230L Cayman 110 med DIY-bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mklauser
    • December 2009
    • 86

    #91
    Fjärilslek!

    Jaha, då har ett par av mina fjärilar lekt också!
    De började leka nu precis när jag kom hem från första advent-middagen. De håller fortfarande på och lägger ägg. Skitkul, men som alla andra förväntar jag mig inte att det ska bli någonting av det eftersom det är första gången de leker.

    En annan nyhet är att mina mollys och marmorguramis blivit bortlämnade och ett par små sajicaciklider har fått flytta in. Jag ska sälja praktbotiorna och lämna bort en scalare eftersom de andra två bildat par och förmodligen kommer jaga ihjäl den andra.

    Här är bilder och en film från leken (precis i början så där är inte så många ägg, kommer nog fler bilder sen)





    25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
    230L SA + CA - DIY bakgrund

    Kommentar

    • mklauser
      • December 2009
      • 86

      #92
      Äggen blev uppätna igår. Vet inte om det var fjärilarna eller någon annan. Det jag kunde se när lyset släckts var att de inte vaktade äggen, så det är säkert någon annan glupsk inneboende som kalasat! Fortfarande kul att de faktiskt börjat leka, det borde väl vara ett tecken på att de trivs?
      25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
      230L SA + CA - DIY bakgrund

      Kommentar

      • mklauser
        • December 2009
        • 86

        #93
        Samma fjärilspar lekte igår och la rommen på samma plats. Men det var samma visa igen. När lyser släckts så tog inte inte lång tid innan de var borta. Tror boven kan vara antingen praktbotiorna eller black ghosten. Hoppas på praktbotiorna eftersom de ska säljas snart... Hade varit kul om rommen kunde få överleva ett litet tag så föräldrarna kan få lära sig hur de ska ta hand om dem!
        25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
        230L SA + CA - DIY bakgrund

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #94
          Skulle nog tro att botiorna är en del af problemet trots att de "sover" på natten. Men ghosten kan väl lokalisera yngel med det elektriska organet?
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • mklauser
            • December 2009
            • 86

            #95
            Jag tycker dock inte att botiorna sover på natten! De far fram och tillbaka som idioter och "knäpper" på allt! Men med tanke på att de gillar att käka snigelägg så borde ju fiskägg slinka ner utan problem också.
            Ghosten skulle väl kunna lokalisera yngel om han orkade, men jag tror att de skulle simma från honom eftersom han inte är världens snabbaste/smidigaste. Får ju mata honom från handen för att de andra fiskarna inte ska sno åt sig all mat.
            Men han käkar säkert ägg. Fjärilarna har ju ingen chans mot honom när han kommer och bufflar sig fram, haha.
            25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
            230L SA + CA - DIY bakgrund

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #96
              Så roligt att de fortsätter försöka!
              Har du någon nattlampa på så att de ser vad de gör?
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • mklauser
                • December 2009
                • 86

                #97
                Har funderat på nattlampa, men akvariet är i sovrummet så jag vet inte riktigt om jag hade pallat med det. Dockl så tror jag inte det hade hjälpt jättemycket mot praktbotiorna eftersom de är rejält mycket större än fjärilarna, så de gör ju lite hur de vill!
                Men det är jäkligt kul att de lekt två gånger med en veckas mellanrum. Hoppas de kan fortsätta så man kanske till slut får några yngel.
                Nu väntar jag bara på att Sajicorna ska komma igång också. Kanske blir bättre och lite lugnare när praktbotiorna är sålda.
                25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                230L SA + CA - DIY bakgrund

                Kommentar

                • icehacker
                  • December 2010
                  • 1046

                  #98
                  Roligt projekt, verkligen intressant att følja! Tvek om jag hade orkat det sjælv men blev ju riktigt bra iaf, lycka till med ynglandet :P
                  60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                  Kommentar

                  • mklauser
                    • December 2009
                    • 86

                    #99
                    Ursprungligen postat av icehacker
                    Roligt projekt, verkligen intressant att følja! Tvek om jag hade orkat det sjælv men blev ju riktigt bra iaf, lycka till med ynglandet :P
                    Tack så mycket. Det är fortfarande ett pågående projekt, så man får se vad som händer i framtiden. Just nu vill jag bara att fjärilarna ska få behålla äggen ett litet tag, och att Sajicorna börjar leka. Sen får man ta det därifrån!

                    Tänkte fråga vad den här fjärilen håller på med? Tror det är honan i det paret som inte lekt än. De håller på och putsar sin sten och håller till där, men de har inte kommit längre. Men hon håller på och trycker fram kroppen genom gruset och gräver liksom gropar, vet inte om det syns så bra på videon. Har det med lek att göra eller är hon bara sinnesförvirrad?
                    25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                    230L SA + CA - DIY bakgrund

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Kanske försöker hon visa att "nu vill jag också"?
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • mklauser
                        • December 2009
                        • 86

                        Knasigt sätt att visa det på... Finns ju iofs ingen krog för fiskar, så detta kanske är bästa sättet?
                        25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                        230L SA + CA - DIY bakgrund

                        Kommentar

                        • Emil89
                          • December 2009
                          • 3

                          Ursprungligen postat av mklauser
                          Det som saknades var ett litet stenröse, så jag fick ut och leta sten. Tjejen tyckte det var pinsamt, men va fan!
                          Tjejer tycker då att allt är pinsamt!
                          (Känner igen mig..!)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...