Hål i väggen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    Hål i väggen

    Hej!

    Jag har planer på att ställa ett 540l i mitt förråd och ta upp ett hål i väggen mot vardagsrummet. Funderar lite på om man behöver fuktsäkra på ett eller flera sätt?

    Plastmatta under akvariet?
    Våtrumsfärg på väggen?
    Pax-fläkt i förrådet som driver ut fukten?

    Tar tacksamt emot tips och ideer från zoopet:are med bredare erfarenhet inom detta område!
    "Failure does not require planning"
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    Har för mig att de byggde ett sådant kar i Äntligen hemma på TV 4 för några år sedan utan några fuktåtgärder, men det är inte att lita på. Jag är inte utbildad på ämnet men jag skulle nöja mig med vanlig ventilation, ett kar dunstar ju inte allt för mycket om du inte ska ha jätte hög temp i det.
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • Neptun
      • March 2004
      • 719

      #3
      Det avsnittet såg jag med och jag hittade det även på deras hemsida nu: Martin monterar ett trehundraliters akvarium, Del 1 av 4
      "Failure does not require planning"

      Kommentar

      • Neptun
        • March 2004
        • 719

        #4
        Har nu tittat igenom de fyra avsnitten och Martin målar faktiskt väggarna närmast karet med en fuktspärr. Han tycker inte heller att man behöver någon extra ventilation så länge utrymmet inte är allt för tätt. Fint det...

        Får se hur man lättast löser hur akvariet skall hamna på rätt höjd. Att måttbeställa en ställning är ju ett alternativ, men kan man kanske ställa den befintliga på någon form av träklossar?
        "Failure does not require planning"

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Varför inte bygga en ställning av reglar, den ska ändå inte synas?
          Låter som ett bra projekt det här, men varför nöja dig med ett 540 när det finns större?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Neptun
            • March 2004
            • 719

            #6
            Jag vet inte om jag vågar bygga hela ställningen själv. Mest för att det handlar om så mycket vatten och att det måste bli helt i våg. Men om du har en bra måttskiss och instruktion till mig så kan jag kanske lösa även det. 540 får det bli eftersom jag redan har ett ståendes :-)
            "Failure does not require planning"

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nej, någon byggnadsnisse är jag inte, men kan man misslyckas med att bygga ett ramverk med reglar som fästs i väggen, om man inte har tummen i armhålan?
              Ah, så enkelt var storleken löst. Men jag hörde att det fanns större kar att köpa...skojar bara med dig.
              Ska bli kul att följa ditt projekt, och jag hoppas att det blir av!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...