375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    Längst ned har jag ett lager med coop xtra kattsand, en sån bränd variant som inte blir lera utan fungerar som effektiv depå till nytoobakterier och löser även en gnutta mineraler och järn som växterna gillar.

    Ovan det ligger blästersand, en lite grövre variant än de vanliga man hittar på tex jula. Tror kornstorleken är 0,8-1,2 ungefär. Alltså rätt lik vanlig rådasand.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      huur kan jag ha missat detta! fasen waves! ditt kar är ju som en dröm! fullkomligt älskar! way to go!

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        Det blev inget av nyckelhålens rom, många ägg blev vita och de åt efter ett par dagar upp allt. Tror de befruktat dem dåligt men det var ju första leken så det var inte oväntat. De har redan visat tendenser till ny lek så de ska gödas lite så blir det nog nytt försök snart.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          Igår koppade jag in 6st Laeracara Dorsigera förresten. Bleka och försiktiga än givetvis, hoppas de kommer att trivas. De har iaf gjort gott intryck med sin lugna glidande stil.

          Nu är fiskpopulationen klar. Är ett litet överskott just nu, ska ut med bolivianerna och gibbiceps bara. Har släpat hem ett 540-kar som ska fyllas så fort jag får ordning på någon sorts bänk till det. Tänkte att det blir perfekt för gibbicepsen att bajsa i tills min polare får ordning på sitt stora kar som ska konverteras från Malawi till SA.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            Uppdateringsdags.

            Nyckelhålen har försökt en andra gång också men den gången var rommen bara kvar en enda natt. De lade den på en annan sten som var mer lättåtkomlig, så min gissning är att den hamnade i en gibbicepsmage. Nu blir det nog ingen lek på ett litet tag för dem för Dorsigerorna har frisimmare i samma område. De behövde alltså bara en månad i karet innan de kom till skott och det är ingen liten kull heller. Måste säga att jag, med reservation för min ringa erfarenhet av yngelvård, är riktigt imponerad av hur flitiga de är. Först byggde de små gömställen med gropar som de flyttade larverna mellan och nu vallar de runt med stenkoll på läget. De verkar vara jämnställda firrar också för de turades om både med vakt av ägg och larver och nu hjälps de åt att vakta frisimmarna. Väldigt aktiva är de också, iaf jämfört med de apistogrammor jag haft lek på.

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1374_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 276,6 KB
ID: 2132808
            Dorsigerahane i lekdräkt

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1486_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 317,9 KB
ID: 2132809
            Med yngel blir de riktigt mörka, bara fenkammen och ett band över ögonen som är ljusa.

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1463_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 358,2 KB
ID: 2132810
            En hord yngel och det där är inte ens hälften.

            Dessutom har en kakaduahona frisimmare i andra änden av karet så artemiakläckningen går på högvarv och de övriga fiskarna får vackert finna sig vid att hålla sig i mittendelen av karet. Dessa har simmat fritt i snart en vecka nu utan större bortfall.

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1454_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 241,9 KB
ID: 2132811
            För rättvisans skull måste hon få visa upp några yngel också. Dålig bild men hon har väl en 20-30 st vid god vigör.

            Det har varit lite rotation i karen (är uppe i 5st nu). Bolivianerna fick gå och pinka in det som ska bli asienkar ett tag och nu är de i svartvattenkaret igen. Stackarna som får flytta runt, men de är lite "över". Viejitorna hamnade lite i kläm när dorsigerorna tog över merparten av deras revir. Så de har flyttat till svartvattenkaret där en hona redan har ägg i taket. Gibbicepsarna fick jag slita lite hår över att få ur men till slut löste det sig. Plockade fram en stor portion tålamod och körde med gamla hederliga "jag rör håven så långsamt att du tror den står still"-tricket. Så jag fick ut den större på det sättet och han simmar nu i 540 fria liter. Sen när jag ett par dagar senare skulle sätta mig och fiska upp den andra hittar jag den död. Helt utan förvarning så står den bara där död. Så då var det problemet löst. Inga märkbara tecken eller nåt, kanske blev den så deppad utan sin kompis..

