Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Istället för skvallerblaska så filmerna var helt klart det bästa tidsfördrivet i väntan på frisören

    Platyhannarna var fina, påminner lite om libertymollysar.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Vilken "söt" avatar Mats!

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av gullefjun
        Vilken "söt" avatar Mats!

        //Inger
        Ja, haha, det är en skön pappkatt jag fick i julklapp av tösen för en massa år sedan - cool cat!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Imorgon går första steget på femtioelva-stegs-raketen! Då skall vi börja riva carport. Jag var inne i spillrorna av "stugan" och tog ett par shots (hade ju varit fint om det varit starksprit), bilder alltså, på några av 2-meterspinnarna som jag tänkte ha som byggmaterial i grunden på den härva av rötter som skall bli en "bakgrund" på nya karet senare. Nu får de ligga ute över vintern bland de andra stockarna och suga i sig lite fukt - vilket inte kommer att bli några problem med tanke på vädret här på Värstkusten.
          Ha det fint nu och gagga duktigt på forumet!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Imorgon går första steget på femtioelva-stegs-raketen! Då skall vi börja riva carport. Jag var inne i spillrorna av "stugan" och tog ett par shots (hade ju varit fint om det varit starksprit), bilder alltså, på några av 2-meterspinnarna som jag tänkte ha som byggmaterial i grunden på den härva av rötter som skall bli en "bakgrund" på nya karet senare. Nu får de ligga ute över vintern bland de andra stockarna och suga i sig lite fukt - vilket inte kommer att bli några problem med tanke på vädret här på Värstkusten.
            Ha det fint nu och gagga duktigt på forumet!
            ingen risk att de blir saltindränkta där borta vid havet ??



            :-)



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Imorgon går första steget på femtioelva-stegs-raketen! Då skall vi börja riva carport. Jag var inne i spillrorna av "stugan" och tog ett par shots (hade ju varit fint om det varit starksprit), bilder alltså, på några av 2-meterspinnarna som jag tänkte ha som byggmaterial i grunden på den härva av rötter som skall bli en "bakgrund" på nya karet senare. Nu får de ligga ute över vintern bland de andra stockarna och suga i sig lite fukt - vilket inte kommer att bli några problem med tanke på vädret här på Värstkusten.
              Ha det fint nu och gagga duktigt på forumet!
              ååhh, så snygg stuga du har
              De grenarna blir nog prefa sen när det är dags. Vilket sorts träd kommer de ifrån?
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                ingen risk att de blir saltindränkta där borta vid havet ??
                :-)
                .
                Njaaooou - det kanske dom blir, havet ligger nära! Men, det kanske motverkar lite skeppsmask och andra kulturer som kan smyga sig på? Lite salt skall ju vara fördelaktigt, har jag hört. Majbrasan åker i vilket fall ner i karet utan omsvep senare - rätt i bara, så blir det finfint vatten!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  ååhh, så snygg stuga du har
                  De grenarna blir nog prefa sen när det är dags. Vilket sorts träd kommer de ifrån?
                  Den skall bli snygg - senare... igen. Men du har ju varit här i stugan och krummelurat, så du vet hur det ser ut - nu blir den några kvadratmeter större dessutom!
                  Plommon-träd är det på bilderna (om man bortser från den lilla subtila högen med mopani och annat tjafs som ligger på golvet - vilket får bli ved som man stagar upp de riktiga doningarna med sedan).

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Imorgon går första steget på femtioelva-stegs-raketen! Då skall vi börja riva carport. Jag var inne i spillrorna av "stugan" och tog ett par shots (hade ju varit fint om det varit starksprit), bilder alltså, på några av 2-meterspinnarna som jag tänkte ha som byggmaterial i grunden på den härva av rötter som skall bli en "bakgrund" på nya karet senare. Nu får de ligga ute över vintern bland de andra stockarna och suga i sig lite fukt - vilket inte kommer att bli några problem med tanke på vädret här på Värstkusten.
                    Ha det fint nu och gagga duktigt på forumet!
                    Så skönt Mats att äntligen det första steget kan påbörjas - kan ju bara bli bättre nu.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Så skönt Mats att äntligen det första steget kan påbörjas - kan ju bara bli bättre nu.

                      //Inger
                      Helt rätt! Nu Jävlar, alltså!
                      Det får mig osökt att tänka på en tysk rock-klubbsägare som stod med ett flin och tittade på när vi roddade upp sisådär 900 biljoner ton utrustning till tredje våningen. Han sa (med tjock tysk brytning); Aaah-jaaah, arbeta först - frukt sedan!

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        när du ändå är igång och råddar på tomten, så skaffa fram
                        några av dom där 1 kubikslådorna som bönderna har,

                        isolera, gräv ner 2-3 st, fyll med biobollar, sedan har du världens sump / filter till
                        huuuur mycket kar som helst.

                        och gräver du ner 2-3 st, så kan du gräva ner 3-4 st till, lägg lite sand i bottem,
                        plantera några näckrosor, på våren när tempen är ca 15 grader i vattnet så
                        drattar du ner 7-8 sällsynta svärdbärare i en, 5-6 sällsynta platys i en annan,
                        obs, så nära VF du kan komma, och enbart från höglandet som klarar temp ner
                        till 15 utan problem, de sista två har du som guppykar, dvs fram med massor med
                        yngel som foder till höga platta fiskar i det kommande SA-monsterkaret......



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          Nu är det värsta över, att inse och planera det tråkiga. Nu börjar själva arbetet mot det goda!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Gott Mats, bara resten kvar...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                              när du ändå är igång och råddar på tomten, så skaffa fram
                              några av dom där 1 kubikslådorna som bönderna har,

                              isolera, gräv ner 2-3 st, fyll med biobollar, sedan har du världens sump / filter till
                              huuuur mycket kar som helst.

                              och gräver du ner 2-3 st, så kan du gräva ner 3-4 st till, lägg lite sand i bottem,
                              plantera några näckrosor, på våren när tempen är ca 15 grader i vattnet så
                              drattar du ner 7-8 sällsynta svärdbärare i en, 5-6 sällsynta platys i en annan,
                              obs, så nära VF du kan komma, och enbart från höglandet som klarar temp ner
                              till 15 utan problem, de sista två har du som guppykar, dvs fram med massor med
                              yngel som foder till höga platta fiskar i det kommande SA-monsterkaret......
                              .
                              Javisst, bra idé! Jag hänger inte med riiiiiktigt, men ändå...
                              Jag har dock en liten damm i trädgården där det växer en mycket fin näckros som återkommer år efter år. Trädgårdsmästaren (en god vän till mig) som gjorde den nya parkanläggningen vid Näckrosdammen här i Göteborg i våras tog med sig en bärkasse och satte ut denna där. Den tog sig ordentligt och vi spånade loss (han är akvarist till på köpet) om att låta en sådan näckros få agera ytväxt i det nya karet - och så får det bli!
                              Sedan skall jag nog försöka få stugan att inte drälla med kar - jag har ju två jädrans 50-kuber som står i kåkens källare redan, fulla med respektive Endlersguppys och platys - och dessa åker resolut i storbaljan som pilotfisk!
                              Sedan vete fan om det inte blir enkom småfisk i karet - ett myller liksom, utan plattfisk och Altum... men man vet aldrig..?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av freddi36
                                Nu är det värsta över, att inse och planera det tråkiga. Nu börjar själva arbetet mot det goda!
                                Japp, det är just dom tankarna jag skall försöka hålla främst just nu - en tid framöver! Gôtt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...