Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Mycket fina guppyhannar

    Amanosarna är fina räkor, hoppas att de gör sitt jobb.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av ansjo
      Se där ja, lite Amano i karet brukar vara ganska trevligt och nyttigt!
      Hmm - skulle nog behöva ett antal av dessa...att göra nytta i trollkaret (kallas så nu).

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Halloj alla! Fan, vad mysigt det är nu här på zoopet, när man bara kan sitta tillbakalutad och glo på alla andras projekt!
        Nu är stugan snart tom och det skall planeras för nya "stor"-dåd, det är nästan den härligaste perioden, förutom att inreda ett nytt kar!
        Japp, Amano-räkorna är verkligen fina på ett subtilt sätt med sina röda prickar, duktiga är de också.
        Tiger-endlerserna är granna de med. Jag köpte 3+3 i tyskland i höstas och det är bara en hane av dessa som finns kvar, men det finns desto fler avkommor.


        http://www.youtube.com/watch?v=Cj8XSYX5tqI

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jaha... nu blev det ett konstigt typsnitt... i inlägget ovan...

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            Det var nog bara på din egen dator
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              nix, ja ser det också. tror dock att det bara blev en mindre storlek på texten.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ja, det var väl inte själva typsnittet utan punktstorleken...

                Jag lägger det här igen;

                "Halloj alla! Fan, vad mysigt det är nu här på zoopet, när man bara kan sitta tillbakalutad och glo på alla andras projekt!
                Nu är stugan snart tom och det skall planeras för nya "stor"-dåd, det är nästan den härligaste perioden, förutom att inreda ett nytt kar!
                Japp, Amano-räkorna är verkligen fina på ett subtilt sätt med sina röda prickar, duktiga är de också.
                Tiger-endlerserna är granna de med. Jag köpte 3+3 i tyskland i höstas och det är bara en hane av dessa som finns kvar, men det finns desto fler avkommor."


                Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 May 2012, 09:20.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jodå, nu är det riktigt skönt, lugnt och härligt här i tråden - det händer ingenting och intresset ligget på noll - precis som det skall vara!
                  Men jag kan inte låta bli att berätta att Amano-räkorna har varit väldigt duktiga. Trådalgerna är nu ett minne blott (om det beror på räkorna har jag ingen aning om, men ändå...) och den här lilla 50-kuben är verkligen en framgångssaga - fullt med Endlers, och Amanoräkor - men, farmför allt så har Windelöv- och Anubiasplantorna kommit igång som bara den, och ett buskage med fjädermossa växer upp i mitten av karet. Detta med enbart vatten, utan några som helst tillsatser, gödning eller annat.
                  Filtreringen sker medelst en liten Eheim 300-skalle som sitter monterad i en kub av filtermedia - inget annat. Petade även ner en liten, käck, platt doppvärmare, utan någon glaskonstruktion, som verkligen funkar fint (ser ju inte så kul ut just nu men detta är i teststadie) och snart skall karet få in alla plantor från 540-baljan som inom kort står i Varberg, fyllt med troffar!
                  Ja, jädrar vad fort saker och ting ändrar sig! När jag får i ordning det nya, större projektet vet jag inte riktigt - men, på vanligt zoopetmanér säger man; Who gives a flat flying fuck!
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Jag kommer tjata ihjäl dig i mitten av juni, bara så att du vet!

                    Jag skall börja pilla lite med inredning på "riktigt" Trycksatt co2 och lite pill till ett nano på 30 liter. Då är det spännande att titta lite på dina kyber!

                    Edit: Magister Nilsson stavar roligt, Kuber var ordet han sökte!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Jag kommer tjata ihjäl dig i mitten av juni, bara så att du vet!

                      Jag skall börja pilla lite med inredning på "riktigt" Trycksatt co2 och lite pill till ett nano på 30 liter. Då är det spännande att titta lite på dina kyber!

                      Edit: Magister Nilsson stavar roligt, Kuber var ordet han sökte!
                      Gôtt att höra Mathias! I mitten av juni kan det ha hänt en hel del, och kanske behöver du inte tjata ihjäl mig!
                      Jomenvisst - skall du ha växter och grönt i karen så kan nog trycksatt co2 o.s.v. var grejen - jag är inte främmande att testa detta själv - för planerna jag har i nuläget är inte direkt de mörka, ledljus-bemängda kar jag har haft på sistone... det blir ljust, stort och plenty...

