112L växtakvarium. Behöver hjälp och tips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    112L växtakvarium. Behöver hjälp och tips.

    Tjena!
    Har tänkt att plocka upp mitt 112L som står i källaren och starta ett växtakvarium.
    Skulle dock behöva lite hjälp med detta då jag inte vet något om växter egentligen.

    Akvariet har ett heltäckande plastlock med 2 lysrör på 20w/st räcker detta och vilka lysrör rekommenderas?
    Vad ska jag ha på botten, bara grus eller kompletteras med någon typ av jord i botten? storlek på grus?
    Näring? har i dagsläget PMDD och easy carbo, räcker det? har hört talas om Co2 men vill inte hålla på med tuber och sånt, har hört talas om flytande Co2 som ska vara ganska bra också. Var hittar jag det? länka gärna =)

    Förslag på fisk man kan ha i som inte skadar/äter växter. ska inte ha många, bara så det blir lite rörelse i akvariet. Malar är väl uteslutet?

    Det borde väl räcka med ett innefilter i akvariet va?

    Många frågor blev det, men jag kan som sagt inget om detta....

    Tacksam för alla tips!
    Senast redigerad av mikey13; 13 August 2010, 09:39.
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    I mitt växtakvarium har jag:




    Dessa funkar kanon och fördärvar inte växter.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Denna typen av ramp har jag testat och den funkar bra hos mig. Det är lite lite ljus.

      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #4
        Svaren på dina frågor beror helt och hållet på hur avancerat du vill göra det

        Det funkar med bara sand/grus som botten, men en del väljer att köra med kattsand underst. Eller köpa speciellt bottensubstrat för växtakvarium.
        Jag kör personligen med bara sand.

        Ljuset, 2x20w är lite för lite skulle jag säga, men även det beror på hur avancerade växter du vill köra.

        Göda med PMDD blir perfekt. Beroende på om du tillför CO2 och vad du väljer för ljus så kan man utan problem öka rekommenderad dos av PMDD, jag kör själv dubbel dos efter vattenbyte och en enkel efter halva aveckan. Större vattenbyte en gång i veckan för att "nollställa" näringshalterna.

        CO2 kör jag med mäsk. Fungerar bra om man inte vill ha trycksatt. Easycarbo funkar åxå, men blir dyrt i längden.

        Det funkar nog bra med innerfilter, fast jag skulle rekommendera ytterfilter/påhängsfilter för att det ska bli snyggare i karet

        Sen måste jag rekommendera att ha någon form av algätare som inte rör växterna Jag kör siameser, men de blir upp mot 15 cm.

        Lycka till!

        Ps. Kolla även på Plantswap.se om du inte hittar svar här.
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11220

          #5
          Läs denna? http://www.sudeepmandal.com/hobbies/...ed-tank-guide/
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • mikey13
            • October 2007
            • 465

            #6
            Tack för tipsen Klotte, dom var kanonbra. Kommer ju inte att köra något avancerat bara ett växtakvarium för att få växter att sätta i mina andra 2 större akvarium där växterna tar slut ganska fort av olika anledningar

            Christian: den länken var kanonbra, tack för den. Den ska jag läsa igenom ordentligt sen.
            Otocinclusar blir det absolut, dom verkar vara bra =) och ett par siameser, dom får flytta till dom större akvarierna när dom blir för stora för detta.
            __________________________________________
            Mitt 720L projekt
            375L Inbyggt i väggen-projekt

            Kommentar

            • Klotte
              • February 2007
              • 621

              #7
              Ursprungligen postat av mikey13
              ...och ett par siameser, dom får flytta till dom större akvarierna när dom blir för stora för detta.
              Perfekt, för de blir latare med åldern
              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
              100 liter blandat...

              Kommentar

              Arbetssätt...