            Har gjort slut på min gamla butiksväxtnäring och gått över till pmdd. Nu var jag inte disciplinen själv på att göda förut men satan i gatan vilken skjuts det blev. Växterna är som på anabola, bygger feta blad och grova stammar. Då det redan var halvt övervuxet tog det inte lång tid innan det var dags för en rejäl gallring. Tyvärr har jag drabbats av ett massivt tofsalgsangrepp. Den här striden vinner jag inte så länge jag trixar med lågt pH, stor växtmassa och instabilt mäsksystem. Bara gilla läget. Vore nice med trycksatt system så man kunde buffra upp lite men det kostar en del så vi får se om det blir av.

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1506_resize.JPG
Visningar: 2
Storlek: 273,1 KB
ID: 2132812
            Det nyansade karet.

            Nu när jag fått ut överskottsfiskarna känner jag mig riktigt nöjd med läget i karet. Hoppas på ytterligare en parbildning av dorsigerorna, har 3+3, för att sedan ta ut överskottet. Därefter är det för tillfället klart med fiskinköp till detta kar. Har ju som sagt 4 till så lite rotation kan det säkert bli. Så det är bara att låta det tuffa på, se om jag får nån storlek på ynglena osv. Vilket förresten kanske blir nästa projekt, 2-3 yngelburkar. Har ju som lovat mig själv att det är köpstopp efter 5 kar men några yngelkar räknas väl inte, de kan man klassa stora syltburkar va?
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Fina bilder och det är riktig action i dina burkar!

              Bara att fortsätta på den inslagna vägen så följer jag med stort intresse.

              Jag hade själv frisimmande yngel av Flaggcikliderna och mina Laetacara araguaiae la en stor fin romkaka i slutet av förra veckan. Men jag var själv däckad av feber och hosta så det blev varken filmer eller bilder
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                Ååååååååh vad avundsjuk jag blir på dina kar!

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  C, Tack, jo det händer en hel del nu. Såg att 2 andra dorsigeror börjat visa intresse för varandra ikväll så risken är att det blir trångt och stökigt om de kommer igång också, men säkert intressant att följa..
                  Yngelsvärmen som nu finns verkar ganska intakt, rätt många kvar idag. Föräldrarna är ganska flitiga på att valla runt dem till olika ställen med matfyndigheter, taiwanmossan verkar särskilt poppis. Det var lite lustigt idag bara när de hade svärmen just vid ett av utblåsen från mitt ytterfilter som jag gömt där bland rötterna med mossa. Då och då fick ett yngel fart av strömmen och singlade hjälplöst iväg. Fullt upp för föräldrarna mao och jag såg att både en tetra och en annan dorsigera fick sig ett mellanmål. Nyckelhålen är dock ointresserade, ett yngel verkade vilja bli adopterad av dem ett tag, såg ganska komiskt ut.
                  Jag läste om din lek i din tråd, skitkul! Hur stora är de nu ungefär (de vuxna alltså, längd) och hur har det gått med leken?

                  Vimsa, avundsjuk ska man inte vara, bli inspirerad hellre. Piteå är ju dessutom bara nästgårds så du får väl ta ett studiebesök nångång.
                  Senast redigerad av Moving Waves; 07 April 2011, 01:06.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    Brydde mig inte om att stödmata dorsigerornas yngel och de övriga fiskarna fick sig en del munsbitar så de försvann ganska snabbt. Kände att det skulle vara lite trångt i karet om de fick fortsätta valla en längre tid.

                    De har dock kört igång igen redan med en ny kaka. Ett till lekpar har också bildats, har inte haft tid att leta kakan men de har en någonstans det är helt säkert. Kakaduan fortsätter valla ynglena, hon sköter det bra så de är minst 15st som är ca 3 veckor gamla som frisimmare. Nyckelhålen är lite frustrerade, lekparet har ju legat stabilt på en kaka varannan vecka men nu har dorsigerorna tjuvat deras favvohörn så de är lite konfunderade. De stackars 3 nyckelhålen som är "över" har det inte helt lätt.

                    Mao är det lite gruffigt i karet och fullt ös. Flyttade de 2 sista dorsigerorna till ett "satellitkar" jag har hos en kompis då de också började uppvakta varandra och det hade inte funkat med 3 par. Väl där körde de igång direkt så det dröjer nog inte länge innan de har en kaka där också. Vilka yngelmaskiner!
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      Full fart i karet, båda dorsigeraparen och ett nytt nyckelhålspar har lekt. Ett tag hade jag, kakaduans yngel inräknade som fortfarande lever och mår, 4 kullar samtidigt. Alltså ägg, larver och frisimmande sammantaget. Så det var lite stökigt och ont om lugn för de övriga firrarna. Tack och lov kläcktes inte äggen och ynglena dog ut snabbt. Men de fortsätter på inslagen väg, det är lite först till kvarn som gäller på de bästa lekplatserna..

