Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Är det två armaturer då eller en med plats för flera lampor?
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Getingen
      • August 2010
      • 325

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Halloj Getingen. Dennerlelampan är på 11 W. Man kan ju sätta dit två om man vill - jag har bara en i nuläget.
      Okej för jag kollade på att beställa ifrån aquaristic.net och kör man på complete så ska det ingå två lampor. Men du köpte kanske din separat eller har det ändrats. Jag hade nog velat ha 2 x11 så det blir att slänga iväg ett mail innan jag beställer och höra hur det ligger till när det börjar närma sig. Tack än en gång.

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        Tjenare. Jag har lovat bilder länge nu på tanganyika-karet men det har kommit saker emellan hela tiden och så även nu. Har fått problem med tänderna så jag har fått en tid imorgon hos tandläkaren, vilket jag är både glad o livrädd för eftersom jag har stor tandläkarskräck, så jag sitter o darrar som ett asplöv redan nu och svettas.

        Iallafall så tuffar karen på och i tanganyika-karet så ligger en L. Ocellastus hona i en snäcka o vaktar sina ägg och har gjort så en tid nu så det borde väl finnas chans att få se lite yngel snart. Skall få in bilder jag lovar.

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Getingen
          Okej för jag kollade på att beställa ifrån aquaristic.net och kör man på complete så ska det ingå två lampor. Men du köpte kanske din separat eller har det ändrats. Jag hade nog velat ha 2 x11 så det blir att slänga iväg ett mail innan jag beställer och höra hur det ligger till när det börjar närma sig. Tack än en gång.

          Det var Ansjo som fixade hem 60-kuben - det var en lampa med i kitet... men släng iväg ett mail och ta med ytterligare en lampa, det kan det säkert vara värt!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av 127bubbel
            Tjenare. Jag har lovat bilder länge nu på tanganyika-karet men det har kommit saker emellan hela tiden och så även nu. Har fått problem med tänderna så jag har fått en tid imorgon hos tandläkaren, vilket jag är både glad o livrädd för eftersom jag har stor tandläkarskräck, så jag sitter o darrar som ett asplöv redan nu och svettas.

            Iallafall så tuffar karen på och i tanganyika-karet så ligger en L. Ocellastus hona i en snäcka o vaktar sina ägg och har gjort så en tid nu så det borde väl finnas chans att få se lite yngel snart. Skall få in bilder jag lovar.

            MVH/Freddan

            Ja, tandläkarn är inget kul... Jag har tur som har en tandläkare som jag känner och är polare med - han brukar säga att "rädslan" sitter i hjärnan och inte i munnen - och detta är som med allt annat; en illusion - inget att vara rädd för med andra ord. Fixa gaddarna nu så är du lycklig efteråt!

            Har skulle det vara med en fin grupp J. dickfeldi i ditt T-kar...?

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              Ja, det stämmer väl att rädslan sitter i huvudet när man skall till tandläkaren, jag tycker det värsta är väntan när man sitter i väntrummet och man vet att när det snart e dags, sen när man väl kommit igång så slappnar man väl av lite iallafall. Men har alltid haft tandläkarskäck o när jag var yngre så fick jag lugnande och var helt borta vilket var rätt gött.

              En grupp J. Dickfeldi låter inte fel, skulle nog passa bra i karet.

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av 127bubbel
                Ja, det stämmer väl att rädslan sitter i huvudet när man skall till tandläkaren, jag tycker det värsta är väntan när man sitter i väntrummet och man vet att när det snart e dags, sen när man väl kommit igång så slappnar man väl av lite iallafall. Men har alltid haft tandläkarskäck o när jag var yngre så fick jag lugnande och var helt borta vilket var rätt gött.
                En grupp J. Dickfeldi låter inte fel, skulle nog passa bra i karet.
                MVH/Freddan
                Jag PM:ar dig Freddan!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Det händer inte så mycket i stugan. Jag sitter och bockar av vad som skall avvecklas och inte. Skulle vilja få in ett större kar, men funderar på att fortsätta med de här mindre burkarna ett tag till - det finns några kar som jag inte vill röra i nuläget, så jag får göra det bästa av situationen.
                  Nu är iallafall alla discusynglen bortgivna, de sista flyttar någon gång nästa vecka. Tog en bild på ett yngel, cirka 5 cm från topp till tå. De skall få gå lite för sig själva hos en snubbe - och där kan de nog äta upp sig lite bättre än i mitt 540-kar.
                  Hmmm... ja, det är lite osäkert vad det blir i karen framöver... men det är angenäma bekymmer!
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Det händer inte så mycket i stugan. Jag sitter och bockar av vad som skall avvecklas och inte. Skulle vilja få in ett större kar, men funderar på att fortsätta med de här mindre burkarna ett tag till - det finns några kar som jag inte vill röra i nuläget, så jag får göra det bästa av situationen.
                    Nu är iallafall alla discusynglen bortgivna, de sista flyttar någon gång nästa vecka. Tog en bild på ett yngel, cirka 5 cm från topp till tå. De skall få gå lite för sig själva hos en snubbe - och där kan de nog äta upp sig lite bättre än i mitt 540-kar.
                    Hmmm... ja, det är lite osäkert vad det blir i karen framöver... men det är angenäma bekymmer!
                    Ja, dessa bekymmer är angenäma, det håller jag med om.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Ja, dessa bekymmer är angenäma, det håller jag med om.
                      Visst är det så!
                      Nu har jag kommit överens med killen som skall ta mina blå Stendker-discusar. Jag skall åka hem till honom och inreda ett kar på dryga 375-liter. Inte för att han inte kan inreda själv, utan bara för att "hjälpa till" och optimera ett inrett kar till dessa Discusar.
                      Discusarna leker oavbrutet, men jag tror att de alltmer "tar ut sig" vid lekarna, och jag har en känsla av att de är lite trötta - så vi tänkte att de skulle få gå i ett lugnt och harmoniskt inrett kar, så får vi se vad som händer.
                      Nudiceps, adoketa och dickfeldi är också tingade och får flytta inom någon eller ett par veckor.
                      Tigerguppyna skall få flytta till ett 112-liters - dom är många nu.
                      Om allt fungerar fint skall Flaggcikliderna få gå i 70-kuben och då blir det tomt i 540-karet - och där... ja, det återstår att se.

