Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Törs man fråga, hur stort kar du planerar att ha - eller är det en hemlis? Är ju hur nyfiken som helst ju.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Törs man fråga, hur stort kar du planerar att ha - eller är det en hemlis? Är ju hur nyfiken som helst ju.

      //Inger
      Nädå, det är ingen hemlis - men jag vet inte riktigt hur stort det kommer att bli, runt 1 600-2 000 liter... däromkring.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Sååå stort då tar jag med mig cyklopet och kommer och utforskar "lilla amazonas"
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Nädå, det är ingen hemlis - men jag vet inte riktigt hur stort det kommer att bli, runt 1 600-2 000 liter... däromkring.
          inte större än så "chefen" här har ja åtminstone 3000L
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Sååå stort då tar jag med mig cyklopet och kommer och utforskar "lilla amazonas"
            Ursprungligen postat av MrH
            inte större än så "chefen" här har ja åtminstone 3000L
            Jaaa, gör jag det 200x100x80 cm blir det 1 600-liter, men jag har en liten idé att sätta en BTN-Amazonas längst bak - bara för att täcka in baksidan och skapa ett rejält filter. Eventuellt gör jag karet något djupare och kanske några cm högre - och då blir det ju några fler liter att spela med.

            Ja, "Chefens" 3 000-litare är verkligen mäktigt, och jag har sett det ett par gånger. Så stort kar får jag inte plats med i stugan, och jag måste kolla noga så att stugans konstruktion håller för ett kar i den storlek jag funderar på - men förhoppningsvis är man igång till sommaren!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              [QUOTE=PiaJo;1593103]Sååå stort då tar jag med mig cyklopet och kommer och utforskar "lilla amazonas" [/QUOTE

              Tänk va växter han måste dit med, undrar om Mats är lång. Antar, att karet kommer att bli ganska så högt - annars får han väl hoppa i karet å plantera på plats.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                [QUOTE=gullefjun;1593110]
                Ursprungligen postat av PiaJo
                Sååå stort då tar jag med mig cyklopet och kommer och utforskar "lilla amazonas" [/QUOTE

                Tänk va växter han måste dit med, undrar om Mats är lång. Antar, att karet kommer att bli ganska så högt - annars får han väl hoppa i karet å plantera på plats.

                //Inger

                Jo, jag är ganska lång; 1.90 cm, och i vissa lägen får man nog hoppa i karet, i alla fall i initialskedet under inredningen, då det inte är vatten i baljan.
                När vi flyttade till kåken så lämnade jag bort alla mina fiskar till z-shopen i Torslanda där det finns ett 2025-literskar. Det är 90 cm högt och vi fick stå på stegar och använda långa "kloförsedda" stänger när vi planterade växterna.

                Mitt kar i stugan tänker jag inte placera så högt, men jag får nog stå på någon pall eller liknande i vissa lägen.

                Här är två bilder på 2025-litaret;
                Bifogade filer

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jaaa, gör jag det 200x100x80 cm blir det 1 600-liter, men jag har en liten idé att sätta en BTN-Amazonas längst bak - bara för att täcka in baksidan och skapa ett rejält filter. Eventuellt gör jag karet något djupare och kanske några cm högre - och då blir det ju några fler liter att spela med.

                  Ja, "Chefens" 3 000-litare är verkligen mäktigt, och jag har sett det ett par gånger. Så stort kar får jag inte plats med i stugan, och jag måste kolla noga så att stugans konstruktion håller för ett kar i den storlek jag funderar på - men förhoppningsvis är man igång till sommaren!

                  medans du ändå är i farten, lyft upp stugan, gjut en plattform under, ställ ner stugan. klart å förberett för ett 4000 Liters
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av MrH
                    medans du ändå är i farten, lyft upp stugan, gjut en plattform under, ställ ner stugan. klart å förberett för ett 4000 Liters
                    Jo, vi skall titta på vad som behöver göras, om det behövs göras. Men kvadratmetrarna är inte så mång inne i stugan, som dessutom sitter ihop med en carport - så det literantal som jag funderar på är nog ganska lagom trots allt.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Problemet med ett 80 cm högt kar och BTN-bakgrund är att den bara är 60 cm hög...lite salt i såren sådär.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        [QUOTE=Mats Bryzell;1593115]
                        Ursprungligen postat av gullefjun