                      Är väldigt förtjust i dorsigerorna, det händer ständigt något men samtidigt är de på nåt sätt så skönt stillsamma. Ikväll var det fullt ös då jag fick skåda en annorlunda händelseutveckling. Båda paren hade lekt ungefär samtidigt men det paret med mer erfarenhet var de enda som hade kvar yngel. Då ger sig den något större hanen, som inte har yngel och förmodligen är leksugen igen, fan på att han ska messa med de andras kull. Om och om simmar han dit och utmanar dem i sitt försvar av yngel. Då han är något större krävs det att båda hjälps åt och motar honom samtidigt. Han verkar inte försöka käka några yngel utan mest bara störa. Tänkte att han kanske ville åt lekplatsen. De gånger han möter en ensam partner dominerar han pappan men blir stoppad av mamman tills stöd kommer då kuvar de honom. Så håller han på om igen och senare när jag kikar in så har han kuvat pappan till den grad att han gett upp och färgat av, samtidigt som jag ser att alla yngel är borta. Mamman har färg och försvarar området samtidigt som hon letar yngel. Så han verkar ha vunnit sin fight storhanen, nu uppvaktar han friskt sin hona. Revanschen för den kuvade hanen är väl då att den andra honan vänsterprasslar lite mot storhanen och flirtar med honom emellanåt.

                      Så nu är bästhörnet tomt för stunden, får se vilka som hinner först till lek där den här gången.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1507_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 310,3 KB
ID: 2133309
                      Yngelvakterna på patrull.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1537_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 333,3 KB
ID: 2133310
                      Favvoväxten Myriophyllum Turberculum har fått rejäl skjuts.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Det är just sådant du beskriver som gör det så fantastiskt roligt att ha därgciklider!

                        Samma sak händer naturligtvis även om man har större ciklider, men ofta slutar det med att någon fisk dör av skadorna som uppkommer under kampen om reviret.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          Ja verkligen! Full fart i karet med mycket griffel om reviren när det ska lekas men inte mer än ett hack i fenan eller ett skadat fjäll som resultat. Skönt och spännande!

                          Det "gamla" lekparet nyckelhål hann först denna gång, de har lagt ägg 2-3 ggr förut men aldrig fått kläckning. Hoppas!

                          Nu när jag börjat få en sån stadig ström av yngel har jag blivit sugen på att driva upp några så jag har några 33:or på gång, vete tusan var jag ska rymma dem bara men det löser sig alltid. Skulle vara kul att experimentera med att få lek på tetrorna och pennfiskarna också.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • tommy_g
                            • February 2010
                            • 473

                            Riktigt snyggt. Bra kontrast mellan växterna och mossan är ju grym! Kul med dvärgarna. Köpte själv in ett nytt kakaduapar eftersom jag trodde min gamle hane hade dött, hade två lekmogna honor efter honom. Nu när jag lade i det nya paret så jagade den nya hanen ut den gamla som fortfarande levde! Helt sjukt! Han har gömt sig hela tiden och undgått upptäckt. Vet inte om jag ska se det som ett tecken att börja ansa karet eller faktiskt börja spana in karet noggrannare. I allafall till saken - nu är det full fight om reviren. Min gamla hane är ungefär 3 år och börjar bli lite skröplig, får se om han har lite fight i sig fortfarande.

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              Vilken vacker röd växt! Den måste jag ha om jag skaffar ett bra växtkar.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                Tommy - Ha ha ja lustigt det där när man tror att fisk har gått bort och sedan visar sig flera veckor senare. Tycker det är charmen med ett välinrett kar att fiskarna inte alltid syns, skapar mer spänning liksom. Både bra för fisk och betraktare.

                                VD, Myriophyllum Tuberculum som sagt, brukar faktiskt finnas inne rätt ofta i mina butiker trots att den är rätt svår. Har kämpat länge med den med, har alltid trott att jag haft för lite ljus. Men när jag började med pmdd sköt den verkligen, anar att den har stort behov av något visst ämne som inte finns i så hög dos i ett normalkört akvarie.

                                Här är en grynig film som visar lite av dorsigerornas yngelvård:

                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...