Operation 30 liter Aqua-El

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #31
    Pumpen man får till dessa karen yrvlar inte runt sanden av att ha den på fullt läge?:S

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #32
      Ursprungligen postat av Majki01
      Pumpen man får till dessa karen virvlar inte runt sanden av att ha den på fullt läge?:S
      Jodå, det gör den, då jag har väldigt (men inte onormalt) finkornig sand. Sanden rör sig på botten redan nu, utan att jag har på fullt läge ens!

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #33
        ja jag har strandsand i ett där virvrlar det inte:P soil i ett och den är rätt lätt virvlar inte. sen har jag en 0.1 sand inget där heller:P hur långt ner har du pumpen?

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #34
          Ursprungligen postat av Majki01
          ja jag har strandsand i ett där virvrlar det inte:P soil i ett och den är rätt lätt virvlar inte. sen har jag en 0.1 sand inget där heller:P hur långt ner har du pumpen?
          Men för mig virvlar det runt i små saltomoraler kring stenarna och roten! Har den så högt upp det bara går (även om jag ska försöka pressa upp den ytterligare några millimeter för att kunna dra ner på styrkan och förhoppnigsvis slippa virvlandet.

          Kommentar

          • Vimsa
            • November 2008
            • 768

            #35
            Ja, nu måste jag bli bättre på att uppdatera, haha. Annars kommer jag aaaldrig få några svar

            Här är lite fräscha bilder iaf (har fixat till sanden och förhoppningsvis även pumpen, har ytrörelse men ingen sandrörelse, haha):







            Är lite bekymrad ang. växterna. Sumatraormbunken älskar jag, så den måste bli kvar (men den kan lika gärna få flytta till mitt andra akvarie) men allting annat. Vill ha någon hög, inte så ljuskrävande växt som kan dölja pumpen. Jag misstänkte att lampan var för svag för de andra växterna, men jag tror att anledningen till att de dog var för att jag hade lampan tänd för lite, utan timer är det jättelätt att glömma att sätta på lampan!

            Men hur som helst, tar jättegärna emot förslag på växter

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              #36
              Gud jag trodde inte att jag skulle bli såhär omotiverad till det här karet! Har inte orkat skriva någonting om det trots att det har hänt jättemycket.

              Fia (dalmatin här på zoopet) köpte 4 kardinalfiskar ("Kardinalfisk Emerald", som vi hade kommit fram till inte var något annat än vanliga kardinalfiskar, som Djurmagazinet sålde på överpris), de fick flytta in i kuben tillfälligt (ca 1 dygn, ca 2-3 dygn efter senaste 30 % vattenbyte), vilket gick jättebra. I samma veva fick vi titta i Akvarietekinks kataloger (på Akvariekällaren. Tack!) och upptäckte då att dessa Kardinalfisk Emerlad inte är något annat än Dvärgkardinaler! Fias fyra numera dvärgkardinaler fick som sagt flytta in i kuben. Där simmade de i ungefär ett dygn och mådde jättebra. Dagen därpå köpte hon ytterligare 4 och jag 8 för vrakpriset 16/st eftersom Djurmagazinet försäljare trodde det var vanliga kardinaler (Kan ha att göra med att någon, förmodligen ett barn, hade flyttat lappen med "Kardinalfisk Emerald 39:-" ..... ). Gjorde om lite i kuben (Donade och flyttade om med växter fram och tillbaka i akvarierna) och släppte sedan ner mina 8 Dvärgkardinaler.

              Lite mer än ett dygn senare kom jag hem och hittade 2 döda och 6 döende. De som inte redan var döda håvade jag genast upp ur akvariet, och satte i en av mina stora håvar, håven fick vara i storakvariet (Så att de skulle få vara i storakvariets vatten, utan att bli uppätna av Nyckelhålen). Jag lyckades rädda 1 av dem, resten avlivade jag eftersom det bara var en tidsfråga innan de skulle självdö, nästan "likstela" allihop. Denna enda överlevare simmar nu omkring i storakvariet, oförskämt snygg.

              Känner mig grymt omotiverad till det här akvariet, både på grund av dess läge (Mitt sovrum, på övervåningen, där jag vistas i princip bara när jag sover) och på grund av fiskdöden. Funderar på att flytta akvariet till köket, men är tveksam till att det vitrinskåpet som det i så fall skulle få stå på håller för tyngden, och om det kanske är lite för mycket rörelse där. I övrigt är det snyggt, bortsett från den lilla algblomningen ...

              Har ni någon aning om vad det kan vara för fel på vattnet? Har bara tester för pH, KH och nitrit, och all dessa visar normala världen. Hjälp. *suck*

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                #37
                Oookej. Nu har jag inte varit inne på länge, och svaren kommer ju därefter

                För två veckor sedan tömde jag akvariet och flyttade ner det till nedervåningen. Plockade även bort stenarna. Nu står det på kassaskåpet i pappas sovrum / vårat kök, precis i lagom titta-från-stående-höjd. Akvariet har varit igång under tiden, första veckan med två guppys och sedan med tre, utan några problem. Ska flytta över även mina två återstående guppyhonor om två veckor, hade jag tänkt. Lite töntigt med en 300 kg tung akvariemöbel till ett akvarie som väger ca 40 kg ...

                Det är ganska mycket alger i akvariet just nu, som jag hoppas ska ge med sig snart ... Började tillsätta PMDD vid vattenbytet förra veckan, och så även idag, funkar det i ett så pass litet akvarium? Och det är väl inte så att det påskyndar algtillväxten?

                Aja, bilder kommer när jag kommer hem!

                Kommentar

                Arbetssätt...