggorna, och då försvarar sig papegojan mer.
                          Senast redigerad av Shepard; 29 April 2013, 19:43.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Akvariestugan

                            Mats, ville bara titta in i stugan och tacka för mycket pepp och kunskap gällande Diskus. Så nu är det äntligen på G med ett akvarium som ska förberedas länge innan Diskus inhandlas i höst.
                            Extremt kanonkul är bara förnamnet. Hur går det med dina egna nygamla planerna på Diskus? Har det svalnat eller är det alltjämt intressant?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Snart läge för lite action, Mats...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ja, morsning, Anders! Nog fan skall det bli action vad det lider - men som sagt, det är en hel del andra grejer att fixa först - sedan så!

                                Bluewing, jag har tittat lite i din tråd och jag glädjer mig över din entusiasm och den känsla du upplever just nu.
                                Här har det sannerligen inte svalnat på Discusfronten kan jag lova - men det är den där långa uppförsbacken nu, innan man får sätta igång. Suget är extremt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...