Uppstart av 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roulie
    • January 2006
    • 152

    Uppstart av 720

    Hej på er

    Ska inom några dagar åka och hämta ett 720 på aluställning med massa inredning, växter, tillbehör och fiskar.

    Iom att det redan är fiskar i karet så kommer ju uppstarten gå väldigt fort så jag vet inte om det kan klassas som projekt egenligen, men det kommer ju va ett jäkla projekt å få iordning allt på så kort tid

    Jag har haft flera akvarium tidigare och har även 2 st igång nu (det ena kommer att få lämna plats för 720) så jag har hyfsad koll på det mesta, men ett par frågor har jag iaf då jag aldrig haft såhär stort tidigare (största hittills är 120 liter)

    Jag kommer ha plattor under ställningens fötter för att jämna ut trycket och jag fick tipset att loda in karet ordentligt med bara de 4 fötterna i hörnen och sedan bara justera mittenfötterna så de tar i golvet. (betonggolv med parkett på)
    - har ni nåt ytterligare som jag behöver tänka på här?

    Det följer med ett ytterfilter som jag inte kommer rengöra mer än nödvändigt för att behålla bakteriefloran
    - nåt tips på vad jag behöver tänka på vid installation? har aldrig haft ytterfilter förr

    Fiskarna som medföljer kommer transporteras i ett par hinkar med lock samt i en 70-liters platsbalja med lock så jag hoppas dom flesta ska klara sej.
    Det var massa olika fiskar så jag kommer förmodligen sortera bort en del som jag inte vill ha, men de flesta kommer nog få flytta in igen direkt.
    Exempel på fiskar
    Scalare 6-10 st
    Praktbotier 6-10 st
    Några st zebrabotia eller pakistanbotia
    Blandade tetror i massor
    Ancistrusar i massor
    Ett gäng pansarmalar
    Kuhliålar
    Guramis 2-4 st
    Regnbågsfiskar 2-4 st
    + en hel del till som jag inte kommer ihåg
    Blandat ursprung så det blir inget biotopakvarium tyvärr. Jag kommer iaf behålla Scalarer, Botier, Pansarmalar och en del Ancistrusar som jag vet

    Jag ska försöka posta lite bilder så fort jag kan, men jag åker till Lofoten på fiskeresa på söndag så jag lovar ingenting

    Kom gärna med synpunkter och tips!
    Allt mottages tacksamt då jag måste erkänna att nervositeten börjar krypa på mej med ett så stort kar...
    Har kollat så hemförsäkringen täcker akvarieläckage iaf
    720 l - Sällskapsakvarium
    60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #2
    låter riktigt skoj
    om du kan vore det bra om du kunde skaffa en sån omvandlare från 12v till230v så du kan ha igång filtret under resan, bakterierna dör fort i ett ytterfilter (ca 30min) tror jag. det är viktigt att du får en bra balans i karet så fort som böjligt när du har så mycket fisk. sen om du har möjlighet skulle jag rekomendera att du använder dina kar du har till några av fisken som är med till det nya så du får en lugnare start.
    sen skulle jag ta filter"gois" från filtrena i dom karen du har och krama ur i det nya när du fått i vattnet för snabbare ballans
    när du transporterar fisken täck baljorna så det är mörkt, då är det inte lika stressigt för fisken
    det var vad jag kunde komma på nu iaf lycka till

    Kommentar

    • Roulie
      • January 2006
      • 152

      #3
      Tackar för tipsen.

      Jag har tänkt köra med både ytterfiltret och det filtret som jag har i gamla karet till att börja med just för att dra nytta av bakterierna i det gamla.
      En omvandlare vet jag inte om jag kan få tag i tyvärr, men täcka baljorna var en bra idé, det hade jag inte tänkt på!
      720 l - Sällskapsakvarium
      60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Ett ytterfilter till 720, räcker det. (filter är min svaga sida bland många så ingen sarkasm här inte) vad är det för filter?
        Checking out...

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Jag har en 2260 +2powerhead på 1500 l/h var till mitt 900liters. Jag gör säkert fel någonstans...
          Checking out...

          Kommentar

          • Roulie
            • January 2006
            • 152

            #6
            Jag vet inte exakt vad det är för filter som är med, men hon som har karet nu hade iaf haft det igång i flera år med bara det filtret och det hade funkat kanon.
            Hon hade drivit fiskaffär tidigare så jag hoppas hon vet vad som behövs för att få tillräckligt bra balans.

            Om det skulle visa sej att det inte räcker till så får jag uppgradera mej/lägga till ytterligare efterhand
            720 l - Sällskapsakvarium
            60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Det räcker säkert!
              Checking out...

              Kommentar

              • Roulie
                • January 2006
                • 152

                #8
                Det får vi hoppas ja
                720 l - Sällskapsakvarium
                60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                Kommentar

                • Roulie
                  • January 2006
                  • 152

                  #9
                  slänger in en bild på hur karet ser ut nu.
                  Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                  det ska i lite fler rötter och eventuellt nån mer växt, men jag planterade inatt samt i morse så allt kanske inte är på den plats det kommer vara senare
                  mer vatten ska givetvis i också så småningom

                  några fiskar dog givetvis under transporten, men just nu går det 5 scalarer, 6-7 botier, 5 siameser, 5 ancistrus samt 30-40 tetror som är för stora för att scalarerna ska ta.

                  mer fisk kommer inte att införskaffas för än om några veckor så det inte blir för kraftigt överbelastat med en gång.

                  (ursäkta bildkvaliteten)
                  720 l - Sällskapsakvarium
                  60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                  Kommentar

                  Arbetssätt...