375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    Ursprungligen postat av Vanish
    Jag hängde nästan med :P Kör du inte med en reningsdunk (eller vad den brukar kallas)?
    Jag är med till att du kör in den i ett litet innerfilter. Men varför behöver du egentligen petflaskan och varför leder du om allt till mitten av akvariet/till utblåset? Har du bilder på hela spektaklet?
    Jo just ja, reningsflaska har jag. Med tejpmärkta ingångar från dunkarna så jag lätt kan se vilken dunk som behöver bytas på hur den bubblar för jag glömmer alltid annars.
    Petflaskan har jag för att gasbubblorna ska snurra många många varv i vatten innan de åker ut i karet, på så sätt löser jag gasen bättre så jag får mer effekt. Alltså, jag menar att jag sprutar ut det koldioxidrika vattnet mot mitten, systemet sitter i ett bakre hörn och sprutar snett inåt så då sprids det av ytterfiltrets strilrör som sitter vid sidan av karet. Finns nog bilder bakåt i tråden, vet inte om de är upp to date dock. Kan filma det, det får bli en annan dag dock.
    Senast redigerad av Moving Waves; 30 November 2011, 23:11.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      Hade uppskattat om du kan göra det Självklart behövs det inte tills idag! Börjar närma mig med att försöka mig på mäsk själv till mitt 180L, så är intresserad av hur du lyckats såklart

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        Har inte glott så mycket i karet senaste tiden eftersom jag är sur på det som än en gång drabbats av cyano. Tror det beror på att ytterfiltret är fullt av bös som frigör för mycket fosfater. Läser man vad folk skriver så kan det bero på överskott av sånt och i karet är det inte så mycket bös. Har ökat nitratgödningen men det verkar inte hjälpa. Ska ta och mörklägga det och rengöra filtret.

        Det roliga är dock att 3st kakaduahonor vallar yngel samtidigt, och en fjärde har ägg. Ser rätt lustigt ut då de är uppradade längs med karet med varsin skock yngel jämte. Som kuriosa har jag ytterligare en hona med yngel i ett annat kar dit jag flyttade 1+3 ungdjur eftersom det blev för många av dem i stora. Där har en annan ägg också. Det är med andra ord inga svårlekta små krabater dessa
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          Jaha typiskt att när man planerar mörkläggning så ska nyckehålen börja lägga ägg. Har haft bekymmer att få kläckning så att få upp en kull har jag länge hoppats på. Får väl avvakta lite och se hur det utvecklar sig och plocka cyano manuellt några dagar.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            Uppdatering

            Senast redigerad av Moving Waves; 09 April 2012, 00:08.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Förjäkla fint! Ska köpa på mig ett co2-system till juwelbaljan nu och köra mer mossor för det är fan det snyggaste man kan ha i karen!
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Riktigt vackert kar
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Jag tycker väldigt mycket om dina kar MW.
                  Det här karet är en förebild för mig, när det gäller inredning till apistogramma - jag har sparat den sen 2010.

                  Tanken har varit, att försöka efterlikna den bilden - och jag försökte verkligen, när jag gjorde helrenovering i borelliikaret för en vecka sedan - såklart, kom jag inte ens i närheten. Fast jag blev nöjd ändå.
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Johanadhoc
                    • April 2011
                    • 377

                    Det är så sjukt snyggt!
                    En fråga, du kanske har svarat på det tidigare men har inte sett det i så fall, :P

                    Hur gör du med mäsken på natten?
                    MVH//
                    Johan

                    Projekt 300 liter diskus»
                    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      Tack ni, kul att det kan inspirera!

                      Jag löser koldioxiden i en hemmabyggd reaktor som drivs av ett litet innerfilter. Den har timer så på natten är den av.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Johanadhoc
                        • April 2011
                        • 377

                        Ursprungligen postat av Moving Waves
                        Tack ni, kul att det kan inspirera!

                        Jag löser koldioxiden i en hemmabyggd reaktor som drivs av ett litet innerfilter. Den har timer så på natten är den av.
                        Så gasen bubblar bara genom filtret utan att lösa sig på natten?
                        Hur länge håller sig dina dunkar med mäsk? Alltså hur ofta byter du?
                        MVH//
                        Johan

                        Projekt 300 liter diskus»
                        Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          Ja precis, jag har konstruerat så att överskottsgas kan läcka ut.

                          Jag byter varje dunk var 10-14 dag, så en dunk i veckan ungefär eftersom jag har 2 dunkar. Mäsken räcker uppemot 3v men jag försöker hålla det på så jämn nivå som möjligt därmed.
                          Senast redigerad av Moving Waves; 09 April 2012, 15:46.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Johanadhoc
                            • April 2011
                            • 377

                            Har du något sätt att bestämma flödet av co2 du får?
                            Funderar på att köra mäsk själv så därför alla frågor, :P
                            MVH//
                            Johan

                            Projekt 300 liter diskus»
                            Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                            Kommentar

                            • Getingen
                              • August 2010
                              • 325

                              Hur går det med detta karet och dina övriga?

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                Sv: 375l SA/sällskap uppstart

                                Det tuffa på, fiskar och växter frodas. Har 7 kar till igång nu också. Tänkte nångång starta en ny tråd där alla kar får innefattas men det har inte blivit av. Har tyvärr ingen vettig kamera men här kommer en bild tagen med mobilen:
                                Bifogade filer
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...