Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skoda-15
    • August 2010
    • 456

    jag släppte i henne ikväll och han gör det igen han gör så här som i filmen ibland bara lite nätt ibland hårt hon ska hålla sej i ena hörnet tycker han http://www.youtube.com/watch?feature...&v=SJxUrPFaRoU
    375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
    180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
    35 liters cocon kub med guppy och black molly

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av karrokaja
      Ja ni har det då lyxigt!!

      Själv sitter jag här med tandvärk och observerar mina sjuka, tillbakadragna diskusar - vilket härligt beteende dom har...
      Hela dagen i samma hörn, ibland sprätter dom iväg, gör små tafatta försök till uppvaktning, för att snart komma på att dom är för trötta och glider diskret tillbaka till sitt mörka hörn och står... RIKTIGT intressant att se på

      Mina jordätare däremot (inga diskusar, men ciklider) Gör precis som era diskusar, jagar varandra spänner upp sej, "fläktar", rycker, sprätter, flyttar högar med sand, bygger små grottor och är allmänt kärlekskranka - mkt kul att se på.

      (jag själv är inte alls kärlekskrank - jag har ju tandvärk)

      positiv uppdatering från mej
      Trist med dina diskusar karro - blir inte alltid som man tänkt sig ibland/ofta. Sen tycker jag jädrans synd om dig som har tandvärk!! Jag har dragit ut fyra visdomständer för en massa år sen - å med dom försvann visheten. Du måste gå till tandläkaren - annars kan du inte äta knäck ju.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        [QUOTE=skoda-15;1562347]jag släppte i henne ikväll och han gör det igen han gör så här som i filmen ibland bara lite nätt ibland hårt hon ska hålla sej i ena hörnet tycker han http://www.youtube.com/watch?feature...&v=SJxUrPFaRoU[/QUOTE

        Tycker det inte ser allt för allvarligt ut. Mitt par håller på likadant ibland men min hona viftar tillbaka på hannen när han blir för jobbig. Det löser sig nog själv mant för dina diskusar, skulle jag tippa på.

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Trist med dina diskusar karro - blir inte alltid som man tänkt sig ibland/ofta. Sen tycker jag jädrans synd om dig som har tandvärk!! Jag har dragit ut fyra visdomständer för en massa år sen - å med dom försvann visheten. Du måste gå till tandläkaren - annars kan du inte äta knäck ju.

          //Inger
          Jo.. så är det. man blir lite nere av att det aldrig går bra, och det gör ju det hela ännu sämre.
          Men jag ska sparka mej i arslet och sätta igång med det.
          Visst dom är sjuka, men dom käkar iaf - vilket dom inte gjorde förut.


          Bah!! det är bara EN tand som är dålig...
          jag konsten att hålla käket i ena sidan av munnen (men efter 6 mån börjar det bli lite drygt)
          jaja... denna tråden är så trevlig - här kan man prata om allt...
          Kärleksbekymmer, sjuka djur, inflammerade visdomständer, olika snussorter, sömngång, hårfärg, sten, dörrar, kicki-festis och folie
          Bra jobbat Max
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av skoda-15
            jag släppte i henne ikväll och han gör det igen han gör så här som i filmen ibland bara lite nätt ibland hårt hon ska hålla sej i ena hörnet tycker han http://www.youtube.com/watch?feature...&v=SJxUrPFaRoU
            Till att börja med; Det var ena jädrans granna discusar!
            Det där ser inte så jättefarligt ut, men kan bli jobbigt både för fiskarna och en själv när det håller på ideligen. Jag tycker det ser ut som att den som blir puttad på inte riktigt är i fas med den andre. Både honor och hanar kan hålla på så här mot den andra partnern.
            Möjligtvis är den som är lite aggressiv i lektagen och den andra är det inte och "svarar" inte upp på inviterna och då övergår det till jagande istället.
            Det kan vara andra orsaker också, men mycket svårt att säga exakt vad. Jag har sett detta beteende hos en del av mina par också - ibland blir det värre med tiden och ibland fixar det till sig av sig självt.
            Lofstrog-Roger var inne på en grej för några inlägg sedan - och det är att du skulle kunna låta dessa två gå i en annan balja ett tag, kanske med flera discusar. Då kan den som är lite arg nu sprida agressiviteten på andra fiskar och de kan kanske para ut och få lägga några lekar. När de har lekt några gånger och det verkar fungera bra mellan dem så kan du testa att sätta dom i ett eget kar.

