375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    Fan vad fint det är. Magiskt. Har du burken i Goldmedl. akvarium så man kan få lite överblick?

    Ja den hanen är sjukt tålig, man läser här och där att kakaduorna inte lever mer än ett år, den här är runt 3 bast nu. Köpte en ny hona nu som tyr sig till honom, får se om han fortfarande får opp:en. Den andra hanen har han satt på plats, den kommer inte i närheten av honan. Snacka om alfahanne.

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      Tack du!
      Nej jag har inte orkat styra upp det där ännu. Får se om det blir framöver. Är det nåt särskilt du funderar över?
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        Nope, jag tänkte mest att det vore kul att se burkens innehåll, typ få en detaljerad överblick över vilka fiskar/växtarter, teknik, inredning m.m. Du har fått till en "viltkänsla" över burken, alla inredningsdetaljer är omsorgsfullt placerade i en lyckad harmonisk komposition utan att det ser för konstgjort ut.

        Vi pratade om mål i en annan tråd, har du uppnått målet med inredningen nu? Är det liksom "färdigt"? Är det något som ska ändras på eller finputsar du bara nu?

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          Ok, jo jag har en lågt prioriterad ambition att slänga upp sån info på medlemssidorna, så det kommer en vacker dag.
          Tack för de fina orden, tycker du beskriver det precis som jag en gång tänkte att det skulle se ut, naturlig look men med en viss tanke bakom designen. Kul att du gillar det!

          Jag känner mig klar på så vis att jag är relativt nöjd med hur det ser ut men ändå inte färdig. Finns ju alltid utrymme för förbättringar och så. Just nu har jag lite bekymmer efter att ha ställt om till pmdd att vissa växter tagit sig som fan och andra går lite trögare samt att jag ska göra ett ryck och döda en massa tofsalger som satt sig överallt. Kommer rescapa en aning också för jag är inte nöjd med vänstra sidan under red moor roten.

          Vill dock inte störa så mycket just nu för ett par dorsigeror vallar runt en enorm skock yngel, fattar inte hur så små firrar klarar av att lägga så mycket ägg. Ska filma ikväll när det mörknar, det är galet så många yngel det är!
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Vimsa
            • November 2008
            • 768

            Undebart fint kar! Är helt kär i helhetsbilden. Är lite sur över att jag varit förbi Umeå utan att ha bokat in ett studiebesök hos dig, haha Skulle vara trevligt att se karet live (är ju kär i dina andra kar också i och för sig)

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              Nästa gång får du skicka ett pm så kanske vi kan styra upp ett studiebesök.

              Tyvärr dog min fina kakaduahane helt oväntat för en tid sedan. Trist men han har lämnat efter sig minst 3 yngel som börjar komma upp sig i storlek. Kommer nog inte ersätta honom för det blev för mycket lek i karet, särskilt de två dorsigeraparen leker konstant. Har dock inte brytt mig om att mata dem så noggrant så kullarna brukar vara borta på 3-5 dagar. Kommer att styra upp 3 mindre kar snart som jag kan driva lite yngel i, det blir kul.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Johanadhoc
                • April 2011
                • 377

                Finns inte så mycket att säga, :P
                Ett av de finaste karen på zoopet... om inte det finaste!
                Supersnyggt!
                MVH//
                Johan

                Projekt 300 liter diskus»
                Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  Oj tack!
                  Har inte uppdaterat på evigheter och kan tyvärr inte lägga in bilder nu för guldet har tagit slut. Har hänt en del som jag snabbt kan sammanfatta. Gjorde en rescape som utlöste en cyanoattack, förmodligen för att jag röjde upp en massa mulm och frigjorde näring samtidigt som jag hade för få rotade växter att balansera detta. Körde samtidigt igång med pmdd i samma veva vilket gjorde att karet ballade ur totalt så nu kör jag bara micro, känns enklare och stabilare så. Börjar få ordning på det nu även om det finns lite cyano kvar och den nya scapen håller på att sätta sig nu också. Inga dramatiska förändringar men jag tycker att det blir ett lyft.
                  Sen har jag en kull kakaduor som nu börjar vara uppe i könsmogen ålder, svårt att räkna dem men det är runt 10st. En liten hona på runt 2cm har redan haft ägg, ganska gulligt att se en så liten fisk jaga undan allt och alla, även firrar som är 5ggr hennes storlek. Så snart ska jag ge bort några men det är kul att ha så många juveniler som glider runt.
                  Har också skaffat mig en liten grupp stänktetror, så jag har sänkt vattennivån lite och satt lite anubias på rötterna vid ytan som förhoppningsvis ska växa upp och ge äggläggningsytor så småningom. Var lite fiffig där och satte solfilm på glaset ovanför ytan så det inte blir så intensivt ljusutsläpp, blev mycket bra.
                  Har också moddat mäskreaktorn lite så nu är den effektivare så jag har skönt bubbel i karet nu. Ska låta det växa på sig lite nu sen ska jag överväga guld igen eller lägga upp på imageshack eller nåt.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • tommy_g
                    • February 2010
                    • 473

                    Vore trevligt med lite bilder nu.

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

                      Jag håller med

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        Hej!! säger bara FAN!!!! va snyggt
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          Åh ni har grävt upp denna, jo det är nog dags att uppdatera snart, nya scapen (som kanske inte är någon dramatisk förändring) håller på att ha vuxit till sig. Ska ansa och putsa rutorna så inom de närmsta dagarna ska jag försöka filma. Något jag dock inte kan delge er är det läckra i att ett par stänktetror lekte för nån vecka sedan. Riktigt häftigt att se dem hoppa upp på täckglaset och sedan hur hanen plaskade upp vatten efteråt.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • källebacken
                            • February 2006
                            • 574

                            Sååå himla fint....jisses...
                            Annica

                            Kommentar

                            • Getingen
                              • August 2010
                              • 325

                              Ge oss nån bild nu.

                              Kommentar

                              • irwin_fletch
                                • April 2009
                                • 544

                                HUR kan jag ha missat denna tråd. Ditt kar är bland det snyggaste jag sett. Gillar både val av fiskar och växter. Framförallt gillar jag mossan som sitter på dina grenar, otroligt snyggt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...