                        Jo, jag är ganska lång; 1.90 cm, och i vissa lägen får man nog hoppa i karet, i alla fall i initialskedet under inredningen, då det inte är vatten i baljan.
                        När vi flyttade till kåken så lämnade jag bort alla mina fiskar till z-shopen i Torslanda där det finns ett 2025-literskar. Det är 90 cm högt och vi fick stå på stegar och använda långa "kloförsedda" stänger när vi planterade växterna.

                        Mitt kar i stugan tänker jag inte placera så högt, men jag får nog stå på någon pall eller liknande i vissa lägen.

                        Här är två bilder på 2025-litaret;
                        Ja jädrans vilket projekt.
                        Vad har man för filterlösning i så pass stora kar?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • AffeAlien
                          • December 2011
                          • 655

                          Flera ytterfilter eller ett dammfilter om man inte är ljudkänslig.

                          Ångrar lite själv att jag inte beställde mitt 1000liters kar borrat, då hade man kunnat köra sump och få ett ENORMT biologiskt filter. Bygger jag ett större nån gång skulle jag nog köra på sump i alla fall, då kan man kombinera den med ett droppfilter och gömma allt under bänken.

                          Finns en film på ett stort kar på med arrowana på tuben med en sådan setup men vet inte om jag ska kladda ner tråden med filmer.
                          Mvh Alf

                          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Problemet med ett 80 cm högt kar och BTN-bakgrund är att den bara är 60 cm hög...lite salt i såren sådär.
                            Ursprungligen postat av AffeAlien
                            Flera ytterfilter eller ett dammfilter om man inte är ljudkänslig.

                            Ångrar lite själv att jag inte beställde mitt 1000liters kar borrat, då hade man kunnat köra sump och få ett ENORMT biologiskt filter. Bygger jag ett större nån gång skulle jag nog köra på sump i alla fall, då kan man kombinera den med ett droppfilter och gömma allt under bänken.

                            Finns en film på ett stort kar på med arrowana på tuben med en sådan setup men vet inte om jag ska kladda ner tråden med filmer.

                            Jaaaa, men det gör inget, Anders, jag har en fiffig lösning på det problemet; man ställer BTN-bakgrunden på en 20 cm hög filtermatta-bit som sträcker sig jämns med hela bakgrundens underkant. Sedan döljer man filtermattan med ett intrikat system av rötter, sten och sand - så ser hela bakgrunden ännu mäktigare ut och borgar för härliga inredningsarrangemang - på styvt en meter - fram till frontrutan. How 'bout them apples, Bro?

                            Affe, det är grymt fina idéer, men jag minns det enorma filtret jag hade bakom BTN-bakgrunden i mitt 960 som fungerade perfekt - ett sådant med pumpskallar i kombination med ett 2250- och ett 2260-Eheimfilter skall nog klara skivan.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              [QUOTE=gullefjun;1593119]
                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja jädrans vilket projekt.
                              Vad har man för filterlösning i så pass stora kar?
                              //Inger
                              Kolla inlägget ovan, Inger!

                              Kommentar

                              • AffeAlien
                                • December 2011
                                • 655

                                Ja det finns ju helt klart mycket plats bakom amazonas bakgrunderna på 2meter att gömma filtermaterial bakom så det kommer nog alldeles säkert fungera utmärkt.

                                Själv är jag lite av pryl och teknik nörd, så bygger gärna nått onödigt komplicerat bara för att jag kan

                                Du får slänga in några I-balkar under stugan så du kan förverkliga denna plan, Ska som sagt bli kul att följa!
                                Mvh Alf

                                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                                Kommentar

                                Arbetssätt...