Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Vad glad jag är att jag lyckades övertyga dig. Nol har ju fått in ett gäng Adoketa såg jag
    Vi skall grilla och hinka bärs istället!
    Ja, jag såg att Kent fått in adoketor - men det är för tidigt för min del ännu.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Det är spännande med fiskar, just det här vilken yta och med vem de lever spelar så otroligt stor roll. Fast egentligen är det ju inte det minsta konstigt egentligen. Mina kerrytetror fick sina yngel när inte diskusarna var i samma kar, utan de hade 600 liter tillsammans med dolkstickstetror och sterbai ja även sterbai fick ju yngel under samma tid. Samma med smyckestetrorna de fick också yngel i 540 utan diskus samtidigt som både kardinaltetrorna och citrontetrorna blev mer intressanta . Det skall bli riktigt spännande att inreda ett 540 utifrån Adoketa. Så när mina försök med diskusyngel är över kommer det bli fler kar som skall bli art specifika om det bara blir tetror eller om det blir mindre ciklider, ja det får vi se. Ser framemot att köra igång Mats och säkert med framtida råd av Maths
    Japp, vi skall djungla till det riktigt härligt för dina adoketor.
    Du har ju en bild av hur du vill att inredningen skall sättas i sin grundform - en liten snegling på det 960-Discuskar jag hade tidigare.
    Tricket med den inredningen var en mängd hängande Red Moore-rötter. Jag har letat mig fördärvad efter de RM-rötter jag hade i det karet men kan förbannemig inte hitta dom - vet inte vart de tagit vägen... Jag tänkte vi skulle kunnat använda dessa rötter i ditt kar, men vi får hitta andra lösningar.
    Ja, Maths har järnkoll, så det är bara att ackumulera hans kunskap!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Just så!
    Det blir samma sak i 720-burken.
    När 720-karet baxades in i stugan blev jag övertalad att även placera 540-baljan där (jag försökte verkligen ge bort detta kar, men...).
    540-karet skall alltså släckas ner och flyttas till stugan. 540-karet skall jag specialinreda för de ciklider som skall gå där - troligtvis Ivanacara adoketa, det är ju en favoritciklid, som jag väldigt gärna vill återvända till.
    Vad glad jag är att jag lyckades övertyga dig. Nol har ju fått in ett gäng Adoketa såg jag

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Det är spännande med fiskar, just det här vilken yta och med vem de lever spelar så otroligt stor roll. Fast egentligen är det ju inte det minsta konstigt egentligen. Mina kerrytetror fick sina yngel när inte diskusarna var i samma kar, utan de hade 600 liter tillsammans med dolkstickstetror och sterbai ja även sterbai fick ju yngel under samma tid. Samma med smyckestetrorna de fick också yngel i 540 utan diskus samtidigt som både kardinaltetrorna och citrontetrorna blev mer intressanta . Det skall bli riktigt spännande att inreda ett 540 utifrån Adoketa. Så när mina försök med diskusyngel är över kommer det bli fler kar som skall bli art specifika om det bara blir tetror eller om det blir mindre ciklider, ja det får vi se. Ser framemot att köra igång Mats och säkert med framtida råd av Maths

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Håller med till 100%, när man ser hur honan far runt i ditt kar så frågar man sig hur det är möjligt att rekommendera ett kar på typ 125 liter för 1 + 2 familj? I ditt kar får de spela ut hela sitt register och det lugnar ner sig när väl rommen är lagd.
    Om igen tycker jag om din nuvarande uppsättning utan några stora dominerande fiskar, blir ett annat "lunk" i karet då.
    Just så!
    Det blir samma sak i 720-burken.
    När 720-karet baxades in i stugan blev jag övertalad att även placera 540-baljan där (jag försökte verkligen ge bort detta kar, men...).
    540-karet skall alltså släckas ner och flyttas till stugan. 540-karet skall jag specialinreda för de ciklider som skall gå där - troligtvis Ivanacara adoketa, det är ju en favoritciklid, som jag väldigt gärna vill återvända till.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Håller med till 100%, när man ser hur honan far runt i ditt kar så frågar man sig hur det är möjligt att rekommendera ett kar på typ 125 liter för 1 + 2 familj? I ditt kar får de spela ut hela sitt register och det lugnar ner sig när väl rommen är lagd.
    Om igen tycker jag om din nuvarande uppsättning utan några stora dominerande fiskar, blir ett annat "lunk" i karet då.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Karet är lite väl öppet för AP då honan anser att 540 liter är ett utmärkt revir för henne
    Gôtt Maths!
    Jag vet ju att din kommentar är skriven med glimten i ögat, men icke förty är det en väldigt intressant iakttagelse.
    Filmsnutten visar på en förhållandevis naturtrogen symbios mellan Apistogramma paulmuelleri-honan och den miljö hon (och hanen) befinner sig i.
    Jag tycker det är riktigt kul att kunna se hur denna typ av ciklider beter sig när de får vistas i lite större kar.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Honan är definitivt på hugget. Karet är lite väl öppet för AP då honan anser att 540 liter är ett utmärkt revir för henne
    Japp, den tösen regerar!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Honan är definitivt på hugget. Karet är lite väl öppet för AP då honan anser att 540 liter är ett utmärkt revir för henne

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Apistogramma paulmuelleri.
    Här kan vi se en fas där honan "bjuder in" hanen till lek. Hon är den som bestämmer och hanen kommer om någon dag eller två att acceptera inviten.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Jenny_E
    Hittade nåt liknande här, om än inte ett helt träd
    Vet du vilket träslag?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Är man duktig på något så kan man frilansa, jag är ju egentligen i samma sist som konsult, finns det inga kunder som efterfrågar dina kunskaper så är du rökt.
    Så är det!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Numera arbetar jag (vilket jag alltid gjort) med att spela musik - och med att reparera, justera och underhålla dyrbara instrumet - åt folk som har råd med sådant.

    Är man duktig på något så kan man frilansa, jag är ju egentligen i samma sist som konsult, finns det inga kunder som efterfrågar dina kunskaper så är du rökt.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Jenny_E
    Hittade nåt liknande här, om än inte ett helt träd
    Gôtt!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Det var några år sedan du flyttade in i kåken och nu hittar du ett uppsågat träd under en risbuske Knäcker inte du extra som trädgårdsmästare
    Skämt åsido, du måste ha en spännande tomt...
    Jo, det är precis tio år sedan vi köpte kåken (i maj).
    Körsbärsträdet fälldes och sågades upp när vi dränerade huset. Det var ett antal år sedan, och högen med ris som ackumulerats (ovanpå) sedan dess har blivit omfattande och skall brännas till våren.
    Det var dags att röja lite och jag hittade denna underbara Körsbärsträgömma, som jag helt glömt av.
    Jag skall ta några bilder på rishögen och Körsbärsträmaterialet, så får du se.
    Det var några år sedan jag jobbade som "trädgårdsmästare" (det är en titel som förpliktigar och jag är egentligen inte alls behörig). Jag gör vissa jobb fortfarande men inte i så stor omfattning som tidigare. Numera arbetar jag (vilket jag alltid gjort) med att spela musik - och med att reparera, justera och underhålla dyrbara instrumet - åt folk som har råd med sådant.


    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...