            Återigen - det är väldigt svårt att svara på varför de gör såhär, men discusar är lite knepiga ibland och man får ha tålamod med dom. Låt dom gå ett tag nu och ha koll på dom så att ingen blir skadad eller väldig "överkörd", och se om det kanske löser sig. Annars - sätt över dom i ett annat kar med lite fler fiskar ett tag och se om dom parar ut.

            Kommentar

            • skoda-15
              • August 2010
              • 456

              Okej hoppas ni har rätt att Han är frustrerad haha ibland puttar Han på henne o ibland får hon simma som hon vill och dom var och greja vid konen innan. Hoppas hoppas anners får dom gå i mitt 300 l kar tack alla för tips o trixa
              375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
              180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
              35 liters cocon kub med guppy och black molly

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Hittade den här filmen. Jag har inte sett den innan, men här finns en del smått och gott. Spana in miljöerna - och håll ett extra öga på Hypsophrys nematopus - det där är en snygging!

                Central American cichlids (cichlid fishes) - underwater video shots from Panama, Costa Rica, Belize and Guatemala: Andinoacara coeruleopunctatus, Amphilophus...

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Vilken otroligt härlig film Mats - ser ut som om fiskarna dansar efter musiken. Jag förstår också, hur du får till dom rätta miljöerna för dina olika fiskarter... då sitter man klistrad framför datorn och kollar på just sådana här filmer.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Vilken otroligt härlig film Mats - ser ut som om fiskarna dansar efter musiken. Jag förstår också, hur du får till dom rätta miljöerna för dina olika fiskarter... då sitter man klistrad framför datorn och kollar på just sådana här filmer.

                    //Inger
                    Ja, jag blir alltid upprymd när man får se lite "livebilder" från de miljöer vi försöker att återskapa (så gott det går) i våra kar. Tittar man på den här fina filmen - som låter oss titta runt i "bilderna" något längre än sekundsnabba klipp, som är vanligt annars - så ser man hur bökigt och oregerligt stenar, småsten, sand och blad ligger huller om buller. Man fattar ju direkt också att det krävs rejäla kar för att återskapa - eller efterhärma denna typ av miljö i sin egen inredning.

                    Faktum är att jag har en idé (men bara en idé och inget som skall realiseras den närmsta tiden) om att sälja av alla karen i stugan, slå ut en vägg och bygga ut den - ordna golvbrunn, dra in varmvatten - fixa till det optimalt helt enkelt. Sedan när allt är borta se till att limma ihop ett kar på plats som har en rejält stor bottenyta och försöka göra en liknande sten, sand och pinnemiljö i ett kar modell större. Det är denna idé jag tänker testa med att dra ner skalan lite och få till i 540-karet - bara för att liksom smaka på känslan en aning...
                    Ja, det kan bli spännande det här, framledes!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, jag blir alltid upprymd när man får se lite "livebilder" från de miljöer vi försöker att återskapa (så gott det går) i våra kar. Tittar man på den här fina filmen - som låter oss titta runt i "bilderna" något längre än sekundsnabba klipp, som är vanligt annars - så ser man hur bökigt och oregerligt stenar, småsten, sand och blad ligger huller om buller. Man fattar ju direkt också att det krävs rejäla kar för att återskapa - eller efterhärma denna typ av miljö i sin egen inredning.

                      Faktum är att jag har en idé (men bara en idé och inget som skall realiseras den närmsta tiden) om att sälja av alla karen i stugan, slå ut en vägg och bygga ut den - ordna golvbrunn, dra in varmvatten - fixa till det optimalt helt enkelt. Sedan när allt är borta se till att limma ihop ett kar på plats som har en rejält stor bottenyta och försöka göra en liknande sten, sand och pinnemiljö i ett kar modell större. Det är denna idé jag tänker testa med att dra ner skalan lite och få till i 540-karet - bara för att liksom smaka på känslan en aning...
                      Ja, det kan bli spännande det här, framledes!
                      Det ska bli himla spännande att se vad du hittar på. Vet din semestrande kopis om dina planer - ja menar, med allt jobb han har framför sig.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Det ska bli himla spännande att se vad du hittar på. Vet din semestrande kopis om dina planer - ja menar, med allt jobb han har framför sig.