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Gôtt att höra Mathias! I mitten av juni kan det ha hänt en hel del, och kanske behöver du inte tjata ihjäl mig!
                        Jomenvisst - skall du ha växter och grönt i karen så kan nog trycksatt co2 o.s.v. var grejen - jag är inte främmande att testa detta själv - för planerna jag har i nuläget är inte direkt de mörka, ledljus-bemängda kar jag har haft på sistone... det blir ljust, stort och plenty...

                        Gôtt! Det är spännande att prova "nya" saker, som tur är så är internet fullt av folk som kan Plantswap är rätt gött att falla tillbaka på, inredningsmässigt så är dina kuber spännande!

                        Det finns helt galna skapelser på internet, det är dags för mig att öva! Sen måste man ha något att pilla med hela tiden, speciellt om man är jag. Allt annat tuffar bara på här hemma och då vill jag inte gärna pilla i onödan.

                        Då fick jag en liten ledtråd om ditt nya projekt, det här blir spännande!
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Gôtt! Det är spännande att prova "nya" saker, som tur är så är internet fullt av folk som kan Plantswap är rätt gött att falla tillbaka på, inredningsmässigt så är dina kuber spännande!

                          Det finns helt galna skapelser på internet, det är dags för mig att öva! Sen måste man ha något att pilla med hela tiden, speciellt om man är jag. Allt annat tuffar bara på här hemma och då vill jag inte gärna pilla i onödan.

                          Då fick jag en liten ledtråd om ditt nya projekt, det här blir spännande!
                          Jo, jag tycker själv det är spännande - för jag vet inte ännu riktigt hur det kommer att bli. Planerna ser iallafall ut såhär; 540-karet skall Ansjo ta över - och när det är gjort är stugan tom. Det 960-jag hade för ett par år sedan, som står trasigt hos Ansjo nu, var det tänkt att vi skulle laga upp och ställa i stugan. Men den idén lades i torrdocka, för jag kan lika gärna dra till med ett större kar när jag ändå är igång - så Ansjo får behålla 960-baljan.
                          Så, i nuläget funderas det på vilken metod man skall köra på - limma ett helglas på plats eller faktiskt bygga någon annan konstruktion. Jag har en kontakt på en firma som bygger båtar, och de bygger även akvarium... Idéerna flödar omkring och jag får helt enkelt ta det som det kommer.
                          Rent akvarie-tema-mässigt ser jag iallafall framför mig en hel del växter och ganska ljust. Jag vill ha en hängande ramp med starkt ljus (MH..?) en bit ovanför karet så att det blir skuggor som rör sig tjusigt i karet. Men detta är bara en ljuskälla - jag har även "spot-tänket" kvar så att man kan alternera ljuset vid olika tidpunkter på dygnet.
                          Ja, jisses, det här kommer att bli kostsamt och ta låååång tid - men det får värka fram bäst det vill, jag har inte bråttom!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Trevligt med en mindre simbassäng snyggt om man kan variera belysningen, ibland är det goare och mysigare att ta en sittning framför karet när det är lite murrigare ljus om du fattar vad jag menar
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Trevligt med en mindre simbassäng snyggt om man kan variera belysningen, ibland är det goare och mysigare att ta en sittning framför karet när det är lite murrigare ljus om du fattar vad jag menar

                              Jag fattar precis - och det är just så jag tänker också!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Håhåjaja... Nu märks det att man inte har så mycket att göra. Satt och kollade bidragen i senaste fototävlingen, med temat gult, och funderade på vilka gula fiskar man haft - eller åtminstone med gult, brandgult - och åt det rödgula hållet. Jag grävde djupt i foto-papperskorgen och hittade några sköna, kanske inte så jättelyckade, men ändå, foton...
                                Och, ja... en liten picdump kan väl vara på sin plats, va? Det är ju alltid kul med bilder - även om de inte är så bra.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...