Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Christer5
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Inger, Munin och åheim! Riktigt kul att ni gillar grejerna!
    Jag kör på i ett lugnt tempo och låter karet utvecklas.
    Nu har jag plötsligt fått för mig att dra i ett mäktigt stim Kardinaltetror i baljan...
    Det blir fler bilder och filmer lite längre fram.
    Hoppas att du får tag Kardinaltetror med en bra stam,jag har haft väldigt otur med flera senaste köp.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Inger, Munin och åheim! Riktigt kul att ni gillar grejerna!
    Jag kör på i ett lugnt tempo och låter karet utvecklas.
    Nu har jag plötsligt fått för mig att dra i ett mäktigt stim Kardinaltetror i baljan...
    Det blir fler bilder och filmer lite längre fram.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando

    Lägger in denna igen eftersom jag, typiskt nog, knäckte sidan.
    Du har gjort det igen Mats, för vilken gång i ordningen vet jag inte men dom är många - toppenstuff som du brukar säga . Nu kanske många förstår varför du tar så lång tid på dig när du inreder dina kar. Helheten med fiskar och inreding är bara så outstanding - harmoni deluxe med fiskar belysning och allt!

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Japp, väldigt imponerande. Nästan lite för bra, man blir ju lite ledsen!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Fantastiskt härligt akvarium och vilka ursnygga fiskar aaaaaa det är underbart Mats !

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av toggaj
    En fantastisk bild på ett lika fantastiskt akvarium, jättesnyggt.
    /Johan
    Tack! Det går sakta men säkert framåt.
    Fler bilder och filmer kommer.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Det ser vansinnigt vackert ut! Trolskt, naturligt och med ett fantastiskt ljus! Tycker den nuvarande ”versionen” av denna inredning är den bästa (hittills).
    Härligt att höra, Nando!
    Jag blir glad på riktigt att du diggar stuffet.

    Lämna en kommentar:


  • toggaj
    svarade
    En fantastisk bild på ett lika fantastiskt akvarium, jättesnyggt.
    /Johan

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj, ni som tittar in i tråden. Väl mött!
    Håhå-jaja, det här är ju en gammal gisten tråd som jag i någon mening ändå vill återkomma till med inte alltför långa pauser.
    Mitt arbete med det här 720-karet är i en fas som jag vet är ansedd som trist och långsam.
    Men, trots att det säkerligen, för de flesta som råkar hamna här, känns flummigt och foliehattsliknande när jag beskriver att karet "talar" till mig så är det precis så processen går framåt.

    Jag har flera inredningsdetaljer i form av grenar och grövre rotdelar (i blötläggning) som skall tjäna som underlag för uppbindning av Anubias.
    Under det senaste året har jag kollat av hur de små skotten av denna växt jag placerat i miljön har reagerat i karet - och det ser verkligen hoppfullt ut. Jag skall fortsätta på denna bana.

    Det fanns ett tjugotal långa slanor av Ormhassel som jag ville "väva" in i inredningen, nu är det gjort.
    Ett problem som kan uppstå när man inreder med, eller adderar, Ormhassel i karet är att det ser "placerat" ut - som om man vill visa den nya grannlåten.
    Jag går därför stick i stäv med gängse användning av Ormhassel i inredningssammanhang, alltså att man gärna sätter den lodrätt vilket kan se lite sökt ut.
    Istället har jag "vävt" in Ormhasseln i övrig inredning liggandes i karets längdriktning. Detta gör att grenarna ser mer nedfallna ut, som om de lossnat från trädet ovanför ytan.

    Ormhasselgrenarna är helt nya i karet och är således väldigt ljusa. De sticker ut rent färgmässigt, men det löser sig inom några månader då de blir mörka och bättre smälter in i miljön.

    Det finns inte så många Platy kvar. Jag har gett bort de flesta och bästa och nu återstår ett fåtal som får gå kvar ytterligare en tid tills inga återstår.
    Här är en bild.
    Jag ber om ursäkt för de skitiga (på utsidan) rutorna.


    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1255.jpg Visningar:	0 Storlek:	388.0 kB ID: 	2434252
    Lägger in denna igen eftersom jag, typiskt nog, knäckte sidan.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det ser vansinnigt vackert ut! Trolskt, naturligt och med ett fantastiskt ljus! Tycker den nuvarande ”versionen” av denna inredning är den bästa (hittills).

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj, ni som tittar in i tråden. Väl mött!
    Håhå-jaja, det här är ju en gammal gisten tråd som jag i någon mening ändå vill återkomma till med inte alltför långa pauser.
    Mitt arbete med det här 720-karet är i en fas som jag vet är ansedd som trist och långsam.
    Men, trots att det säkerligen, för de flesta som råkar hamna här, känns flummigt och foliehattsliknande när jag beskriver att karet "talar" till mig så är det precis så processen går framåt.

    Jag har flera inredningsdetaljer i form av grenar och grövre rotdelar (i blötläggning) som skall tjäna som underlag för uppbindning av Anubias.
    Under det senaste året har jag kollat av hur de små skotten av denna växt jag placerat i miljön har reagerat i karet - och det ser verkligen hoppfullt ut. Jag skall fortsätta på denna bana.

    Det fanns ett tjugotal långa slanor av Ormhassel som jag ville "väva" in i inredningen, nu är det gjort.
    Ett problem som kan uppstå när man inreder med, eller adderar, Ormhassel i karet är att det ser "placerat" ut - som om man vill visa den nya grannlåten.
    Jag går därför stick i stäv med gängse användning av Ormhassel i inredningssammanhang, alltså att man gärna sätter den lodrätt vilket kan se lite sökt ut.
    Istället har jag "vävt" in Ormhasseln i övrig inredning liggandes i karets längdriktning. Detta gör att grenarna ser mer nedfallna ut, som om de lossnat från trädet ovanför ytan.

    Ormhasselgrenarna är helt nya i karet och är således väldigt ljusa. De sticker ut rent färgmässigt, men det löser sig inom några månader då de blir mörka och bättre smälter in i miljön.

    Det finns inte så många Platy kvar. Jag har gett bort de flesta och bästa och nu återstår ett fåtal som får gå kvar ytterligare en tid tills inga återstår.
    Här är en bild.
    Jag ber om ursäkt för de skitiga (på utsidan) rutorna.


    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1255.jpg Visningar:	0 Storlek:	388.0 kB ID:     	2434252
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 January 2022, 19:27.

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Tack. Håller alla tummar att Amazon AWS är bra nu.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av admin
    Krasch hos samma leverantör två gånger! Helt ofattbart. Nu är vi över hos Amazon och där bör vi inte krascha mer. Så glad att jag började med manuell backup varje söndag.
    Ber så mycket om ursäkt att några dagar försvann.
    Du gör ett fantastiskt jobb, Christian!

    Det var inget viktigt som försvann. De som fick svar från mig hann nog att läsa - och bilderna var helt oviktiga. Ingen fara skedd.

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Krasch hos samma leverantör två gånger! Helt ofattbart. Nu är vi över hos Amazon och där bör vi inte krascha mer. Så glad att jag började med manuell backup varje söndag.

    Ber så mycket om ursäkt att några dagar försvann.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jaha, nu har det varit en krasch igen...
    Jag skippar att lägga in de svar och bilder som försvunnit de senaste dagarna.
    Vi syns och hörs längre fram.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...