                        //Inger
                        Jajjamän! Det är faktiskt Anders som har föreslagit att ta ner en vägg i stugan, så han är beredd! Grejen är såhär; Stugan ligger så att säga inbakad i en öppen carport. Carporten har jag lust att sätta någon typ av väderskyddande väggar på. Samtidigt som man gör detta kan man alltså passa på att riva den vägg i stugan som bildar carportens inre stopp - bygga ut golvet i stugan, kanske göra den dubbelt så lång, och sätta upp en ny vägg.
                        Givetvis får man avyttra alla kar och fiskar - men detta har jag ju gjort förr, så det är inga problem. När allt är klart så låter man något akvarielimmarproffs dra ihop en balja på plats. Karet kunde kanske bli ett par meter, två och en halv eller däromkring långt, typ en eller en och en halv meter djupt och möjligtvis inte ha det alltför högt 70-80 cm eller något i den stilen - borde väl bli uppåt 3 000-liter.
                        Kar i den kalibern har man ju sett på diverse Zoopet Väst-fester de senaste åren, framör allt hos en kille vars namn börjar på K och slutar på jell...

                        Nåja, detta är bara en liten fundering än så länge - men det lustiga är att just sådana funderingar har en tendens att snabbt bli verkligeht. Men, nu skall betong-källargolvet i kåken slipas till för att få klinkers på sig - sedan köket till våren, där det skall in en ny diskbänk, spis och lite skön övrig köksutrustning - fan, jag vill och skall ha ett SMEG-kylskåp, så får det bli!
                        Sedan får jag sälja ett par bra el-guror och då kanske... kanske... eller rättare sagt, då blir det av! Tänka positivt och ha lite tålamod så fixar det sig. Jag fyller 50 till våren och vad vore fränare än ett stöddigt kar i en ny stuga som födelsedagspresent till sig själv, va?
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 December 2011, 15:34.

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          bra film! inte så ofta man ser blandningen sten+löv i akvarium?
                          tyckte Paraneetropolus synspilus var en vacker fisk. har nog aldrig sett den innan.

                          alltid roligt att planera nya kar hur blev det med tankarna på ett långsmalt forskar? tyckte den idén lät väldigt spännande.

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            när vi nu snackar om filmer så..
                            vet inte om ni har sett dessa filmerna men lägger upp en endå
                            vill man se fler sök på YT "amazon underwater habitat" det finns 10 episoder tror jag.

                            Kommentar

                            • skoda-15
                              • August 2010
                              • 456

                              wow vilken film man vill ju bygga nytt kar läckert
                              375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                              180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                              35 liters cocon kub med guppy och black molly

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av freddi36
                                bra film! inte så ofta man ser blandningen sten+löv i akvarium?
                                tyckte Paraneetropolus synspilus var en vacker fisk. har nog aldrig sett den innan.

                                alltid roligt att planera nya kar hur blev det med tankarna på ett långsmalt forskar? tyckte den idén lät väldigt spännande.
                                Ursprungligen postat av freddi36
                                när vi nu snackar om filmer så..
                                vet inte om ni har sett dessa filmerna men lägger upp en endå
                                vill man se fler sök på YT "amazon underwater habitat" det finns 10 episoder tror jag.
                                Jo, forskar finns fortfarande i tankarnas värld - det gör de två 325-litarna också, varav ett skall/skulle bli ett co2-växtkar. Men, det är ju på det viset att man hela tiden ändrar och formar om planerna - och faktum är att själva stugans utformning kan komma att ändras - och då får de "små" detaljerna vika undan - så, vi får se vad det blir.
                                I den film du satte in Fredrik (och jag måste kolla de andra delarna också), såg ni detaljen med "jordätarna"? Visst! De gå i karen och sprätter sand med munnarna hela tiden - vad är det de vill?
                                ...
                                ...
                                ...
                                ...
                                Gräva och bygga hålor för sin lek!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...