Mitt första riktiga! 375liter drar igång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #61
    Härligt Limmade även mäsk-flaskorna med smältlim, får se om det håller tätt då

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      #62
      Det har varit lite dött med projekttrådar på senaste tycker jag så nu tänkte jag liva upp lite i alla fall med lite bilder.

      Nu har jag fått i en del växter, mer javamossa och vallis har jag tillgång till men jag tyckte att de räckte.

      Helhet:


      Jag hade malar & guppys & snäckor i en liten balja med filter i väntan på karet, så nu har jag släppt i dom:





      Har även limmat om slingan i rampen, denna gång provade jag med silikon, så nu så ska den sitta bättre hoppas vi på.




      Gärna lite tips ang inredningen, det kommer ju i en fet rot om ca 2 veckor, då får man göra om en del. Det är tänkt att den ska vara 50-70cm. Filosoferar på ett par nybörjar-apistor. Vad tror ni om det?

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #63
        Lite klet med svart tycker jag :P
        Nu har jag i alla fall skippat smältlim då det inte tätade eller höll för 5 öre.
        Bytte nyligen ut lysrören till 2st AQUA-GLO, 36W 122cm. Utbudet var litet så jag hade inget annat att välja på tyvärr. Men resultatet blev jag helnöjd med, det lyser nu mer avslappnat och man slipper den där gul-aktiga färgen som var innan.

        Mäsk-flaskorna ligger och väntar på att bli fyllda.
        Mer växter kommer ramla i innan helgen. Dock tycker jag att det är lite trångt redan nu.
        Sajica-ciklider nästa vecka om dom har kommit.
        Likaså ska den omtalade roten i, får ser storlek senare.
        Efter detta funderar jag nu på gröna bågfensciklider om det hade varit någonting, samt någon apistogramma, ev ett antal kilfläcksrasboror till.

        Kommentar

        • redrobjem
          • November 2009
          • 304

          #64
          nice alltid kul när man fått ordning på allt.
          350 liter Sydamerika
          250 liter sydostasien
          30 liter sydamerika

          Kommentar

          • joelvuo
            • September 2009
            • 771

            #65
            Looking good!

            Ursprungligen postat av Christerhedberg
            Härligt Limmade även mäsk-flaskorna med smältlim, får se om det håller tätt då
            Jag har limmat mitt Diy-Co2 system med limpistolsstift och det har hållt tätt hittils

            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #66
              @Redrobjem: Japp, det känns skönt att vara i princip klar. Dock saknas de lite ciklider som ska komma till den kommande veckan. Det blir ett par Sajica först, fast jag är oroliga att de kmr gräva upp alla växter...

              @Joelvuo: O fan, mitt var inte tätt för 5 öre. Var tvungen att göra om allt med silikon. Så nu är det tätt och det bubblar på.

              Kommentar

              • Christerhedberg
                • August 2008
                • 624

                #67
                Då var målet avklarat i princip. Det var några intressanta små ciklider jag ville ha i karet, dock vart de större än jag tänkt mig men de blir nog bra iaf.
                Idag hade mina Sajica ciklider kommit, så jag köpte 4st istället för 2st för att de var så små att man knappt ser deras kön. Hoppas dom blir riktigt häftiga senare när dom blir större och får en liten knöl i pannan. Någon som har/haft dessa ciklider? Det var svårt att få någon riktig bild men en dålig är bättre än ingen tycker ja:



                Ska dra en funderare innan jag bestämmer mig mer för vad jag vill ha för slags fiskar sen. Funderar på någon inte allt för svårt apistogramma, skalarer, eller någon dvärgciklid. Någon?

                Kommentar

                • stigson
                  • February 2009
                  • 522

                  #68
                  Trevligt med någon från sina egna trakter! Bor själv i alfta!

                  Kommentar

                  • Christerhedberg
                    • August 2008
                    • 624

                    #69
                    Jäklar du, inte många norrlänningar på forumet tror jag.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #70
                      jag hade sajica när ag var yngre., de var ganska skygga då o hannen rätt aggro. men jag hade nog inte optimala förhållanden precis. ung o dum var jag. men jag är bra sugen på dom nu faktiskt!

                      Kommentar

                      • Christerhedberg
                        • August 2008
                        • 624

                        #71
                        Ja aggressiva fiskar är ju inte att föredra i sällskap då. Jag hoppas att mina exemplar inte så är. Jag hade ju zebraciklider innan och bytte bort de för att de var rätt jobbiga med andra fiskar i mindre kar. Hoppas sajica inte är likadana som sina släktingar då bara.

                        Kör på sajica om du har plats, verkar ju vara rätt intressanta att kika på. När de blir större har jag för mig att de ska färga ut riktigt fint. Dock gräver de en del.

                        Kommentar

                        • Christerhedberg
                          • August 2008
                          • 624

                          #72
                          Akvariet verkar bli stabil, växterna växer och fiskarna trivs. Jag har en yngelbur som jag hade några palettyngel i på uppväxt. Tyvärr så försvann de på en timme, vet inte varför men tror de smet ut och blev mat. Men idag så såg jag ett ancistrus-yngel där i imorse. Så fiskarna trivs som sagt. Men hur det kom in vet jag inte heller, och nu syns det inte till så det är väl borta de också.

                          Ynglet var ca 10mm, hur stora är de när hanen tar ut de ur sin grotta? Jag har inte sett till några fler nämligen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...