                      Jag tror att jag tills vidare lägger planerna på ett större kar på hyllan - det är Sulawesi-kardinalerna och gracilis-prinsessorna som sätter stopp för detta i nuläget, jag vill inte flytta dessa kar. Men, vem vet hur saker och ting utvecklar sig framöver - verkligen angenäma bekymmer!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Hur många kar kommer du att ha kvar när fiskarna är om placerade?
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Hur många kar kommer du att ha kvar när fiskarna är om placerade?
                          Det blir samma antal, med den skillnaden att jag skall planera så att det kan bli lättare att flytta undan ett antal - om jag får för mig att ställa dit ett större kar.

                          För min del måste akvariehållning vara njutbar - jag vill kunna sitta och bara titta i karen. Stugan är trots allt inte så stor att man kan hålla "yngelfarm" i den. Allt för ofta sitter jag där och har "bekymmer" med tankar som; hmmm, nu är det dags att rensa undan fisk där... och där.. och där... nu behöver dom mer spejs där, och aha, dom två paren måste få mer utrymme där... o.s.v.
                          Den grejen är inte så bra, för min del. Jag vill inreda och skapa vackra miljöer - men självklart blir det ciklider fortsättningsvis ändå!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ok, då vet jag!

                            Jag känner igen mig, vill gärna sitta och njuta och inte pilla för mycket... jag har ju med "bekymmer" vart jag skall placera fiskarna, köpte ju mina nya apor utan att tänka efter riktigt så nu har jag lite för mycket fisk men det löser sig om ett tag när jag skall få in ett större (ca 170L) i tvättstugan
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Det blir samma antal, med den skillnaden att jag skall planera så att det kan bli lättare att flytta undan ett antal - om jag får för mig att ställa dit ett större kar.

                              För min del måste akvariehållning vara njutbar - jag vill kunna sitta och bara titta i karen. Stugan är trots allt inte så stor att man kan hålla "yngelfarm" i den. Allt för ofta sitter jag där och har "bekymmer" med tankar som; hmmm, nu är det dags att rensa undan fisk där... och där.. och där... nu behöver dom mer spejs där, och aha, dom två paren måste få mer utrymme där... o.s.v.
                              Den grejen är inte så bra, för min del. Jag vill inreda och skapa vackra miljöer - men självklart blir det ciklider fortsättningsvis ändå!
                              Tänk ändå vad man har förändras under resans gång med den här intresset. Jag kunde aldrig drömma om, att när jag skaffade mitt första kar skulle brinna så för den här hobbyn som jag gör idag. Tänk alla möjliga och omöjlig fel man har gjort/gör, många gånger har i alla fall jag tänkt "att nu ger jag upp". Det första lilla karet jag hade, det blev väldigt "välskött", eftersom jag varje vecka sög upp gruset som skulle "göras rent".

                              Nu vill man inte ha "just bara vilka fiskar som helst", utan fiskar som har lite kuliga beteenden - sen är det förstås ett plus att dom är vackra också. Det är såklart kul med yngel, men som du säger Mats - det måste vara njutbart att kolla i sina kar. Med den farten på ynglandet som du har i dina, så förstår jag att det blir jobbigt. Jag har inte haft så mycket ynglande i mina kar - tur är väl det, att naturen har haft sin gång i borellii-karet efter alla dessa kullar. Det blir några kvar å så får det vara.
                              Det är ju själva vägen runt omkring lekbeteendet som är det roliga att kolla på.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Visst, jag skall inte påstå att jag inte tycker det är kul och tillfredsställande att mina fiskar tycks trivas och gärna leker. Men, för min del är jag inte så jätteintresserad av att dra upp yngel - det finns liksom inte plats för det, och då får jag göra så att jag håller mig till färre arter (även om man hela tiden är sugen på så många olika) och inreder och optimerar karen för dessa. Nu handlar det om att "koka ner" antalet arter så att det inte blir fisksoppa av det hela, och koncentrera sig på inredning!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...