Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jodå, jag skall liva upp lite, så får ni flabba!
    Jag kanske inte flabbade, men ett drag uppåt i mungipan blev det definitivt

    Vilka graffiti konstverk du har i karet Jag brukar ju vara anti mot odlingsformer, men när det gäller Guppy så köper jag det rakt av och de här är bland de häftigaste jag har sett.

    Att det sedan kommer en tokig räka och gör en Sesam entré mitt i allt gör det ju inte sämre.

    Lite synd att Schackbrädena är "små" i maten, men de kanske kommer underfund med att de lever i en femstjärnig krog efter ett tag

    Tror faktiskt att detta sällskap kan vara alldeles utmärkt för Schackbrädena, lite stimmigt där uppe och de kan göra sin grej där nere. Det enda problemet är väl att de inte gillar samma vatten, ett vatten som ger kläckt rom från Schackbrädena innebär nog att Guppys inte trivs så bra, men det kanske inte gäller den här graffiti varianten?
    Å känner jag dig rätt så är det inte heller någon målsättning, bättre att bara titta och njuta än att balta med lekvatten.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Japp, mjukt och surt skall det ju vara, men precis som du säger så bryr jag mig föga om lekar och sådant just nu, och de här två kuberna får stå och puttra bäst de vill. Om jag nu kör SA i det nya karet senare - och det lutar väl åt det, även om jag är jävligt sugen på Tanganyika mellan varven - så skall de här två grupperna med brädor få gå i det stora karet. Fan, jag pytsar nog över guppyna där också, så kan de gå och grisa lite.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        I Norrköping finns det en mycket bra affär som heter Akvarievalvet http://akvarievalvet.space2u.com/

        Där finns ett 3000 liters Tanganyika kar som varit igång i flera år. När man snabbt tittar på det så är det imponerande, men när man tar sig tid och står där en 30 minuter så ser man Tanganyika lunken.

        Princessorna har sitt hörn och de andra (har inte koll på namn) sina hörn. Det är som vanligt stereotypa nedärvda rörelsemönster. Det händer inget nytt eftersom sjöfiskar reagerar på samma sätt hela tiden och har svårt med anpassning i nya miljöer. När jag kommer tillbaka till detta kar efter sex månader så ser det exakt lika dant ut!

        I ett SA kar anpassar sig fiskarna efter miljö och andra invånare, det måste de göra eftersom floden hela tiden är i förändring!

        Så för mig är valet lätt och jag ville bara påminna dig om att alternativet har en del negativa aspekter
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          I Norrköping finns det en mycket bra affär som heter Akvarievalvet http://akvarievalvet.space2u.com/

          Där finns ett 3000 liters Tanganyika kar som varit igång i flera år. När man snabbt tittar på det så är det imponerande, men när man tar sig tid och står där en 30 minuter så ser man Tanganyika lunken.

          Princessorna har sitt hörn och de andra (har inte koll på namn) sina hörn. Det är som vanligt stereotypa nedärvda rörelsemönster. Det händer inget nytt eftersom sjöfiskar reagerar på samma sätt hela tiden och har svårt med anpassning i nya miljöer. När jag kommer tillbaka till detta kar efter sex månader så ser det exakt lika dant ut!

          I ett SA kar anpassar sig fiskarna efter miljö och andra invånare, det måste de göra eftersom floden hela tiden är i förändring!

          Så för mig är valet lätt och jag ville bara påminna dig om att alternativet har en del negativa aspekter
          Jodå, jag förstår precis hur du menar! Som sagt, det blir med all sannolikhet SA i nya karet - och så kan det ju bli ett T-kar bredvid, inte lika stort men ändå malligt! Vad sägs om det?

          Jag satt och blev nästan tårögd av nostalgi när jag tittade på de här bilderna;
          Bifogade filer

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jodå, jag förstår precis hur du menar! Som sagt, det blir med all sannolikhet SA i nya karet - och så kan det ju bli ett T-kar bredvid, inte lika stort men ändå malligt! Vad sägs om det?

            Jag satt och blev nästan tårögd av nostalgi när jag tittade på de här bilderna;
            Det är lite av problemet, man vill ha tillbaka det där, men lägga till något nytt. Annars blir det en repris och repriser eller part II är aldrig lika bra som originalet.

            Men vad?

            Jag har inte svaret, söker efter det själv...
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av c90368
              Det är lite av problemet, man vill ha tillbaka det där, men lägga till något nytt. Annars blir det en repris och repriser eller part II är aldrig lika bra som originalet.

              Men vad?

              Jag har inte svaret, söker efter det själv...
              Svaret kommer vi på! Jag har ju gott om tid att suga på karamellen iallafall! Här skall donas med lite annan skit innan karet är på plats!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Va kul det är, att läsa erat "nattsurr" så här på morronkvisten - sen dina bilder Mats, ja du vet...diskusar.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Va kul det är, att läsa erat "nattsurr" så här på morronkvisten - sen dina bilder Mats, ja du vet...diskusar.

                  //Inger
                  Ja, fanken vet om det blir Diskusar i det nya karet sedan... Men suget finns där hela tiden...
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Det är lite av problemet, man vill ha tillbaka det där, men lägga till något nytt. Annars blir det en repris och repriser eller part II är aldrig lika bra som originalet.

                    Men vad?
                    Visst, man funderar ju på detta med att inte upprepa sig. När jag minns tillbaka på varianter av inredning, och kollar på bilder - så finns det så mycket man vill ändra på. Det finns förvisso ganska lyckade inredningar man gjort tidigare, och några detaljer kommer nog bli liknande, men jag är mer inne på djup och höjd nu för tiden.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jodu, det kommer jag nog ihåg när den setupen var igång...det börjar suga lite i "stora-kar-tarmen" igen...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jodu, det kommer jag nog ihåg när den setupen var igång...det börjar suga lite i "stora-kar-tarmen" igen...
                        Japp, Mannen! Jag har vidunderliga scenerier i skallen - det är ju bara själva fan att man inte kan dra igång typ... NU!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Jag bara väntar tills det bli så dags, kanske du skulle bygga till ett gästrum till mig i stugan?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • irwin_fletch
                            • April 2009
                            • 544

                            Att se den där bildkavalkaden borde inte vara gratis! Helt otroliga fiskar och kar du haft i din ägo. Ska jag plocka fram en favorit blir det Borellihanen, fytt i helvete vad snygg!

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              Snuskitgt snygga scalarer!

                              Det är inte mycket som har en större "wow effekt" än ett enormt diskuskar, inrett på ett riktigt bra vis

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Akvariestugan

                                Ursprungligen postat av irwin_fletch
                                Att se den där bildkavalkaden borde inte vara gratis! Helt otroliga fiskar och kar du haft i din ägo. Ska jag plocka fram en favorit blir det Borellihanen, fytt i helvete vad snygg!
                                Håller helt med dig!

                                Jag gillar även hållningen av Diskarna, det är nästan ovanligt att se dem i inredda kar nuförtiden.

                                Mats..

                                Hur stor är samlingen på bildsidan?


                                Jisses vad du levererar godsaker i ett ständigt flöde. Anders vill ha ett eget rum i stugan, jag flyttar in i tråden istället
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...