Operation 30 liter Aqua-El

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Operation 30 liter Aqua-El

    Jaha, då har det blivit dags att dra igång min andra akvarieoperation

    Denna gång handlar det om ett 30 l Aqua-El med måtten 30 x 30 x 35 som jag köpte för "specialpriset" (snarare normalpris, men det var billigt för att vara Djurmagazinet i alla fall) 699 kr några veckor innan jag drog iväg till Gotland. Pump, doppvärmare, lampa, täckglas och räkfoder följde med, så behöver inte köpa någon teknik (om inte pumpen låter för mycket, akvariet ska stå i mitt sovrum).

    Jag har bestämt mig för att ha en grupp (8 st, 3+5 om det går att få tag i) med Dvärgkardinalfiskar i akvariet, förhoppningsvis utan att behöva vänta i ett halvår. Kommer förmodligen beställa dem från Akvariecenter i Luleå, då det känns som att de borde vara snabbast på att ta hem lite mer ovanliga fiskar. Det blir nog även lite körsbärsräkor och / eller Crystal red. Flyttar över några guppys från "storakvariet" att ha som inkörsfiskar. Kommer även eventuellt att ha posthornssnäckor och malaysiska sandsnäckor också.

    Vet inte riktigt vad jag ska köpa för något att ha som akvariebänk, har funderat på en TV-bänk på Jysk, den är dock väldigt dyr, men även ett sidobord från Ikea i serien Lack. Någon som har något att inråda mot att placera 30-40 kg på det?

    Tänker ha växter och sten, och stenen är plockad på Gotland. Förmodligen består stenen till stor del av kalk, då den är plockad nära ett kalkbrott. Hur påverkar kalk vattenvärdena? Är det pH, KH eller båda som går upp? Mitt kranvatten har ett KH på 2-3 och pH på 7-7.2.

    Bilder kommer så fort det händer något som är värt att fota, akvariet står ännu kvar i sin kartong.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kolla på Jysk, de har en tvättkorg i trä som skulle kunna funka. Kolla in så inte benen gör den ostadig bara.
    Sidan 10 och kostar 349:- http://minreklame.ipapercms.dk/JYSK/...279529168/?x=x . Ikea har haft en liknande som funkar ypperligt, jag har ett nanokar på den.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      låter spännande.

      jag har mitt 170L stående på ett Lack-bord. så det funkar. men det är väl egentligen inte att rekomendera. fast o tredje sidna har jag ett 50 L som står på två sånna här :

      Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


      o det funkar bra

      Kommentar

      • dalmatin
        • February 2008
        • 170

        #4
        Som du vet så har jag min "räkvas" på ett Lack-bord utan problem, fast den är ju inte särskilt tung. Annars kan du ju fara in till Kupan och kolla, sist jag var där för kanske en vecka sedan såg jag ett litet stabilt bord som jag tror skulle funka .

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Kolla på Jysk, de har en tvättkorg i trä som skulle kunna funka. Kolla in så inte benen gör den ostadig bara.
          Sidan 10 och kostar 349:- http://minreklame.ipapercms.dk/JYSK/...279529168/?x=x . Ikea har haft en liknande som funkar ypperligt, jag har ett nanokar på den.
          Den var lite hög, ska ha karet "under" ett snedtak, så kan inte köpa något högre än 50 cm. Tack för tipset ändå

          Ursprungligen postat av hannesc
          låter spännande.

          jag har mitt 170L stående på ett Lack-bord. så det funkar. men det är väl egentligen inte att rekomendera. fast o tredje sidna har jag ett 50 L som står på två sånna här :

          Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


          o det funkar bra
          Varför är det inte att rekommendera?

          Ursprungligen postat av dalmatin
          Som du vet så har jag min "räkvas" på ett Lack-bord utan problem, fast den är ju inte särskilt tung. Annars kan du ju fara in till Kupan och kolla, sist jag var där för kanske en vecka sedan såg jag ett litet stabilt bord som jag tror skulle funka .
          Kollade på Kupan för ett tag sedan, och hittade en bänk (som kostade 150 kr) som hade varit helt perfekt om det inte hade varit för att den inte var speciellt viktbärande, skivan låg inte ovanpå benen. Ska kolla där innan jag köper något, och likaså kolla på blocket. Jag köper gärna ett Lack-bord, men det är ju det där med tyngden. Och att vi måste åka till Haparanda, haha. Ska kolla på det "live" och se hur pass väl det kommer funka på mitt rum, planerar att köpa en vit för att matcha skrivbordet.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            inte att rekomender att ha typ 200kg på ett sånt bord. lite klent byggt för det. men för ett 30L funkar det hur lätt som helst. är ju typ ingen vikt alls.

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              inte att rekomender att ha typ 200kg på ett sånt bord. lite klent byggt för det. men för ett 30L funkar det hur lätt som helst. är ju typ ingen vikt alls.
              Så både soffbordet och sidobordet borde klara vikten på 30-40 kg?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                oja! inga problem.

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #9
                  Ska antingen köpa ett LACK-bord, eller se om jag hittar någonting som passar på Kupan / Reprisen. Hoppas, hoppas! Vill inte vänta i tre veckor till med att starta upp det.

                  Kommentar

                  • Vimsa
                    • November 2008
                    • 768

                    #10
                    Hmm ... Då var det ju det där med pH / KH då. Dvärgkardinalfisken vill ha pH 6.5-7.5, och kalksten (Jag skulle tippa på att den Gotlandsplockade stenen är mycket kalkrik, då den är full av fossil och plockad på Stenkusten i Bläse, inte alls långt från ett kalkbrott) kan höja pH upp till 7.7 Jaja, det är nog bara jag som är nojig. Om de klarar 7.5 klarar de nog helt klart 7.7 också. Jag hade fått för mig att de skulle ha 6.5 -7. Men det verkar ju vara lugnt. Och att KH höjs är ju bara bra, då mitt brukar vilja hamna på 2-3 i akvariet.

                    Något bra tips för att tvätta bort kalkavlagringar på rutor och täckglas?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jepp, prova sådant medel som rengör glashällar på spisar.
                      Funkar kanoners även på väldigt kalkiga täckglas, men man får gnugga mer bara...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Borde inte citron eller något annat surt men skonsamt lösa upp kalk ganska bra?
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Har provat men tycker personligen det är mer eller mindre värdelöst...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Pickles
                            • October 2009
                            • 1155

                            #14
                            Hörru! Det kan hända att vi har lack-bord ståendes i förrådet (visst är det de här små, fyrkantiga borden?) som jag kan bjuda på. Låt mig kolla tills imorrn om vi har kvar benen bara. Borde lätt bära ett 30L kar och det är lite närmare för hämtning än Haparanda. ^^
                            Möjligtvis måste det målas om.

                            Jätteroligt med ett nytt projekt också! Dvärgkardinaler är ruskigt fina.... men du har inte funderat på att priva Killi eller dvärgkula?
                            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                            ~25l vatten

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Rent teoretiskt borde det gå utmärkt men kanske inte är så i praktiken? Tid lär det dock ta. Testat citronsyra eller annat lite kraftigare?
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...